Snöskotrar! Varför jag är emot.

Ett total förbud är nog omöjligt. Det finns hundratusentals snöskotrar i Sverige, och då borde de samlade skoterägarna därmed vara en av Sveriges största lobbyorganisationer
Snöskoterfrågan skulle få samma proportionalitet som "snusfrågan" inför EU-valet. Vilket parti skulle ens våga ta ett sådant beslut om totalförbud? Ekonomiskt så är snöskoterägarna starka. Helt klart så väger de ekonomiska aspekterna tyngre i vågskålen kontra miljöhänsynen.
 
Hur orkar ni ens hålla på...

Efter att inte orkat läsa mer än de 6 första sidorna i detta inlägg, forsätter jag här.

Helt klart är att det finns två olika läger här, vi som på det ena eller andra viset utövar skoter-åkning, och så finns det ni andra, som naturligtvis är i majoritet i det här fallet.

Prova att gå in på tex. skoter.com, skoterleden.net
eller vilken annan skoter-site som helst.
Trenden är den exakt samma.
"apelsin-ätande miljö-muppar"-vad fan har dom i våra leder att göra....osv osv..

Jag tror bekymmret är just detta, osämjan mellan just skidåkare och skoteråkare.

I ärlighetens namn, har ni inga andra argument än just utsläppen och bullernivåer?`
Utsläppen, visst, men dom är verkligen minimala med dagens mått.

Bullret? ok, åker ni till sälen, vemdalen eller åre, då tycker jag att man få räkna med skotertrafik, är man däremot mitt ute på kalfjället, hur många skotrar är det då det handlar om?

Nej, för mig finns det inget bättre än när första snön faller... skoteråkningen för mig är mer än bara ett nöje... det är ungefär vad isklättringen, vandringen etc. var för några år sedan, det mitt liv kretsar kring!
Vad jag försöker säga är att vi nog får försöka samsas, istället för att bråka.

För mig spelar det ingen roll om skotern skulle dra 10liter per mil, det är en sådan upplevelse för mig att ett totalt förbud är det enda som skulle stoppa mig.

Mvh//Henrik
 
saxat från annan tråd: Varför har de i Norge en (ski)tur tradition i Nordland och Troms medan vi i Sverige (huvudsakligen) har en skotertradition i Norrland. Norrlänningar går sällan på skidtur jämført med Nordleningerne och Tromsøværingerne.

Varför?
DNTF mer lokalførankrat en STF?! Bättre på att få folk ut i naturen utan motor.
Regulering av skoterkørning i Norge, fritt i Sverige?

Jag vill ha inskränkningar så kanske norrlänningarna kunde återupptäcka skidorna.

Och nej, jag bor inte i Stockholm... och jag har naturligtvis bara åsikter om regulering av skoter trafiken i Svealand då jag inte skulle komma på tanken att ha åsikter om skoter uppe på t.ex. Kebnekaise (ngt som jag sett med egna øgon) dvs om ett område som t.ex en Gävlebo eller Skelefteåbo har mycket større rätt att ha åsikter om...

åså borde vi förbjuda turistflygtrafiken (framførallt helikopter) i våra nationalparker t.ex. Padjelanta. Âr det (politiskt) möjligt i Norge borde det också vara det i Sverige
 
Personligen har jag oftast inga problem med skotrar. På vissa ställen och under vissa tidpunkter kan dock koncentrationen bli lite väl stor tex i Arjeplogsfjällen under påskveckan. Ett totalförbud är jag dock starkt motståndare till då jag inte anser att skotertrafiken utgör något stort problem, samt att den har en viktig funktion för många människor och jag vill inte sätta mig till doms över deras val. Varför "norrlänningar" är mer skotervänliga än Nordnorrmännen kan ju ha flera förklaringar. En som man kanske inte direkt tänker på är att vägnätet i nordnorge är betydligt mer utbyggt än i nordligaste Sverige. Många har även stugor och hus långt från vägarna som tex längs Rautas- och Lainioälvarna. För dessa människor är skotern mer än ett nöjesfordon utan ett fortskaffningsmedel som ersätter båten vintertid. Jag tycker att det ofta glöms bort, som om all verksamhet i fjäll/fjällnära miljö med nödvändighet handlar om friluftsliv. Tyvärr finns det ju de som missköter sig och "buskör" men majoriteten tycker jag sköter sig. I vissa områden kan dock kanske överväga strängare regleringar. Avslutningsvis anser jag att motorgräsklippare är djävulens påfund och om nåt ska förbjudas så är det dom. :)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Vem ska leka polis?

Nordesjö; sa:
straylight; sa:
Så här ser det ut i hela Norrlands inland. Fråga en
norrbottning hur han ser på saken, han kommer skratta
och köra!

Kan man inte bara förbjuda norrbottningar? Så många kan det ju inte finnas.

Nä nu var du elak. Kan Ni inte göra oss till någon form av ursprungsbefolkning. Sen kan jag hålla guidade turer där jag iklädd min flanellskjorta (var fasiken la jag den) lär folk att snusa (måste nog lära mig själv först) och bränna sin egen sprit (*hrm* ingen kommentar *L*). Sen sätter vi oss stupfulla på skotern (måste köpa en) och åker ut och tjuvjagar hare med spjut (får göra om vandringsstaven). Ser en lönande industri där storögda turister flockas runt "djuret" *hehe*.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Vem ska leka polis?

chralm; sa:
avslutad210712; sa:
lär folk att snusa (måste nog lära mig själv först)

Inte nog med att du skall sprida ditt gift, det är inte ens ett gift du använder själv.

Skäms på dig:)

Måste ju ge ett genuint intryck för alla norrbottningar snusar ju *har jag hört*
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vem ska leka polis?

avslutad210712; sa:
Måste ju ge ett genuint intryck för alla norrbottningar snusar ju *har jag hört*

Ni är alltså en massa ohederliga sällar? ja ja, vad man alltid misstänkt:)

mvh Christian, som bott 10 månader i Boden.
 
Jösses!

Jösses vad trött man blir, när folk snackar miljö! Att snacka om att förbjuda skotertrafiken för miljöns skull är som att tro att man gör ett kolkraftverk med anor från Östtyskland miljövänligt genom att ha oblekt toapapper på personaltoaletten. Men ja, skotertrafiken bidrar inte till en bättre miljö - precis som alla annan trafik, som i de flesta fall dock har en betydligt större negativ effekt. Men som vanlig när kreti och pleti snackar miljö så handlar det om att sila mygg medans vi utan besvär sväljer kameler som med strömhopp fyller våra munnar.

klippen; sa:
Mot bakgrund av detta enkla och i mitt tycke pedagogiska exempel så anser jag att det finns goda skäl till att begränsa snöskotertrafik i vår natur, idealet vore förbud mot all körning som inte görs för brödfödan och fjällräddning.

OK, men då får vi förbjuda all annan motortrafik som inte har med anskaffning av brödfödan att göra. Den tillåtna trafiken borde kunna begränsas till resor till och från jobbet samt ev. till och från konsum. Förbjudet blir: bilsemester, ta bilen när man ska gå på bio, bil, och för den delen också buss, till träningen, I princip all utlandssemester. Har några kollegor som brukar cykla genom Europa på somrarna. Ni kan säkert få tips av dom på bra utlandssemsetrar. Och inte behöver vi åka och hälsa på farmor heller. Det kvalar knappast in under anförskaffning av brödföda. Motorporsport lär jag väl inte behöva ta upp i den här tråden för det är ni väl alla aktiva motståndare till.

A.S.; sa:
Jag åker aldrig bil för nöjes skull!

HA HA HA HA! Tillåt mig småle. Så du har aldrig använt bilen till annat än för resor till och från jobbet? Se ovan!

Haddock; sa:
Att döma av vad jag sett, skulle nog många skoterförare bara må bra av lite motion istället för skoteråkning

Nedlåtande uttalande av en översittare! Med mina mått skulle du nog behöva en personlig tränare och ett par decenium för att komma i vad jag räknar som form. (Ungefär lika faktagrundat uttalnde som ditt.)

Skulle kunna fortsätta med att citera dumma uttalanden men det får räcka med ett axplock från första sidan.

Vad jag egentligen vill säga är att ta nöjet från några stackare som vill ut i naturen, på sitt sätt, genom att förbjuda skotertrafiken kanske inte är den primära åtgärden om man vill göra något för naturen. Det kostar nog mer än vad det gör nytta. Och då menar jag i förlorad livsglädje för våra skoterburna medmänniskor (jo de är faktiskt människor) kontra positiv miljöeffekt. Om miljön verkligen ska förbättras gäller det att lägga krutet på kamelerna. Forskning på rätt områden är ett steg i rätt riktning. Etanolbilar är inte ett av dessa, medans däremot kärnkraften är ett utmärkt exempel på det.
/R

P.S. Jag tycker vi ska förbjuda skåningar och folk från andra nordtyska provinser i fjällen, för de snackar så mycket. Jag kan faktiskt bli störd av det när jag går i fjällen. Så det så! DS
[Ändrat av Surjamten 2005-05-11 kl 22:17]
 
Min lilla åsikt (som nu mest blir en fis i vinden) är att ett totalt skoterförbud aldrig kan införas. Det finns folk som verkligen behöver skotern för att klara sitt liv med någorlunda modern standard. Däremot bör man verka för att all nöjesåkning, vare sig det är skoter, båt, bil eller flygplan, minskar.
Det är upp till alla som framför fordon med förbränningsmotor att känna för vår miljö. Jag försöker undvika att använda bilen så mycket det bara går. Jag minns en gång i vintras då jag blev bjuden på skotersafari i jämtlandsfjällen. Helt ogenomtänkt tackade jag ja och vi gav oss iväg. Efter bara 10 minuter körde vi förbi den första av många turåkare som givit sig av upp på fjället för lite renlevnad och friskluft. Vad jag kännde mig dum. Där kom vi och luktade illa och störde alla som sökte tystnad och lugn och framförallt, förstörde miljön.
Jag säger inte åt nån hur dom ska göra i den här frågan utan jag efterlyser bara lite kännsla för miljön. Låt samvetet styra.

mvh/Sulan som tyckte att det var fantastiskt kul att köra skoter men som avstår för miljön och andras skull.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Jag vill ha Ozonhålet tillbaka... Miljöpåverkan 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.