Vägsalt som ogräsbekämpning?

-Patric-; sa:
roundup.. vi pratar inte den man köper i butik utan den outspädde som man måste ha licens för.. de e grejer!!

När vi spelar i den divisionen kan man lika gärna ta till det grova artileriet, bensin. Finns inget bättre ogräsbekämpningsmedel, se vad som händer när du tankar gräsklipparen lite hastigt och slarvigt på gräsmattan - en stor brun fläck på nolltid.
Hmm nu får man nog Sveriges samlade miljökår på sig och avsked med omedelbar verkan.
 
Det där med bensinen på gräsmattan säger en hel del om hur pass lämpligt det är att fiska i små sjöar bakom bensinmackar ;)
 
Salt funkar fint MEN

det är inte specielt bra för miljön.

Ättika är miljövänligt men den som finns att köpa i affären är på tok för svag! Jobbar själv på Perstorp AB där ättikan tappas och 60% är lagom för grusgångar!! Myrsyra är också miljövänligt men MYCKET starkt frätande, 10-15% lösning dödar ogräset i ett naffs.

Och ättika tillverkas inte längre på Perstorp AB utan köps från Norge, spädes, filtreras och tappas på flaskor/dunkar på Perstorp AB och Perstorp och Falu ättika är samma sak bara olika etiketter, same, same but different.

Stefan
 

avslutad210712

Gäst
-Patric-; sa:
roundup.. vi pratar inte den man köper i butik utan den outspädde som man måste ha licens för.. de e grejer!!

Klorex 55 är ett utmärkt ogräsbekämpningsmedel men bör dock modifieras för att göra bättre effekt.

Klorex blandas 50/50 med *censur eftersom en del minderåriga kanske läser det här*. Tag sedan ett rör som är tätt i båda ändarna. Borra ett hål mitt på. Fyll röret med ogräsblandningen. Stoppa i en tjärstubin i hålet. Fjutta på och ta skydd. Sen säger det pang och ogräset är borta. Nackdelen är kanske att det inte bara är ogräset som är borta.

Och som avslutning måste jag tillägga - gör inte det här hemma för vi som gör det är proffs och vet vad vi gör.... ibland i alla fall.
 
Eller ännubättre

Lägg till några säckar amoniumnitrat, finns på lokalföreningen, och några dunkar bensin, allt blandas i ett 200 liter fat. använd sedan röret med Klorex och socker som "tändrör".

Gräv der det hela mitt bland ogräset och tänd på, garanterar att ni slipper problem med ogräs, oönskad hårväxt och mjäll hela sommaren!

Stefan
 
Re: Salt funkar fint MEN

stefan.andersson@perstorp.com; sa:
det är inte specielt bra för miljön.

Ättika är miljövänligt men den som finns att köpa i affären är på tok för svag! Jobbar själv på Perstorp AB där ättikan tappas och 60% är lagom för grusgångar!! Myrsyra är också miljövänligt men MYCKET starkt frätande, 10-15% lösning dödar ogräset i ett naffs.

Stefan

Ja den ättikan som jag har provat och som säljs som trädgårdsättika är mycket svagare (kommer inte ihåg exakt procent) än 60%. Kanske därför jag tyckte det var odrygt. Men kan man få tag i den 60 procentiga i någon handel eller är det bara för proffs?
Min saltpåse räcker ju inte hur länge som helst :)
 
Köpa direkt från Perstorp AB

Jag tror det går att köpa dunkar direkt på Perstorp AB och betala mot faktura eller cash (is king).
Då gäller det att bo i närheten dock.

Annars kolla lokaföreningen/Granngården.

Har provat salt, som vi får som biprodukt vi tillverkning av polyalkoholer och det funkar men är inte vidare bra för miljön. Här får vi ut 100 000 ton/år.


Stefan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.