Motorfordon på sjöis

Om du kör på grund och det dessutom är ett grund som är högre än vattenytan, så är nog ditt minsta problem terrängkörningslagen...
 
Kanske, kanske inte... Det kan ju vara ett hinder som är mjukt, runt och fint och inte skadar båten. Annars, båtar går ju att laga. Att bli lagförd kan ju vara...lite pinsamt om inte annat... Känner inte till straffskalan för brott mot terrängkörningslagen, men det kanske kan bli dyrt också?
 
gahne; sa:
1. Vad betyder det i praktiken att "terrängkörningslagen i princip är tillämplig även vid färd på is." ?

Ingen aning. Jag skulle gissa på att lagen då är till för att just användas i fall då någon kör på en sjö som just ligger väldigt nära naturreservat!?! Eller till för just specifika fall. Annars så struntar man att ens bry sig om någon kör på en sjö som ändå ligger vid en motorväg, eller liknande.

Sen är det klart att en bil är ju inte mindre miljöbov än en motorbåt. Men det kanske är just på grund av att det är så pass "få" som kör bil på sjöis så kan man förbjuda det. Tänk om någon skulle försöka förbjuda motorbåtar! Då skulle det bli hett om örönen på den personen då det finns minst 1 milj registrerade motorbåtar i Sverige.

/
 
gahne; sa:
2. Om isbelagda vattenområden är en form av terräng, är inte vattenområden utan is det också då? Innebär det att terrängkörningslagen också borde tillämpas på motorbåtar? Eller om jag kör på grund med en motorbåt, har jag brutit mot terrängkörningslagen då...?

Fast när motorbåtar är aktuella i det aktuella området blir den aktuella diskussionen inaktuell. Rimligen gäller sjölagen för båtar.

Fast man kanske kan få det till att en bil är en båt?!? Kan båtar per definition färdas bara på vatten som ej är fruset? Hydrokopter? Svävare? Amfibiebil?

(Här dök det helt plötsligt upp en fånig tanke på en kravellbygd VW Caravelle, men jag tror jag låter bli att vidareutveckla det spåret...)

mvh

/Anders
[Ändrat av andersmossing 2005-01-11 kl 15:41]
 
Jag ville bara peka på inkonsekvensen i NVV:s "i princip"-resonemang. Man vill inte tillåta fordonstrafik (med hjul) på is pga risken för bl a oljeutsläpp. Men är risken för utsläpp från motorbåtar så mycket mindre? Har för mig att många fritidsbåtar kör avgaserna, med oljerester, rakt ner i vattnet.
 
Enligt "terrängkörningshandboken"

"Begrepp som är vanliga när man talar om terrängkörning på "enskild väg", "skogsbilväg" samt "traktorväg".
Hjulspår i terrängen som i dagligt tal benämns traktorväg är ofta inte att betrakta som väg i den bemärkelsen som anges i
trafikförordningen, eftersom de inte kan sägas allmänt användas för trafik med motorfordon.
Lagen har ett terrängbegrepp som inte stämmer med allmänt språkbruk då körning på traktorvägar torde räknas som terrängkörning fastän de innehåller ordet väg.

Traktorvägar kan alltså vanligen räknas som terräng. Enskilda vägar och skogsbilvägar kan i vissa fall, om de t.ex.
inte kan anses vara allmänt befarna också räknas som terräng."



Vad beträffar motorbåtar och terrängkörningslagen så gissar jag att de ej betraktas som motorfordon. Jag har en gång fått lära mig att allt som går på hjul, band eller medar
men inte går på räls räknas som fordon.

Således bör det vara tillåtet att köra båt eller tåg i terräng (för den som klarar det)
men inte tillåtet att köra bil på sjöis och inte heller om vattnet ej är fruset.

Det finns säkert definitioner om vad som räknas som fordon resp. motorfordon lätta samt tunga terrängfordon och gissningsvis påverkar dessa
vad som är lagligt eller olagligt att använda i terräng.
 
bilkörning på is

Jo, det kan ju vara kul om man inte måste köra bil över Skiftet, mellan Åland och Brändö. Jag har kört bil flera gånger. En år var det bra före och fina isar, men det är sällsynt. Hoppas ni vet vad som gäller: ca 40 km inte mer, då förstör man isen. US Army rekommenderar 25 miles/h dvs 36 km /h.
Kör man fortare så har bildas en våg som bryter upp isen, och då kan det gå illa, även för den som sitter i bilen. Fördelen mot att öka skidor på isen är att när isen bryter under skidorna kan man hälsa hem. Om man hinner! En sönderbruten bil-is kan hålla att ta sig upp på, om man har isdubbar el likn. Säkerhetsbältet kan i vissa fall vara till nytta om man kör in i en osynlig snö/isvall. Annars ha det avkopplat.
Björn Carneholm, förf Iskultur i skärgården, eget förl. Boken finns på bibl.
 
Från NVV

Inte för att jag läst igenom allas inlägg här så jag återupprepar säkert information. Jag kollade just upp på Naturvårdsverket vad som gäller och hittade följande:
På isen
Det är tillåtet att färdas på is i samma utsträckning som på öppet vatten. Is är inte barmark, vilket innebär att det inte finns något allmänt förbud att köra på is med motordrivna fordon.

Men länsstyrelsen kan utfärda förbud mot sådan körning om det behövs med hänsyn till naturvård eller friluftsliv. Regler för körning på is kan också finnas i lokal trafikföreskrift. Uppgift om lokal trafikföreskrift får man hos kommunen eller polisen.

"Motordrivna fordon" är en samlande beteckning för alla slags fordon som drivs med motor: Bil, MC, moped, traktorer och motorredskap, terrängskotrar och "terränghjulingar". Begreppet "motorfordon" omfattar endast bil, MC och moped.

Det är alltså tillåtet med motortrafik ifall inte annat anges.

/Jonas U
 
Frågetecknen ökar

Vi kan konstatera att det finns delade meningar om dett med körning på is.

Ett generellt förbud mot iskörning är nog svårt. Det finns i Sverige en tradition sedan hästarnas tid med sk "vintervägar" som i stor utsträckning gick där det fanns is eftersom det var plant och lätt att transportera sig på.

Däremot har jag en negativ åsikt om iskörning i rent nöjessyfte när det gäller värdefulla naturområden där det skall finnas en känsla av tystnad och vildmarksmystik. En eller flera motorer i sådana områden förstör mycket för en besökare.

Ingen här tycks dock fundera över att vi de facto kör för mycket motorfordon...så även jag, och de negativa miljökonsekvenser som världens motorfordon för med sig. Här verkar det ibland vara ganska egotrippat...med de egna häftiga motorupplevelserna i fokus.

Vi kan också konstatera att Naturvårdsverkets uttolkningar av olika regelverk delvis motsäger varandra, vilket inte gör oss lekmän direkt klokare på vad som gäller.
 
Allmänna råd om terrängkörning

Hagel; sa:
Vi kan också konstatera att Naturvårdsverkets uttolkningar av olika regelverk delvis motsäger varandra, vilket inte gör oss lekmän direkt klokare på vad som gäller.
Från Naturvårdsverkets pressmeddelande http://www.naturvardsverket.se/dokument/press/2005/januari/p050120.htm

Naturvårdsverket har nu beslutat om en handbok samt allmänna råd om terrängkörning. Det är vägledningsmaterial där terrängkörningslagen tolkas utifrån nyare miljökrav.

Naturvårdsverket har lyft ut förslaget om att skärpa tolkningen av villkoren för att köra utanför allmänna skoterleder i regleringsområden i fjällen.

— Vi bedömer att detta är en fråga för regeringen och inte något som Naturvårdsverket bör ge vägledning om på egen hand, eftersom lagen och förordningen skiljer sig åt. Vi kommer att föreslå regeringen en översyn av skrivningarna i lag och förordning, säger Björn Risinger, chef för Naturresursavdelningen på Naturvårdsverket.

Terrängkörningen i Sverige ökar och teknikutvecklingen på motorsidan går mycket snabbt.

— Det kan innebära krockar med riksdagens miljökvalitetsmål Storslagen fjällmiljö och Myllrande våtmarker. Terrängkörningen måste bli långsiktigt hållbar, säger Björn Risinger.

En hållbar terrängkörning ställer krav på hänsyn från var och en som kör i terrängen. Stor försiktighet och hänsyn till de intressen lagen skyddar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.