Snöskotrar! Varför jag är emot.

Re: Skoteråkningen är tillräckligt reglerad

KJHJ; sa:
Sverige är som bekant ett rätt så glest befolkat land, och utöver turiststråken så finns det faktiskt stora arealer där skotertrafiken inte är i närheten av störande.

Nä, snöskotern är ett jäkligt bra sätt att transportera sig till en naturupplevelse.
Jag håller inte helt med dig om att det bara skulle vara i turiststråken problemen uppkommer. Som skidåkare och kajakpaddlare försöker jag aktivt uppsöka områden med inga/få motorbåtar eller snöskotrar. Det blir svårare och svårare att hitta sådana områden.

Jag förstår att det är bekvämt med motorbåt och skoter, i synnerhet med familj. Men det borde även finnas områden för oss som aktivt försöker undvika motorljud. Sådana områden är ALLDELES för få.

Staffan
 
Snöskoter

Vi är många i Norrbottens län som föredrar skidorna före snöskotern. Det är en myt att tro att snöskotern är ett naturligt val för ALLA i norr. Jag ser gärna fler begränsningar för ALL motorisering i skärgård, skog och fjäll. Sist men inte minst (med tanke på ett inlägg i debatten), om man själv skidar en bit ifrån skoterspåren så ser man att det finns skidåkare som INTE använder skoterspåren. Snöskotern är ingen förutsättning för skidåkning i skog och fjäll.
 
nermander; sa:
Det är två typer av fordon som ofta används för ren nöjesåkning, precis som motorcyklare och små snabba motorbåtar. Inlägget om att köra hem ved med vattenskoter var ganska klockrent tycker jag.

Det med säkerhet mest använda fordonet för "nöjesåkning" (oavsett vilka kriterier som används) är BILEN. Så sluta upp med dina försök att skuldbelägga andra innan du tar ditt eget ansvar. Du har som sagt enbart rationaliserat ditt bruk, men faktum är att du *kan* om du *vill* göra andra val. Men du är inte villig att betala priset.....med vilken rätt begär du det då av andra?

Jag är åtminstone ärlig nog att erkänna att jag helt enkelt väljer att prioritera andra saker än miljön.

/mats
 
tafone; sa:
Det med säkerhet mest använda fordonet för "nöjesåkning" (oavsett vilka kriterier som används) är BILEN. Så sluta upp med dina försök att skuldbelägga andra innan du tar ditt eget ansvar. Du har som sagt enbart rationaliserat ditt bruk, men faktum är att du *kan* om du *vill* göra andra val. Men du är inte villig att betala priset.....med vilken rätt begär du det då av andra?

Så bilen är då INTE det mest använda fordonet för "nyttotransporter"? Vilket fordon är det då som används mest för nyttotransporter?

De flesta som jag känner som har bil använder den för resor till/från jobbet, att åka och handla och liknande. Jag har väldigt svårt att se det som "nöjesåkning" (även om jag tycker det är onödigt att ta bilen till jobbet när det finns kollektiva färdmedel som går lika snabbt). Jag tillhör de som välkomnar trängselavgifterna i Stockholm.

Vilket pris skulle du få betala om det blev förbjudet med skoter? Konkreta exempel tack!
 
motorfordon

Lite tankar runt tidigare inlägg.
Självklart är privatbilismen största boven vad avgaser, växthuseffekten och vägbyggen över värdefulla och även skyddsvärda miljöer beträffar. Men jag har lite svårt att tro att det är bilen som är största transportören av gods eller folk. Detta om vi räknar i tonnage eller tar med all världens storstäder med tunnelbanor, bussar spårvagnar etc. I tredje världen länder sker alltjämt en stor del av transporterna till fots eller med djur. Men visst jag kan ha fel.

Däremot finns inget som säger att vi ska satsa mer på privatbilismen. Själv äger jag inte ens bil. Det går bra att anlita kollektivtrafik på semester, till jobb, till skola för de allra flesta av oss som bor i Sverige. Dessutom har vi två ben. Jag är oerhört glad att jag kan gå själv.

Vad snöskotrar beträffar så är de miljöbovar både vad avgaser, hästkrafter, farter och buller beträffar. För att inte tala om all fylla som skoterförare står för. Huvuddelen av alla olyckor med snöskotrar sker med alkohol i kroppen. Det är som om "jaggörhurfanjagvillmentaliteten" råder då man sätter sig på en snöskoter. Titta på alla korsande snöskoterspår över sjöar, åkrar, älvar, tomter, längs vägar (både på och bredvid) etc. Inte är det annat än lek.
Som jag skrivit tidigare. Jag ser gärna betydligt strängare begränsingar på snöskotrar, motorbåtar och all motorisering i skog och fjäll med därtill hörande vattendrag. Givetvis också på privatbilismen.

I Mexico city hade man på 1980-talet privatbilism-fria söndagar. Jag hoppas de fortfarande har kvar dem. Den enda dag man då såg bergen runt staden var måndagsmorgnar då alla bilavgaser hade hunnit lätta från staden. Alla andra veckans morgnar och dagar var bergen dolda i smoggen. Jag har själv sett detta vid mina besök i Mexico city. Luften var stundtals så förorenad i denna stad att fåglar dog av dem. Fåglar har högre krav på ren luft än vi människor.

Åk kollektivt, ställ bilen. Den behövs inte användas dagligen. Allt handlar om bekvämlighet. Var inte så bekväma. Åtminstone inte ni som skriver här. Jag har trott att det är friluftsfolk som möts på denna hemsida?

MVH
Rolf
 
Re: motorfordon

gerhard53; sa:
Men jag har lite svårt att tro att det är bilen som är största transportören av gods eller folk.

Nej, det beror ju på hur man räknar. Som det gamla exemplet ur statistikboken om de tre tidningarna:

"XX-bladet ökar mest!"
"YY-bladet har dubblerat antalet läsare!"
"ZZ-bladet, landets största tidning"
och ingen av dem ljuger.

Sett till tonnaget eller antalet personer är bilen knappast störst. Men om vi ser till andelen resor som görs som nyttoresor jämfört med andelen resor som görs som rena nöjesresor så är jag övertygad om att bilen har en väldigt stor del andel nyttoresor om man jämför med t.ex. MC eller skoter.

Åk kollektivt, ställ bilen. Den behövs inte användas dagligen.

Min bil används inte dagligen, den används 1-2 gånger i veckan (blir kanske 3 gånger i veckan i genomsnitt om man fördelar semestern på hela året).

Jag har bil för att kunna använda den när jag "behöver", jag använder inte bilen bara för att jag råkar ha en.

Jag tror min bil kostar mig mer i reparationer och försäkring än vad den kostar mig i bensinpengar...
 
skoter bil etc

Ja, det var väl dit ungefär jag vill komma "nermander". Din tidningsjämförelse och min jämförelsen över vad som transporterar mest.
Däremot är det ställt utom allt tvivel att privatbilismen är största boven ur luftförorenings-synpunkt.
Vidare tycker jag oavsett hur lite eller mycket var och en använder sina motorfordon så kan man använda dem än mindre.
Var och en bör dagligen tänka; VAD KAN JUST JAG GÖRA JUST IDAG för att minska föroreningar och minska negativ miljöpåverkan. Privatbilism, snöskotrar, återvinning, neka reklam osv osv är några exempel. Tyvärr är de allra flesta människorna för bekväma för att agera så.

MVH
Rolf
 
Re: Snöskoter

gerhard53; sa:
Sist men inte minst (med tanke på ett inlägg i debatten), om man själv skidar en bit ifrån skoterspåren så ser man att det finns skidåkare som INTE använder skoterspåren. Snöskotern är ingen förutsättning för skidåkning i skog och fjäll.
Jag har ingen skoter och skidar nästan aldrig i skoterspåren själv. Javisst finns det skidspår ibland 100m eller 500m från skoterspåret men ännu längre in i vildmarken är det tomt. Jag tycker skidspår utanför skoterspåren är lika ovanliga som järvspår (oj en järv / oj en skidåkare).

Fakta är att när man hittar ett skidspår så vet man att det finns en stuga eller ett skoterspår i närheten.

Jag har inte vart på så många platser så jag borde kanske inte uttala mig men ni har större areal och mindre folk där uppe i norra sverige så jag tycker det borde vara ännu lättare att hitta fina områden där? skoterförare som skidåkare :)

Jag tror att snöskotern är en förutsättning för skidåkning i skog och fjäll för många, kanske inte dig.
 
snöskoter vs skidåkare

Jovisst är Nb stort med fina vidder där vare sig skidåkare eller snöskotrar kör. Det är det fina med skoterförbud. Skidar man i sådana områden där skotern är bannlyst får man vara ensam. Det tackar jag för.
Buller och avgaser har vi nog av i städernas och samhällenas närhet. Det är bra att det finns bullerfria zoner, de borde bara vara fler och större på vissa håll.

Rogen (David V) skriver
"Fakta är att när man hittar ett skidspår så vet man att det finns en stuga eller ett skoterspår i närheten."
och det stämmer säkert på många håll. Men det betyder inte att det inte skidas på andra och snöskoterfria områden. Låt oss säga så här. Det är en förutsättning att området är skoterfritt för att jag ska söka mig dit.

MVH
Rolf
 
Nu får det vara nog!

Jag förstår inte hur man kan debattera om man ska få ha snöskor eller inte. Jag tycker att dom som vill ha snöskor ska få ha det, gärna året runt, bara dom håller sej utomhus, ja varför inte i skärgården! Och inte stör dom ssk mycket bullermässigt, tvärtemot vad en del besserwissrar påstår! Och att utsläppen skulle öka bara för att man har snöskor är ju helt befängt, det är ju väldigt individuellt, ja kosten spelar väl in lite (bönor m m)!

/Hederlig skattebetalare.
 
Re: Re: Snöskoter

Rogen; sa:
Jag tror att snöskotern är en förutsättning för skidåkning i skog och fjäll för många, kanske inte dig.

Ett faktum är att på skidmuseet i Umeå finns det en skida som är flertusenårig, Olaus Magnus beskrev i sin "Historia om de nordiska folken" skidåkning, Gustav Vasa och ett antal masar åkte enligt legenden från Mora till Sälen.

I min fars generation åkte man skidor till och från arbetet i skogen. Man åkte också till dans, bio etc.

Jag menar inte nödvändigtvis att vi ska åter dit men den fria skotertrafiken i svenska marker är ingen förutsättning för skidåkning och om så vore så skulle väl inte så många norrmän tura i sina fjäll då ju förutsättningarna för skidåkning rimligen saknas där. Slöa norrmän förpestar för övrigt de svenska markerna med sin skoterkörning på vår oreglerade sida av kölen.

Snöskotrar var en ytterst rar företeelse i slutet av sextiotalet, ökade långsamt därefter för att bli plågoris från medio åttiotal och framåt, men någon förutsättning för det rörliga friluftslivet har de aldrig blivit. Men väl en ursäkt för det orörliga friluftslivet.
 
nermander; sa:
Så bilen är då INTE det mest använda fordonet för "nyttotransporter"? Vilket fordon är det då som används mest för nyttotransporter?

De flesta som jag känner som har bil använder den för resor till/från jobbet, att åka och handla och liknande. Jag har väldigt svårt att se det som "nöjesåkning" (även om jag tycker det är onödigt att ta bilen till jobbet när det finns kollektiva färdmedel som går lika snabbt). Jag tillhör de som välkomnar trängselavgifterna i Stockholm.

Vilket pris skulle du få betala om det blev förbjudet med skoter? Konkreta exempel tack!

Nej, bilen är inte det mest använda fordonet för nyttotransporter. Men det är det mest använda motorfordonet för privat bruk. Det är också det motorfordon som används mest för nöjeskörning (oavsett definition).

Som sagt, du envisas med att rationalisera ditt (och andras) bilåkande men samtidigt hävdar du att skoteråkandet sker för nöjesskull. Men som jag visat kan jag (och andra skoteråkare) rationalisera vårt åkande lika väl, vilket således (enlig din logik) innebär att vi inte bedriver nöjesåkning....... :)

Alternativt kan man göra som jag och erkänna att oavsett de nyttoförtjänster som bruket av resp fordon medför så är det (i båda fallen) principiellt felaktigt sett ur miljösynpunkt men jag/du/vi *väljer* att *prioritera* annat före miljön. Ingen av oss är tvingade att handla som vi gör, det finns alternativ, men de är klart obekvämare och kräver tid, svett och kanske rent av försakelser för miljöns skull.

Fullständigt ointressant vilket pris jag skulle få betala ifall skoter blev förbjudet, det är inte jag som förnekar och försöker påtvinga andra sådant jag inte själv vill leva för.

Att du sedan försöker att utöva denna "omdömeslöshet" så begränsat som möjligt hedrar dig. Tänk ifall hälften av dina "medbrottslingar" handlade likadant, vilken förbättring för miljön det skulle innebära! Då och då kan nog även jag anses vara anstiftande till "bilåkningsbrottet" eftersom jag ibland ber om skjuts vid inköp av möbler och andra skrymmande varor.

Än en gång, jag begär inte att du (eller någon annan)ska avstå från att åka bil, bara att man ska vara så pass hederlig att man erkänner att man *valt* det och offrat miljön för att man ansett andra saker vara viktigare. Vilka anledningarna är har ingen annan med att göra(!), och *jag* har inget som helst intresse av att få höra/läsa rationaliserande motiveringar. Åk på in den mån ditt eget samvete tillåter.

/mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Jag vill ha Ozonhålet tillbaka... Miljöpåverkan 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.