Snöskotrar! Varför jag är emot.

tafone; sa:
Så.....du åker aldrig bil för nöjes skull...... Lustigt, jag *vet* att huvuddelen av biltrafiken sker av precis samma *principiella* anledning som skotertrafiken. Ytterst få kan hävda att de är tvingade att åka bil. Man väljer helt enkelt att rationalisera sitt handlande.

Jag åker då aldrig bil för att jag inte har nåt annat att göra. Men jag kanske har fel som inbillar mig att folk säger "Vad ska vi hitta på? Ska vi ta en tur med skotern kanske?"

De gånger jag väljer bilen istället för kollektiva färdmedel så beror det antingen på att tidsvinsten motiverar det (och att resan till jobbet tar 20 minuter med bil och 40 minuter kollektivt är INTE ett sånt tillfälle) eller att jag har så pass mycket saker med mig att det inte går att bära dem ensam.


Men med motorcyklar existerar nöjesåkandet i större utsträckning, men nån MC har jag aldrig haft och kommer nog aldrig att äga.
 
Re: Re: Tack för de orden

Roger J; sa:
Se där, en Stugubo i förskingringen?

Jo, jag är bördig från Höglunda och merendels uppväxt i Bräcke, mot denna bakgrund så får väl mitt skotermotstånd sägas manifestera min otroliga tjurskallighet. Men jag har också fått ta en hel del skit för min inställning i frågan och det utan att provocera.

Bor du nära Stugu- eller Höglunda Sättsjön?

Mina föräldrar bor i Höglunda. Själv har jag varit förskingrad länge men jag har vandrat och skidat mycket genom åren i östra Jämtlands skogar.

Klippen är förövrigt ett berg nära Mjösjön i Höglunda, det är väl värt ett besök.

Håll ut med skidåkningen!

Vänliga hälsningar

Mikal
[Ändrat av klippen 2004-02-12 kl 13:11]
 
nermander; sa:
Jag åker då aldrig bil för att jag inte har nåt annat att göra.

De gånger jag väljer bilen istället för kollektiva färdmedel så beror det antingen på att tidsvinsten motiverar det (och att resan till jobbet tar 20 minuter med bil och 40 minuter kollektivt är INTE ett sånt tillfälle) eller att jag har så pass mycket saker med mig att det inte går att bära dem ensam.

Och vem har tvingat dig till att använda bilen (eller någon annan typ av motortransport)? Duger inte apostlahästarna?

Som jag skrev, VI (även jag) rationaliserar våra handlingar. Men det finns *ingen* pricipiell skillnad mellan bilåkandet och skoteråkandet utfört av "Svensson".

"Kräver" din scoutverksamhet att du använder bil så kanske du borde avstå från, eller förändra verksamheten. Annars har du faktiskt gjort *valet* att ditt och andras nöje (i detta fall scouterna)bedrivs på bekostnad av miljön.

Vill du inte stiga upp 06.30 för att hinna med att cykla från Jukkasjärvi till Kiruna och vara på jobbet 08.00? Jag sympatiserar helt med dig, men du vet väl vilket val du gjort......eller var det ett påtvingat "behov" att ta bilen?

Det går att storhandla på ICA Maxi utan att ha bil men det är mycket krångligare. Är man villig att betala priset eller offrar man miljön för det praktiska?

Alla som "måste" åka bil 180 mil från Kalmar till Abisko för att fjällvandra räcker upp en hand. För miljöns skull kanske du borde börja vindsurfa och hålla dig till Kalmarsund istället.......

Jag kräver inte att folk ska sluta åka bil, det finns för många praktiska fördelar med bilåkandet. Däremot bör man vara så ärlig att man erkänner att man *valt* att åka bil och prioriterat andra saker (tidsvinst, lathet, det praktiska=lastkapacitet, friluftsliv! etc,etc) före miljön av ren och skär egoism.

/mats
 
tafone; sa:
Och vem har tvingat dig till att använda bilen (eller någon annan typ av motortransport)? Duger inte apostlahästarna?

Som fan läser bibeln.... Men apostlahästarna är lite jobbiga om man ska ta sig 2 mil till föräldrarna med två ungar och deras övernattningspackning, åka och storhandla (2 drickabackar och 4 stora pappeskassar med mat, utöver 5-kilos säcken med ris) och sånt.

Som jag skrev, VI (även jag) rationaliserar våra handlingar. Men det finns *ingen* pricipiell skillnad mellan bilåkandet och skoteråkandet utfört av "Svensson".

Läste du meningen jag skrev inom citationstecken? "Vad ska vi göra? Ska vi ta en tur med skotern?" Jag har då aldrig sagt "´Vad ska vi göra? Ta en tur med bilen?"

"Kräver" din scoutverksamhet att du använder bil så kanske du borde avstå från, eller förändra verksamheten. Annars har du faktiskt gjort *valet* att ditt och andras nöje (i detta fall scouterna)bedrivs på bekostnad av miljön.

Mitt val består i att jag valt att stanna kvar i kåren i den kommun jag är uppvuxen i, vilket inte är samma kommun som jag bor i. Skillnaden blir 30-45 minuter enkel resa (om jag ska promenera och åka pendel istället för att åka bil) och det är inte så kul klockan halv tio på kvällen när man går upp sex på morronen.

Vill du inte stiga upp 06.30 för att hinna med att cykla från Jukkasjärvi till Kiruna och vara på jobbet 08.00? Jag sympatiserar helt med dig, men du vet väl vilket val du gjort......eller var det ett påtvingat "behov" att ta bilen?

Till/från jobbet åker jag alltid kollektivt om jag inte behöver bilen efteråt (det kan t.ex. handla om att jag passar på att handla på Coop Forum på hemvägen). Resan till/från jobbet omfattar då 2x10 minuters promenad i vardera ände av pendeln (istället för att ta bussen där).

Alla som "måste" åka bil 180 mil från Kalmar till Abisko för att fjällvandra räcker upp en hand. För miljöns skull kanske du borde börja vindsurfa och hålla dig till Kalmarsund istället.......

De gånger jag fjällvandrat har jag åkt tåg upp...


Nu har jag motiverat till förbannelse varför jag äger en bil och använder den ibland. Nu får du gärna motivera varför du åker skoter som drar dubbelt så mycket bensin per mil som bilen.
 
nermander; sa:
Nu har jag motiverat till förbannelse varför jag äger en bil och använder den ibland. Nu får du gärna motivera varför du åker skoter som drar dubbelt så mycket bensin per mil som bilen.

Dina (icke efterfrågade) motiveringar är alldeles utmärkta Peter, men fortfarande enbart rationaliseringar. Som jag sagt tidigare så är detta *val* du gör, på bekostnad av miljön. Jag är dock lika god kålsupare.....

Principen är dock den att du (aktiv bilförare) och jag (skoterförare/åkare & passiv bilåkare) båda gör dessa val av ren och skär egoism! Ifall vi ville skulle vi kunna leva ett annat liv, mycket mer obekvämt, opraktiskt och ansträngande......verkar dock ej som att någon av oss vill betala det priset. Observera att jag aldrig har sagt att detta är "fel", enbart att man ska vara ärlig nog att erkänna sina handlingar.

Så du (läs: bilister i allmänhet) får tjäna tid på att köra bil, men jag (och övriga skoterförare) får inte åka skoter för att göra det? Transportera barn och gamla går bra med bil men inte skoter. Att storhandla motiverar bilåkning men ved- och timmerkörslor är inget skäl för skoterkörning? Bilåkning från Umeå-Stockholm-Skåne-Sydafrika till Hemavan för att fjällvandra är ok, men inte att åka skoter till älven för att pimpla?

Vill du ha fler rationaliserande motiveringar?

/mats
 
tafone; sa:
Så du (läs: bilister i allmänhet) får tjäna tid på att köra bil, men jag (och övriga skoterförare) får inte åka skoter för att göra det? Transportera barn och gamla går bra med bil men inte skoter. Att storhandla motiverar bilåkning men ved- och timmerkörslor är inget skäl för skoterkörning? Bilåkning från Umeå-Stockholm-Skåne-Sydafrika till Hemavan för att fjällvandra är ok, men inte att åka skoter till älven för att pimpla?

Det har jag inte sagt. De som tar skotern för att tjäna tid säger jag inget om, så länge tidsvinsten är tilräckligt stor. Vi kan säga att ungefär en liter bensin per 20 minuters tidsvinst är rimligt.

Åka skoter till Älven för att pimpla är ok om tidsvinsten motsvarar bensinförbrukningen, men ta skotern 500 meter till kiosken för att köpa kvällstidningen är inte ok. Åka skoter för att slå ihjäl lite tid är inte ok, lika lite som det är ok att cruisa med bilen för att slå ihjäl lite tid.

Det är precis lika illa att ta bilen 500 meter till kiosken för att köpa kvällstidningen, jag använder i princip aldrig bilen för sträckor under en halvmil. Jag försöker istället kombinera resorna så att bilresandet ger flera flugor i en smäll. Jag kör väl bil i genomsnitt 6 gånger i veckan. Onsdagar till jobber, från jobbet till morsan, från morsan till scouterna och från scouterna hem (totalt 4 mil ungefär). Sen blir det oftast att vi storhandlar ett par gånger i månaden (då är det hela familjen och en kudncagn full med mat).

En sak är jag lite nyfiken på: Ni som kör skoter hela tiden, hur klarar ni er på sommaren? Har ni fyrhjuling ni kör omkring med då eller? Eller försvinner automatiskt alla anledningar till att åka skoter på sommaren?
 
nermander; sa:
En sak är jag lite nyfiken på: Ni som kör skoter hela tiden, hur klarar ni er på sommaren? Har ni fyrhjuling ni kör omkring med då eller? Eller försvinner automatiskt alla anledningar till att åka skoter på sommaren?

Jag klarar mig alldelens utmärkt på sommaren. Ska jag ut i skogen eller upp på fjället så går jag mer än gärna. För mig är det en väldigt stor skillnad mellan skotrar och fyrhjulingar så jag skulle aldrig använda en fyrhjuling på samma sätt som jag använder skotern på vintern. Tycker persoligen att det ser fruktansvärt ut när myrar är totalt sönderkörda av fyrhjulingar, några såna spår lämnar jag då inte på vinten.

Sendan tycker jag mig ha mer tid på sommaren så jag kan offra lite mer tid att ta mig dit jag ska. Sedan är det ju betydligt lättare att övernatta ute på sommaren om tiden ändå inte skulle räcka till.

Tycker annars att Mats Fagerkull har helt rätt, vi gör alla våra egna val och sedan är det bara att stå för dem. Sen gäller det också att valen inte går ut allt för mycket över andra så onödiga konflikter uppstår. Därför försöker jag inte låta mitt val att köra skoter på vinten gå ut över de som val(la)t skidorna istället.

/lars
 
lam81; sa:
Tycker annars att Mats Fagerkull har helt rätt, vi gör alla våra egna val och sedan är det bara att stå för dem.

Men alla dessa skoteråkare som INTE motiverar sina val då, utan bara säger att de är inte värre än alla andra?

Jag tillhör ju inte dem som påivrat nåt totalt skoterförbud i fjällen, jag tycker att all nöjesåkning skall minimerar (och det inkluderar inte bara skoter utan även bil, MC, båt).

Jag skulle fortsätta ta bilen till de saker jag tar den till idag även om bensinen kostade dubbelt så mycket. Hur många skulle fortsätta köra skoter lika mycket som förut om bensinen blev dubbelt så dyr?
 
nermander; sa:
En sak är jag lite nyfiken på: Ni som kör skoter hela tiden, hur klarar ni er på sommaren? Har ni fyrhjuling ni kör omkring med då eller? Eller försvinner automatiskt alla anledningar till att åka skoter på sommaren?

Då tar vi bilen :)

Ska jag vara allvarlig (men mitt "skämtsamma" svar är nog inte långt ifrån sanningen) så vet jag inte hur andra gör. Men till stora delar handlar det nog om att man utövar olika aktiviteter beroende på årstiden. Och/eller bedriver aktiviteterna på annat sätt, vilket inte är särskilt konstigt.

Personligen hatar jag sommarfisket så då har jag inget behov av att ta mig till sjöar och älvar. All tyngre transport kopplat till skogsbruk försöker jag som sagt utföra med skotern eftersom det är det minst onda alternativet, förutom häst och släde. Dessutom är jag rätt allergisk mot insektsbett, viket inte är bra när man har stuga i tornedalen.......därför är jag sällan där på somrarna.

För övrigt ser jag inte riktigt sambandet mellan skoter och fyrhjuling. Det är två olika fordon som används under olika säsonger, ofta räcker det med det ena. Man gör så att säga "undan" alla behov med hjälp av endera fordonet så att det andra ej behövs.

Får jag fråga varför samma personer använder lift vid slalomåkning när de sommartid brukar gå upp på fjället, hur konsekvent är det?

/mats
 
tafone; sa:
För övrigt ser jag inte riktigt sambandet mellan skoter och fyrhjuling. Det är två olika fordon som används under olika säsonger, ofta räcker det med det ena. Man gör så att säga "undan" alla behov med hjälp av endera fordonet så att det andra ej behövs.

Det är två typer av fordon som ofta används för ren nöjesåkning, precis som motorcyklare och små snabba motorbåtar. Inlägget om att köra hem ved med vattenskoter var ganska klockrent tycker jag.
 
Skoteråkningen är tillräckligt reglerad

Efter att ha följt diskussionen kring skoterns vara eller inte vara, så vill jag bara skriva några rader.

Det finns tillräckligt med regleringar för skoteråkning, problemet är att väldigt många inte känner till dem eller ger blanka f..n i dem.
(se Naturvårdsverkets hemsida som har ett avsnitt om just Snöskoter i terrängen).

Ingen kan väl blunda för avgaser/buller etc, men ser man på totala utsläppsmängder och övriga motoriserade aktiviteter (som mopedåkning etc) så måste ju skoteråkning ha en marginell miljöpåverkan.
Att snöskotrar mekaniskt skulle nöta på marken under snön är bara nonsens, under förutsättning att lagar och förordningar åtföljs.
Fotgängare/motocross-/moped-/mountainbikeåkare är rena rama skövlare i jämförelse med snöskotern.
Vad beträffar skidspår, som har tagits upp i några inlägg, så är just fotgängare det största problemet där vi bor. Skotern är då utmärkt för att preparera spåren efter denna illgärning.

Sverige är som bekant ett rätt så glest befolkat land, och utöver turiststråken så finns det faktiskt stora arealer där skotertrafiken inte är i närheten av störande.

För oss som vill ha möjlighet att ofta ta sig långt ut i avlägsnare områden, är skotern en förutsättning under vinterhalvåret.
I mitt fall tar jag mig och min familj till vår fäbod flera gånger per månad, och vintertid tar jag självklart skotern för att överhuvudtaget hinna dit innan det är dags för hemfärd igen.
Sommartid finns det bilväg i närheten, så då förpestar vi naturen med bilavgaser istället.

Sammanfattningsvis: Det finns redan regler, och problemen uppstår då folk inte följer dessa. Det gäller för övrigt allt i vårt samhälle. Ska man förbjuda mopeder bara för att de kör sönder terrängen på en del ställen, eller för ett jäkla liv? Se till att plocka bort de som förstör till det istället.

Nä, snöskotern är ett jäkligt bra sätt att transportera sig till en naturupplevelse.

/KJ, snart på PZ:an igen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Jag vill ha Ozonhålet tillbaka... Miljöpåverkan 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.