Vägsalt som ogräsbekämpning?

Är det någon som har koll på det här med salter? Har en påse vägsalt stående där hemma, fungerar det att använda mot ogräs i gångar och på andra ställen. Det borde väl inte vara någon större skillnad (mer än priset) mot det salt man köper just för ändamålet.

Hur är det att använda ur miljösynpunkt? Tar det sig ner till grundvattnet och är det farligt/olämpligt att använda intill trädgårdslandet?

/g
 
Som vägsalt kan man nog använda både NaCl och CaCl2, men båda fungerar att ta död på växter med. Men däremot så är inte salt något bra ogräsmedel egenligen. I grusgångar är det bättre att lägga om grusgången med fiberduk under och singel ovanpå, så kommer det inte att växa något ogräs där alls (de få som skulle kunna etablera sig kan man lätt lyfta bort efterom de inte får något djupt rotsystem). Saltet kommer inte att kunna skada grundvattnet (i de mängder som används här), därmeot så kan det skada ev andra växter intill.
 
Håkan K; sa:
Förr fanns det nåt som hette Totex. Mycket effektivt...

/Håkan

Vad innebär mycket effektivt. För det är väl inte miljön du syftar på?

Kurt, fiberduk är som du skriver bra i grusgångar, men jag har även en låååång trotoar med singel som ligger på mitt ansvar. Då jag bor i stan så tror jag inte det uppskattas av gatukontoret om jag gräver upp och lägger duk där.
 
strand; sa:
Kurt, fiberduk är som du skriver bra i grusgångar, men jag har även en låååång trotoar med singel som ligger på mitt ansvar. Då jag bor i stan så tror jag inte det uppskattas av gatukontoret om jag gräver upp och lägger duk där.

1. Man kan använda vattenånga (miljvänligt men det dödar inte rötterna så man för trötta ut rotogräsen) med speciella maskin.

2. Gasolbrännare (kostar endel + kan bara användas på grusgångar)

3. Effektivast är nog annars gammaldags manuell resning med en gångskyffel (det finns lite olika modeller)
http://www.bjredskap.se/tradgard.asp
 
Kul att ni kommer med lite alternativa lösningar också. Har alltid kört med den ”gammaldags manuella rensningen” men känner att jag idag hellre använder ledig fritid att vara ute i naturen än liggande på knä i trädgården.
[Ändrat av strand 2005-03-17 kl 13:12]
 
Ytterligare ett lite mer miljövänligt sätt att ta död på oönskad natur som behagar att inkräkta på ansade grusgångar, är att duscha med en blandning av vatten och ättikssprit. Dödar ytligt men inte på djupet.

Intressant det här....har ni fler tips?
 
klingstrom; sa:
Ytterligare ett lite mer miljövänligt sätt att ta död på oönskad natur som behagar att inkräkta på ansade grusgångar, är att duscha med en blandning av vatten och ättikssprit. Dödar ytligt men inte på djupet.

Provade detta för något år sedan, men kom fram till att det var ganska odrygt på vår långa trotoar, dvs det gick åt många flaskor/dunkar. Visst försvann ogräset, men det dröjde inte lång tid förrän det dök upp igen. Däremot är det utmärkt att hålla skarvarna mellan stenplattor fria från ogräset. Då har jag använt en ”inne”vattenkanna med smal stril.
 
klingstrom; sa:
Ytterligare ett lite mer miljövänligt sätt att ta död på oönskad natur som behagar att inkräkta på ansade grusgångar, är att duscha med en blandning av vatten och ättikssprit. Dödar ytligt men inte på djupet.

Provade detta för något år sedan, men kom fram till att det var ganska odrygt på vår långa trotoar, dvs det gick åt många flaskor/dunkar. Visst försvann ogräset, men det dröjde inte lång tid förrän det dök upp igen. Däremot är det utmärkt att hålla skarvarna mellan stenplattor fria från ogräset. Då har jag använt en ”inne”vattenkanna med smal stril.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...