Förbjud skotertrafik!!!

Jag tycker att skotertrafik skall förbjudas helt i alla nationalparker. Dessutom borde det vara hårda restriktioner för flyg och annan miljöförstörande verksamhet.
 
Motorbåtar oxå!!!

Glömde förstås att även små motorbåtar i skärgården borde undergå samma behandling som skotrar. FÖRBJUD!!!!!
 
STF (skoterkörning i Keb..)

STF har ju sökt dispans för att kunna köra upp div material till deras olika stugor, som till Kungsleden i Keb (nationalpark). Vad är det som gör att deras skotrar låter mindre och släpper ut lägre avgashalter?? De bryter ju mot den lag som dom själva har kommit med, det kan man ju kalla dubbelmoral. Det finns ju faktiskt skidpulkor som "hurtbullarna " kan använda. Vi måste ju kunna sammsas om naturen. Hur ska gamla människor ta sig ut i fjällvärlden om inte med skoter, de är ju dom som ska få dispans om nån.
 
Tysta rena skotrar!!!

Det borde vara möjligt att för tex STF att kunna ta fram tysta miljövänliga skotrar i samarbete med någon leverantör.
Jag har kört Elbil och den låter nästan ingenting. Det borde gå att göra ELskotrar.
 
En bra idé..

Det låter som en jätte bra idé. Den borde man lägga fram till STF. Det har ju blivit en stor fråga det här med skoterkörning i fjällen och STF har hjälp till att blossa upp det ännu mer nu med tanke på deras sätt att hantera frågan.

Det där med Elskoter låter ju inte helt fel, men med tanke på hur sakta utvecklingen med Elbilar går så dröjer det nog ett tag till innan vi ser Elskotrar på marknaden. STF skulle då kunna agera med gått föredömme och vara först med den typen av fordon.

MVH *Ullis*
 
Skärgården

Jag håller med helt och hållet. Inför ett generellt skoterförbud, och sedan kan man avsätta vissa skoterreservat där marodörerna kan köra runt runt och kvävas av sina avgaser.

En ännu större skandal tycker jag emellertid att reglerna, eller rättare sagt avsaknaden av regler, i skärgården är. Vi har numera flera nationalparker i olika skärgårdar, men inte i någon av dem är motortrafiken begränsad. I ALLA andra nationalparker är motortrafik förbjuden eller i alla fall kraftigt begränsad, men i nationalparkerna i skärgården kan ALLA KÖRA HUR MYCKET MOTORBÅT SOM HELST. Det är ju absurt!

Peter Ask
Ilsken paddlare
 
scootrar....

Här kommer lite scooterproblematik...
Problemet med scootrar är ju att de är tvåtaktare, dvs rent praktiskt du måste blanda in smörjoljan i bränslet och du har det inte för sig som i en bil. Tvåtaktare ger mycket sämre förbränning och ger också mycket mer avgaser än fyrtaktare som på en bil. Anledningen till att man använder tvåtaktare på scootrar är att de först och främst skall fungera i minusgrader, och många minusgrader dessutom. Tvåtaktaren fungerar här bäst. Sedan så är en tvåtaktad motor mycket lättare att reparera än en fyrtaktare om man ser på lättare reparationer.

Att ta fram en eldriven scooter är antagligen svårt med dagens teknik, batterier måste ställas på något ställe, scootrarna måste laddas etc. Dessutom så försämras dagens blybatterier (som man använder i elbilar) när de utsätts för kyla.

Det är svårt att ersätta dagens scootrar med andra scootrar. Men det har gjorts otroligt lite på det här området om man jämför med bilar. Vad det beror på vet jag inte, kanske beror det på att de flesta (eller alla?) tillverkarna finns i USA...... Men ett förbud i nationalparker borde inte vara så svårt, och att sedan om det är transporter som måste ske, begränsa dessa till ett minimum.

/Martin
 
Förbjud bilar åxå???

Hej, jag är uppvuxen med scooter i Nord Norge. Min far reparerade och säljde sådana. Jag anser att en scooter är som en bil:
--- lyssna och häpna ---
Det är ett transportmedel, det finns faktiskt folk som jobbar i skogarna på vintern och det finns folk som vill leka med den. Precis som med bilar och båtar för den sakens skull.

Okej???
Dan Hansen
 
wake up!

hej, niklas.
du verkar inte veta någonting.
skoter är coolt och skoterturister genererar pengar.
turskidåkare är trista och snåla.
där fick du! ha!
 
Jakt

Precis som när viisa djur blir alltför många eller alltför störande så kan man väl införa skoterjakt. Ingen behöver tveka om man träffat eller ej, ev skade skjutningar blir bara effektfulla. Dessutom borde en skoter utgöra ett lagom utmanande mål.
 
Förbjud förbud

Det är ju ganska märkligt att någon från Borås yttrar sig om skoterförbud i våra nordliga nationalparker. Vinner inte miljön mer på att förbjuda biltrafik i städerna?

Hursomhelst så visst är skotern ett miljöproblem i alla bemärkelser men den är också nödvändig för många av oss som bor i fjällen, inklusive nationalparker och naturreservat. Begränsningar behövs, framförallt när det gäller turisternas framfart på skotrar men att kategoriskt förbjuda ställer till en hel del trassel.

Själv är jag inbiten friluftsmänniska som helst inte ytar skotern, men ibland behövs den. Tyvärr är det många som ser fjällen som bara något som finns till för turister. Det skall finnas där att utnyttjas av "sörlänningar" och på deras vilkor, inte på de bofastas.
 
Varför så hatisk?

Vad är det som gör att just snöskotrarna har blivit ett sådant hatobjekt som till varje pris måste förbjudas? Till skillnad från bilar och motorcyklar kräver de inga vägar som gör fula sår i naturen där de går fram och till antalet utgör de bara en bråkdel av bilarna. När snön har smält bort syns inga spår av var de har gått, bortsett från skyltar och ledmarkeringar. Däremot är vegetationen bortnött där vandrarna har marscherat fram. Nu menar jag inte att bilar och fjällvandrare ska bort till förmån för snöskotrar. Jag är själv inbiten fjällvandrare och turskidåkare, men jag kör också bil och snöskoter. Vad jag menar är att alla får plats i den natur vi har och om man bara visar lite förståelse för de som tar sig fram på ett annat sätt än en själv så blir upplevelsen av att vara ute i naturen så mycket större än om man går omkring och retar upp sig på andra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.