Jag vill ha Ozonhålet tillbaka...

Har oxå haft stora förhoppningar knutna till den globala uppvärmningen som all har snackat om under flera år, VAR ÄR DEN!!!
 
Ni är ju galna hela bunten. Riktiga istidsvintrar ska det vara, inte så där som de senaste åren där årstiderna fördelats på 2 månader nästan sommar - 4 mån höst inkl slaskperioden - 1 mån vinter - 5 mån brun s k vår med kallblåst och isiga skidspår.

Ska banne mig flytta till Boden, synd att det inte finns några jobb där.
 
Ozon?

Skönt med kyla, för då håller global warming/växthusgas fantasterna tyst, iallfall ett tag. ;)

P.S. En grej bara, Ozonhålet har mer med UV-strålning än höjda temperaturer att göra. D.S.
 
Strykarräven; sa:
Ska banne mig flytta till Boden, synd att det inte finns några jobb där.

Men det finns stora bergrum med låg temperatur som du kan bo i.

Militären har väl snart evakuerat all sin verksamhet och sitter numera i kontorslandskap inne i Luelå där det är närmare till en vettig Pub.
 
Re: Ozon?

Vandrare; sa:
Skönt med kyla, för då håller global warming/växthusgas fantasterna tyst, iallfall ett tag. ;)

P.S. En grej bara, Ozonhålet har mer med UV-strålning än höjda temperaturer att göra. D.S.

Är det möjligen så att den doktorerande glaciologen tillhör global-warming-skeptikerna?

Om jag förstått det rätt så är det främst meteorologerna som företräder växthuseffekts-hypotesen (om vi räknar bort alla som bara är miljöradikala för att få ha Gustav Vasa-frisyr och bo i kollektiv), medan naturgeograferna/-historikerna (till vilka du bör räknas) ser temperaturökningen det senaste decenniet i ett isborrkärne-perspektiv, dvs som en del i en naturlig långsiktig konjunkturell variation i klimatet.
 
Almgren; sa:
Men det finns stora bergrum med låg temperatur som du kan bo i.

Militären har väl snart evakuerat all sin verksamhet och sitter numera i kontorslandskap inne i Luelå där det är närmare till en vettig Pub.
Det enda som är nära i Luleå är snålblåsten, och den kanske passar herrarna krigsmän?

Fast, att militären flyttar från Boden är väl en bättre morot att flytta dit än de däringa bergrummen. Där kan man ju hysa in stockholmare som trängtar efter sommar, ge dem golvvärme och lite palmkulisser.
 
Om vi blir stekt eller fryst pga ozonhål & växthuseffekten etc m.m.m.. det är frågan det.. för att vi blir nåt av alternativen inom några få år :) är väl snart alla med lite IQ eniga om nu? :)
 
Mepps1; sa:
Om vi blir stekt eller fryst pga ozonhål & växthuseffekten etc m.m.m.. det är frågan det.. för att vi blir nåt av alternativen inom några få år :) är väl snart alla med lite IQ eniga om nu? :)

Titta, jag bad om argument för bergrummen i Boden, ocj jag fick det. Där måste man ju vara säker. Finns det pub i dem?
 
Re: Re: Ozon?

tjonsson; sa:
Om jag förstått det rätt så är det främst meteorologerna som företräder växthuseffekts-hypotesen

Du har förstått det fel.

Utan växthuseffekt skulle medeltemperaturen på jorden vara -10 grader.

Och alla seriösa forskare är eniga om att ökad mängd växthusgaser höjer temperaturen på jorden globalt. De forskare som inte delar den uppfattningen är på samma nivå som de som förespråkar "intelligent design" i stället för Darwin eller slagrutor.
Sedan är det naturligtvis svårt att avgöra hur stor höjningen blir med en given ökning av växthusgaserna i atmonsfären.

Men att det blir en global uppvärmning är inte samma sak som att det blir varmare i Sverige. Det finns hypoteser som säger att Golfströmmen kan försvagas och då får vi det kallare här medan den globala medeltemperaturen höjs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klippen Snöskotrar! Varför jag är emot. Miljöpåverkan 96

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.