Ok att ta myrägg?

Har från flera hört att det är olagligt att ta myrägg, dvs riva upp en del av en stack för att sedan låta de gallra sig själva.

Jag vill låta deltagarna testa det här på en minikurs, och undrar därför om någon som är säker på sin sak, vet hur det egentligen ligger till.
Får vi ta myrägg som jag beskrivit?


Att det kan vara moraliskt fel köper jag, men frågan gäller om det är lagligt (naturligtvis kommer det att skötas snyggt, myrorna kommer tillbaka, och det är en mycket begränsad omfattning).

Tacksam för referenser där det är möjligt.
 
ulltand; sa:
Har från flera hört att det är olagligt att ta myrägg, dvs riva upp en del av en stack för att sedan låta de gallra sig själva.

Jag vill låta deltagarna testa det här på en minikurs, och undrar därför om någon som är säker på sin sak, vet hur det egentligen ligger till.
Får vi ta myrägg som jag beskrivit?
Nej, det är förbjudet.
 
Nej, det är förbjudet. [/QUOTE]Du låter säker på din sak, och det är precis vad jag hört, men...
Myror är inte fridlysta, man kan flytta en myrstack om man vill...

Har du någon referens där jag kan kolla?
 
ulltand; sa:
Du låter säker på din sak, och det är precis vad jag hört, men...
Myror är inte fridlysta, man kan flytta en myrstack om man vill...

Har du någon referens där jag kan kolla?
Nej, jag har ingen referens mer än diverse svenska böcker om överlevnad/friluftssäkerhet och vad jag lärt mig på ett flertal överlevnadskurser men varför frågar du inte lämplig myndighet om du vill ha en referens?
De har faktiskt betalt (med våra skattepengar) för att ge svar på den här typen av frågor... :)

Många icke-fridlysta djur är fredade på olika sätt under början av livet för att det är känsligare för artens överlevnad att ta unga individer så argumentet att vuxna myror inte är fridlysta är iallafall ett ickeargument.
[Ändrat av haskell 2005-07-05 kl 00:48]
 
ulltand; sa:
Nej, det är förbjudet.
Du låter säker på din sak, och det är precis vad jag hört, men...
Myror är inte fridlysta, man kan flytta en myrstack om man vill...

Har du någon referens där jag kan kolla? [/QUOTE]

Armens överlevnadsbok.
 
crazy; sa:
ulltand; sa:
Nej, det är förbjudet.
Du låter säker på din sak, och det är precis vad jag hört, men...
Myror är inte fridlysta, man kan flytta en myrstack om man vill...

Har du någon referens där jag kan kolla?

Armens överlevnadsbok. [/QUOTE]
Handbok Överlevnad säger bara att man inte får tillämpa detta annat än i en överlevnadssituation. Varför det är så framgår dock inte...
 
Man utrotar ju inte stackmyresamhället, även om man måste vända hela stacken. Men kolla med naturvårdverket eller länstyrelsen. Det kanske faller under jaktbart vilt?
 
Nu har jag fått svar från Naturvårdsverket.

Myror är som sagt inte fridlysta, och det är okej att ta myrägg.

Svaret jag fick är inte glasklart, men går ut på att man inte får förstöra myrstacken - vilket man inte gör genom att ta några liter "stack", separera äggen och därefter återföra resterande myror och stack.


Tack alla för hjälp!
 
Lagligt eller inte, det låter fortfarande som anslående dumt och anmärkningsvärt att någon, särskilt någon som man kan anta kallar sig naturvän, skulle få för sig att gräva upp en del av en myrstack för "testa på" att äta myrägg för skojs skull.

Sedan behöver ingen ta ovanstående som ett personangrepp, men jag tycker det är ett dumt tilltag.
 
Per Ö; sa:
Lagligt eller inte, det låter fortfarande som anslående dumt och anmärkningsvärt att någon, särskilt någon som man kan anta kallar sig naturvän, skulle få för sig att gräva upp en del av en myrstack för "testa på" att äta myrägg för skojs skull.

Sedan behöver ingen ta ovanstående som ett personangrepp, men jag tycker det är ett dumt tilltag.
Tycker din tankegång är helt ok, och självklart har jag funderat på om det är moraliskt riktigt eller inte.

Min slutsats blev dock att det inte är värre än att gräva upp mask för att fiska, eller annat jakt - vilket dock alla inte anser är rätt...

Och tanken är inte att det är för "skoj" skull, utan för erfarenhets skull.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.