Jag vill ha Ozonhålet tillbaka...

Det är också ganska roligt hur skoterförare ( när man pikar dem för deras lättja och motvilja att utnyttja skidor ) ofta vill framhäva hur fysiskt jobbigt det är att köra skoter :)
 
Strykarräven; sa:
Kanske ska man bygga skoterbanor istället i de där bergrummen, där de som gillar att köra 170 km/dag kan ligga på varv efter varv. Sen låter vi bli att släppa ut avgaserna (ledsen för det uteblivna ozonhålet pojkar!), så blir verksamheten liksom självbegränsande.

Nja,jag hade tänkt mig nåt mer seriöst i stil med en freon-missil som brutalknullar sönder ozonhålets slutmuskel så att det aldrig mer håller tätt.
Har man tur kanske den får dras med en permanent analflik som man kan hota att nypa till om temperaturen inte stämmer med humöret för dagen.

Idag har vi halvklart med plusgrader i Stockholm förresten.


peter
 
Till den feta lata skoterförarens försvar

öringen; sa:
Det är också ganska roligt hur skoterförare ( när man pikar dem för deras lättja och motvilja att utnyttja skidor ) ofta vill framhäva hur fysiskt jobbigt det är att köra skoter :)

Har du testat? Var körde du och med hur mycket last. Själv kör jag skoter i jobbet och skidor på semestern. Det är jobbigt att köra skoter, inte om man bara fräser runt på plan mark, men testa att köra fast 14 ggr i 50 cm djup snö med några hundra kilo is på släpet när det blåser ordentligt. Inget mot att gå till nordpolen kanske, men jobbigare än Vasaloppet .

Det kan även vara fina naturupplevelser att köra skoter. Kungskleden i all ära, men det finns ställen där skoter kommer till sin rätt.

scooter.jpg


goinhome.jpg


10Refueling_in_bad_weater.jpg
 
Re: Till den feta lata skoterförarens försvar

Vandrare; sa:
Har du testat? Var körde du och med hur mycket last. Själv kör jag skoter i jobbet och skidor på semestern. Det är jobbigt att köra skoter, inte om man bara fräser runt på plan mark, men testa att köra fast 14 ggr i 50 cm djup snö med några hundra kilo is på släpet när det blåser ordentligt. Inget mot att gå till nordpolen kanske, men jobbigare än Vasaloppet .

Det kan även vara fina naturupplevelser att köra skoter. Kungskleden i all ära, men det finns ställen där skoter kommer till sin rätt.
Inte menar du väl att det är skotern som gör de där bilderna vackra? Nu börjar du bli som Raskesven som envisas med att ställa upp sin cirkus-tipi framför varenda stenskravel i svenska fjällen och fota...

Nämen naturligtvis är det jobbigt att dra loss Ockelbon ur brytskaren efter dagsmejan vid påsk, inte tu tal om det. Man skulle också kunna stå och bängla med den i garaget, om man uteslutande gjorde det för att få vardagsmotion.

Och sedan är det naturligtvis OK att ta skotern till naturupplevelserna, precis som de flesta av oss måste ta bilen/tåget/flyget till våra naturupplevelser. Däremot ifrågasätter jag "naturupplevelsen" i det där med att bara köra, köra köra en hel dag, med enstaka fikapauser när kaffe-/punsch-/HB-/falukorvstarmen börjar överrösta motordånet. Det är trots allt rätt många som gör så, även i min bekantskapskrets.
 
Re: Re: Till den feta lata skoterförarens försvar

Strykarräven; sa:
Och sedan är det naturligtvis OK att ta skotern till naturupplevelserna, precis som de flesta av oss måste ta bilen/tåget/flyget till våra naturupplevelser. Däremot ifrågasätter jag "naturupplevelsen" i det där med att bara köra, köra köra en hel dag, med enstaka fikapauser när kaffe-/punsch-/HB-/falukorvstarmen börjar överrösta motordånet. Det är trots allt rätt många som gör så, även i min bekantskapskrets.

Get the point. Håller med helt å hållet.

Däremot, tror man att det är som att ratta bil att köra skoter så bör testa skoter med lite lass och stökig terräng.
 
Själv har vi en orange Ockelbo som gör 30 på plan mark som vi kör ved med 3-4 x/år, förutsatt att den startar. Det är så svårt att dra vindfällen med turskidor.

Tänk vad underbart det vore om alla skotrar gjorde max 30 på plan mark! Mera Ockelbo åt folket!
//A
 
graylingman; sa:
Tänk vad underbart det vore om alla skotrar gjorde max 30 på plan mark! Mera Ockelbo åt folket!
//A
Haha, problemet är väl att sagda "skoter" släpper ut avgaser i nivå med ett polskt brunkolskraftverk. Snacka om blårök...

Att köra de där 17 milen skulle vara ett helt dagsverke, och hojtdunken och Ray Bans:en skulle nog tvingas stanna hemma.
 
Men allvarligt... måste skotrar göra 150 knyck eller vad nu en skoter gör? 100 plus i alla fall... En kraftig begränsning av maxhastighet skulle både minska buskörning, räckvidd och störningar av allehanda slag. Samtidigt som folk faktiskt motoriserat skulle kunna ta sig till och från sina fiskesjöar etc. Om än inte lika snabbt. Skulle man dessutom kunna få igenom det där med regnummer i mattan så skulle man säkert ytterligare minska problemet med omdömeslös skoterkörning.

Tror jag som inte vet ett smack om skotrar mer än att de låter illa, luktar illa och ibland används på ett i mitt tycke dåligt sätt...

//Anders
 
Re: Till den feta lata skoterförarens försvar

Vandrare; sa:
Har du testat? Var körde du och med hur mycket last. Själv kör jag skoter i jobbet och skidor på semestern. Det är jobbigt att köra skoter, inte om man bara fräser runt på plan mark, men testa att köra fast 14 ggr i 50 cm djup snö med några hundra kilo is på släpet när det blåser ordentligt.

Timmer från skogen, gissningsvis några 100 kilo på släden. Mycket snö. Jobbigt. Men jag menar ju slöa finniga yngre män med riktiga fartvidunder som fräser runt på de hårda vårisarna :)
 
Re: Till den feta lata skoterförarens försvar

Vandrare; sa:
[Det är jobbigt att köra skoter, inte om man bara fräser runt på plan mark, men testa att köra fast 14 ggr i 50 cm djup snö med några hundra kilo is på släpet när det blåser ordentligt. Inget mot att gå till nordpolen kanske, men jobbigare än Vasaloppet .
Jag antar att du inte åkte Vasaloppet i år... ;)
 
Re: Re: Till den feta lata skoterförarens försvar

Strykarräven; sa:
.....Nu börjar du bli som Raskesven som envisas med att ställa upp sin cirkus-tipi framför varenda stenskravel i svenska fjällen och fota...
.....
För att inte göra dig besviken:

cpic44233f457ff6a.jpg


Raskesven
 
Den ende sanne naturvän och miljökäpe jag känner till är en av mina grannar, en man som aldrig går ut utan kör sin rullator i lägenheten. Ingen koldioxid där inte.
Sedan kommer jag som inte har bil, TV, inte röker, åker kollektivt, har kört skoter tre gånger i livet och har kängor med näbb.
Människans påverkan på vår miljö och den ökade växthuseffekten är fastslagtet utom allt rimligt tvivel. Däremot vet man inte vad som komme att hända. Det är inte sagt att förändringarna blir succesiva. Klimat är känsliga grejer och kan vara väldigt instabila. Kaos är alltid svårt att beräkna. Därför har jag både kanot och skidor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klippen Snöskotrar! Varför jag är emot. Miljöpåverkan 96

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.