Snöskotrar! Varför jag är emot.

Re: Re: Re: Snöskoter

klippen; sa:
Ett faktum är att på skidmuseet i Umeå finns det en skida som är flertusenårig, Olaus Magnus beskrev i sin "Historia om de nordiska folken" skidåkning, Gustav Vasa och ett antal masar åkte enligt legenden från Mora till Sälen.

I min fars generation åkte man skidor till och från arbetet i skogen. Man åkte också till dans, bio etc.

Jag menar inte nödvändigtvis att vi ska åter dit men den fria skotertrafiken i svenska marker är ingen förutsättning för skidåkning och om så vore så skulle väl inte så många norrmän tura i sina fjäll då ju förutsättningarna för skidåkning rimligen saknas där. Slöa norrmän förpestar för övrigt de svenska markerna med sin skoterkörning på vår oreglerade sida av kölen.

Snöskotrar var en ytterst rar företeelse i slutet av sextiotalet, ökade långsamt därefter för att bli plågoris från medio åttiotal och framåt, men någon förutsättning för det rörliga friluftslivet har de aldrig blivit. Men väl en ursäkt för det orörliga friluftslivet.
Problemet är att idag finns det inte så många som vill, kan, orkar eller har tid att åka skidor som gustav vasa.

Sen finns det gott om exempel på slöa svenskar som kommer till Norge på sommaren och förpestar Norsk natur så där tror jag det slutar 50/50. :)
 
tafone; sa:
Men som jag visat kan jag (och andra skoteråkare) rationalisera vårt åkande lika väl, vilket således (enlig din logik) innebär att vi inte bedriver nöjesåkning....... :)

Det är ju det du inte gjort. Det enda exempel du gett är ju att åka ut på isen och fiska på vintern? Var det det enda du kom på? Nävisstja, köra hem ett vindfälle har du skrivit om också. Om det är de enda tillfällena då du kör skoter är det ju föredömligt, men statistiken visar att de flesta inte kör så lite.

Observera att jag bett dig motivera varför du tar skotern istället för bilen (som andra har skrivit i tråden så är vägnätet i Sverige bra utbyggt). Inte varför du använder motorfordon istället för att gå eller åka skidor. Detta eftersom skotern drar mycket mer bensin och därmed ger mer luftföroreningar per körd sträcka.
 
Rationalisera åkandet

Ett bra sätt att rationalisera snöskoter- och bilåkande är att höja bensinpriserna rejält. Motorfordon slukar ju inte bara bränsle utan även syre och de förpestar både med avgaser och buller. Den som hävdar att snöskotern inte "låter" vet inte hur tyst och stilla det kan vara i vår natur. Kanske man skulle höra det om man tog av sig hjälmen?
Ett av skälen för mig att åka till skogen och fjällen är för att slippa bl a motorfordonens utsläpp av avgaser och buller. Det vill jag kunna fortsätta med. Fram för fler betydligt fler motorfordonsfria områden i skärgård, fjäll och skog.
För mig handlar fliluftsliv om det egna välbefinnandet och att inte förpesta för andra.
 
Re: Re: Re: Snöskoter

klippen; sa:
Jag menar inte nödvändigtvis att vi ska åter dit men den fria skotertrafiken i svenska marker är ingen förutsättning för skidåkning och om så vore så skulle väl inte så många norrmän tura i sina fjäll då ju förutsättningarna för skidåkning rimligen saknas där. Slöa norrmän förpestar för övrigt de svenska markerna med sin skoterkörning på vår oreglerade sida av kölen.

I Norge har ju polisen mycket svårt att jaga otillåten skoteråkning, man får inte ens stopp på dem med helikopter. Nu senast körde en skoterförare helt enkelt på polismannen som försökte stoppa honom:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=216124
 
idiotiska skoterförare

KLAGERs inlägg visar helt klart att det i många fall är helt FEL sorts människor som i stor utsträckning kommer ut i fjällen med snöskoter. Det är åtminstone i detta fall ingen som kommit dit för att njuta av fjällens orördhet, stillhet och skönhet.

MVH
Rolf
 
Idiotiska skoterförare 2

Mitt förra inlägg var med hänvisning till skoterförare som kör på andra.
F ö anser jag att snöskotrarnas motorstyrka ska sänkas rejält, sänk fortkörningsmöjligheterna, förbjud snöskotrarna helt i större områden än idag.

MVH
Rolf
[Ändrat av gerhard53 2004-02-24 kl 11:34]
 
nermander; sa:
Det är ju det du inte gjort. Det enda exempel du gett är ju att åka ut på isen och fiska på vintern? Var det det enda du kom på? Nävisstja, köra hem ett vindfälle har du skrivit om också. Om det är de enda tillfällena då du kör skoter är det ju föredömligt, men statistiken visar att de flesta inte kör så lite.

Observera att jag bett dig motivera varför du tar skotern istället för bilen (som andra har skrivit i tråden så är vägnätet i Sverige bra utbyggt).

Hmm, så nu börjar du kalla mig för lögnare också, intressant diskussionsteknik. Jag har redogjort för mitt bruk av skoter. Och visst kör jag hem vindfällen ibland men det har jag faktiskt inte tidigare skrivit något om.

Intressant att du anser dig kunna ifrågasätta mina uppgifter, jag för min del skulle aldrig komma på att insinuera att du antagligen använder bilen mer än du har uppgivit trots att jag vet att de flesta bilister inte är så restriktiva som du.

Vem har sagt att jag tar skotern istället för bilen? Vart har du fått det ifrån, ännu ett av dina egenhändigt ihopknåpade fantasifoster? Vägnätet är alldeles utmärkt, men jag har då inte sett någon väg till de platser jag kör skoter. Skulle vilja se den bil som tar sig fram......Dessutom förbjuder terrängkörningslagen mig från att köra bil i de aktuella områdena.

/mats
 
tafone; sa:
Hmm, så nu börjar du kalla mig för lögnare också, intressant diskussionsteknik. Jag har redogjort för mitt bruk av skoter. Och visst kör jag hem vindfällen ibland men det har jag faktiskt inte tidigare skrivit något om.

Ja jag har nu tittat igenom hela tråden och de enda två exempel på vad du använder skotern till (utöver att du skriver att du använder den för nöjes skull) som jag hittat är att åka ut på sjön och fiska och köra hem timmer (du skrev att du fällde timmer, det var det som jag felaktigt kom ihåg som "vindfälle" eftersom köra hem vindfällen var nåt som nämndes i en annan kommentar). Du kan väl då tala om vilket datum och klockslag du skrev inläggen där du talar om hur du använder skotern, så jag som tydligen har fel på synen får lite hjälp med att hitta det.

Intressant att du anser dig kunna ifrågasätta mina uppgifter, jag för min del skulle aldrig komma på att insinuera att du antagligen använder bilen mer än du har uppgivit trots att jag vet att de flesta bilister inte är så restriktiva som du.

Det är väl det du insunuerat hela tiden? Att jag använder bilen till "nöjesåkning"?

Vem har sagt att jag tar skotern istället för bilen? Vart har du fått det ifrån, ännu ett av dina egenhändigt ihopknåpade fantasifoster?

Eftersom du anser dig behöva skoter, bil räcker inte, så måste det ju finnas tillfällen där du tar skotern istället för bilen? För om det INTE finns tillfällen där du tar skotern istället för bilen så finns ju inte behovet av skotern?

Vägnätet är alldeles utmärkt, men jag har då inte sett någon väg till de platser jag kör skoter. Skulle vilja se den bil som tar sig fram......Dessutom förbjuder terrängkörningslagen mig från att köra bil i de aktuella områdena.

Ja men där kom motiveringen då, du tar skotern istället för bilen när du ska ut i terrängen. Tänk på alla oss stackare som bor i södra delen av landet, vi skulle inte ens kunna ta skotern ut i terrängen om vi ville eftersom det sällan finns tillräckligt med snö. Och vi klarar oss utmärkt ändå. Då borde väl ni också klara er utmärkt?

Dit vi inte kan åka med bil går vi eller åker skidor (om vi nu pratar vintertid).
 
Förbjud människor .

Där har vi pudelns kärna!!

OK: Om det inte skulle gå så förbjud allt med snörstart.
Jag ser rött å känner stort agg mot allt med snörstart. Likt farbror Mellker har jag slängt både båtmotorer,gräsklippare,motor/röj sågar och sparkat snöskotrar åt H-E.

PS: Och vi vet ju alla att all andvändning av fossila bränslen borde upphöra så¨varför bara prata skoter och inte snören istället.

Mors/ Ronney Kull
 
Mer motorfordon

Under senaste årtiondet har även s k 4-hjulingar och 6-hjulingar börjat att användas. Trots att barmarkskörning är förbjudet i terrängen. Vattenskotrar är på väg. Människors lättja är överväldigande.

MVH
Rolf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Jag vill ha Ozonhålet tillbaka... Miljöpåverkan 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.