Förbjud skotertrafik!!!

Klart STF måste få använda skoter!

Kungsleden har för lång tid förknippats med STFs stugor. Det är ett område för skidåkare som vill bo i stugor utan att höra surrande skotrar hela tiden.

Det handlar helt enkelt om ett område som redan är upplåtet för skidturister, och sådana som vill ha en viss service. Det tycker jag de ska fortsätta få eftersom miljöpåverkan är relativt liten.

Ska STFs stugor kunna finnas måste man få transportera dit prylar på ett ekonomiskt vettigt sätt. (Helikopter är väl tillåtet men mer energikrävande och betydligt dyrare).

STF kör ju ganska få skotrar och oftast under tid när ingen blir störd. Det är skillnad mot att kanske bli passerad av en skoter var femte minut.

Att genast börja snacka om dubbelmoral är ett bra argument att ta till när det inte finns några bättre. Hela samhället är ju fullt av kompromisser!
 
Skärgården

Svar till Peter Ask, den ilskna paddlaren.

Din uppfattning om total avsaknad av regler i skärgården är lite fel, det finns flera och stora områden där man inte får framföra vare sig motor/segel/roddbåt eller kanot. Dessutom är det ALLTID olagligt att i onödan störa omgivningen.
 
Inte bara tvåtaktare

Det finns snöskotrar med 4-taktsmotorer. Dessa är ju inte lika flödeskänsliga och kan med fördel förses med bättre ljuddämpning.

Själv tycker jag att skotern i stor utsträckning används i onödan. Man tar den din man kan åka skidor cykla eller ta bilen (en bil är i de allra flesta fall ett miljövänligare elternativ). Detta antagligen på grund av att det är roligare att köra/åka skoter.

Jag tycker det är ett otroligt bra arbetsfordon men att se den där det råder skoterförbud eller att iakta buskörning känns väldigt fel. Dessutom har jag sett små granar (en meter höga!) och uppriven undervegetation. Det beror ju mest på att vissa inte rättar ig efter vare sig allemansrätt eller terrängkörningslagen.

Tror dock inte på förbud utan att människan skall ta sig i skinnet och börja fundera på vad man bör göra och inte. När nu det skulle ske.

//Janne
[Ändrat av Ben_Rangell 2002-08-12 kl 16:30]
 
2-taktsmotorer är problemet?

Jag tycker det största (arbets)miljöproblemet är 2-taktsmotorer. Kraftiga vibrationer samt hög ljudvolym (skotrar, gräsklippare, båtmotorer (främst under 10 hk)). Avgaserna från dessa motorer är också tråkigt att andas in.
Om man vill göra miljön bättre, tycker jag att:
* skotrar borde ha krav på ljuddämpning.
* båtmotorer borde vara 4-taktsmotorer.

Antalet skotrar är faktiskt inte så stort jämfört med båtmotorer. Att dom upplevs som störande är troligen för att dom upplevs som högljudda av skidåkare. Varför kajakpaddlare inte klagar på motorbåtar förstår jag inte...

Skoteråkning inom markerade leder borde fungera i nationalparker.
 
Ta kopter...

Niclas; sa:
Jag tycker att skotertrafik skall förbjudas helt i alla nationalparker. Dessutom borde det vara hårda restriktioner för flyg och annan miljöförstörande verksamhet.
--
Skotertrafik är helt förbjuden i nationalparker, endast samer får köra där. Restriktioner för flyg finns över Sarek. Vandrar man under barkmarksperioden finns inga skotrar. Om flyget anlitas mest av de som bor i fjällen eller av turister vet jag inte. Men det motsvarar inte så mycket miljöpåverkan som turistrafiken till medlehavet. Å sen är det så bra att kunna ta koptern när man blir trött i benen.
:-D //Roland
 
Det bästa för miljön vore nog att förbjuda all sorts turism i Nationalparkerna!
Parkerna förvandlas i rask takt till sophögar av alla vandre och skidåkare som inte orkar bära sitt skräp!
 
Till viss del skitsnack...

...därför att norrmännen har sina skotrar i- och kör som galningar i Sverige. Men, jag håller med norrmannen om att det är underbart att vistas i norka fjäll där ljdet från skotrarna och de vidriga avgaserna aldrig är.
Jag är uppvuxen i Norrland och fjällen och har visst åkt en del skoter. Både i jobb och för nöjjes skull. Det är kul och helt ok om alla kunde hålla sig till skoterlederna på samma sätt som bilarna håller sig på vägarna (även de fyrhjulsdrivna). Skoterleder är något bra om de respekteras. Då behöver vi skidåkare, djur och natur inte irriteras av skoteråkarna. Ett problem som är stort !!! är buskörning brevid lederna. Många vill väll ha samma frihet som båtförarna som inte kan hålla sig till farlederna.
Snorungar och ligister tycker det är häftigt att testa hur långt upp på fjället man kan komma. Var finns då polisen ? Om man ringer från Borgafjäll i norra Jämtland och rapporterar om olaga körning eller jakt kan man få veta att närmsta polis finns i Hede. Det är nog bort emot 50 mil undan. Kommer de inte med helikopter så kan vilken buse som helst köra som han vill.

[Ändrat av jonken 2003-10-16 kl 23:04]
 
scooter?

Varför envisas vissa med att skriva scooter? När de menar snöskoter? Scooter är för mig en sån där moped. Skoter kör man på snö med.

Sen är väl Kebnekaise ingen nationalpark?

Nån som vet något om de nya fyrtaktsskotrarna? Drar de mindre bensin? Enda jag hört om dom är att de inte låter rätt (antagligen inte tillräckligt mycket).

Elskoter är nog rätt tungt att ha, kommer att krävas rätt maffiga batterier om man ska komma nån vart i lite snö.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.