Kalkning av markerna

Hej!
Nu börjar kalkhelikoptrarna surra i mina hemtrakter igen.
Allt i akt och mening att stoppa försurningen.

Vilka åsikter finns om detta?
Bra eller dåligt?
Är försurningen egentligen en naturlig process som skulle försiggå även om människan inte fanns?

Jag har ingen egen åsikt om detta, är alldeles för dåligt insatt, men är nyfiken på olika ståndpunkter.

/BAX
 
Jag är cokså dåligt insatt, men har under senaste året läst en del om att vi i Sverige leder kalkingsligan, och det finns en hel del experter som ifrågasätter om det alls gör någon nytta.

men i brist på reel kusnkap så gör man som alltid, dvs kalkar:)
 
Vulkanisk aktivitet är en naturlig process som skulle orsaka försurning. Men människan bidrar med en kontinuerlig systematisk försurning som spär på den naturliga.

I områden utan buffert, dvs. områden som helt, nästan helt skaknar kalk i berggrunden, behövs inte mycket av nederbörd med lågt PH för att rucka på ekosystemet. Ta Fulufjällets Stora och Lilla Harrsjön, där slogs harren ut helt under 60-70-talet, och fortfarande är sjöarna för sura för harren. Öring och Röding klarar sig precis, men gränsen var nära för dem också.

Även skogsmark och brunnar kan försuras av mänsklig påverkan. Försurning leder inte endast till att organismer slås ut, utan även till att olika tungmetaller som ligger bundna lakas ut och förgiftar exempelvis en brunn i områden utan naturlig kalkhalt.

Kalkning är konstgjord andning och vi kan inte kalka överallt. Det är dock den enda metod vi kan använda tills den sura nederbörden upphör och läget normaliserats. Alternativet är att låta patienten förtvina och ev. dö.

Raskesven
 
Man kan kalka för mycket. Därför ska det gärna kalkas i små kontinuerliga doser, som t.ex i sjön Unden där det sitter kalkdoserare som släpper ut lite då och då. Man kan lägga kalk på isen så det förs ut sakta i sjön. Men sådana punktinsatser går kanske inte för större områden och långt ut i busken, så helikoptrar försöker sprida ett tunt jämt lager. Även marken kan behöva tillföras kalk, men försiktigt.

Utedasset kan du nog kalka friskt i. Spelar nog ingen roll om det innehållet "bränns";-) Kan finnas någon aspekt som säger njet till för mycket kalk i utedasset också, men det kanske någon kalkexpert kan svara på.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Utedasset kan du nog kalka friskt i. Spelar nog ingen roll om det innehållet "bränns";-)
Raskesven

Nej innehållet skiter jag i. Men meningen är ju att det ska återgå till naturen och att det ska vara i balans den dagen dasset grävs igen.
/Emma
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.