Snöskotrar! Varför jag är emot.

Jag slängde in ett ben i hunnhopen och hörde vem som först gnall; i klartext jag skrev en ironisk fråga kring omdömet i att nyttja snöskoter i en tråd om kläder av märket Everest, det tycktes dumt gjort. Lite ironi tycker jag i. o. f. sig att man skall tåla, men de som nyttjar snöskoter för sitt, eller delar av sitt, friluftsliv tål angrepp på den livsstilen lika lite som amerikaner tål Kyotoprotokollets inverkan på deras.

Att tycka om friluftsliv, fjäll, skog, sjö och hav anser jag också bör följas av en känsla för och omsorg om att vårda naturen genom att inte utsätta den för olika utsläpp och andra direkt miljöfördärvande belastningar för sitt höga nöjes skull. Att undvika motoriserat friluftsliv är då ett fullständigt logiskt val och att välja bort snöskotrar och motorbåtar är uppenbart bl.a. p.g.a. deras höga bränsleförbrukning och den förkrossande stora andelen tvåtaktsmotorer i dessa kategorier av farkoster.

Jag kör bil, ehuru jag hellre väljer cykel på sträckor på upp till 50 km, och en del av bilkörningen kan utgöra inledningen på t.ex. en fjälltur vilket är tveksamt val men görs ibland i brist på kollektiva transportlösningar eller för att familjens kassaflöde faktiskt belastas mindre av att nyttja bilen än att köpa biljetter till tåget. Det sistnämnda kan illustreras av kommande exempel.

Jag och fyra kamrater brukar varje vår åka på några dagars skidåkning kring Snasahögarna vilket blir ca 130 mil t.o.r., min bil drar 0,8 liter per mil på en så'n färd, vilket gör att var och en av oss i bilen förbrukar ca 21 liter bensin för resan till fjällen. Min svåger som har den dåliga smaken att köra snöskoter har berättat för mig att den ca 4 liter per mil (och har ingen katalysator) det innebär att vår tripp är klart mindre miljöbelastande än fem personer som kör fem mil var på var sin snöskoter. Samåkning på snöskoter är något som jag nästan aldrig sett.

Mot bakgrund av detta enkla och i mitt tycke pedagogiska exempel så anser jag att det finns goda skäl till att begränsa snöskotertrafik i vår natur, idealet vore förbud mot all körning som inte görs för brödfödan och fjällräddning.

Avslutningsvis vill jag meddela att jag förutom att åka skidor och cykla, paddlar min kajak, ror min båt och går i mina skor. Jag är jamt varför mitt ställningstagande i skoterfrågan är väldigt inopportunt i min hembygd.
 
Fundering!

Fundering!

Släpper verkligen skotertrafiken ut så mycket avgaser och smutsar ned miljön? Om man vill förhindra nedsmutsingen av fjällmiljön så kanske man ska rikta sig lite söderut. Jag är ingen expert men skulle tro att det mesta kommer söderifrån

mvh johan
 
Att skotertrafik är dåligt för miljön är inget som man kan förneka. Att man sedan försvarar sin glädje för skoteråkning med att kasta skit på den andra parten, som tex i tråden om Everest. Där skribenten försvarar sig med att folk ändå kör bil, åker tåg, båt och flyg, är ju bara idiotiskt. Det försvarar ju inte handlandet i sig. Jag tror att varje person som är intresserad av naturliv också försöker undvika att släppa gifter i naturen. Jag åker aldrig bil för nöjes skull! Det är det man gör med skoter, man åker för nöjes skull och inte för att man är tvingad.

Att folk sedan väljer att ta bilen allt mer beror också delvis på den dåliga kollektivtrafiken. I alla fall där jag bor. Inte bara att det går allt färre och färre bussar, det kostar också mer att åka med. Nej, satsa på bättre kollektivtrafik, det kan hjälpa miljön väldigt mycket.

Personen ovan har inte rätt i att allt skit kommer söderifrån! Visst kommer en del förroreningar söderifrån, och även ifrån våra grannländer. Men när du kör skoter i fjällen så påverkar du vegetationen just där. I och med att skitet lägger sig över marken som du kör på! Det är endast en del av avgaserna som försvinner ut i luften.

Jag är inte för en skoterförbud i fjällen. Man ska använda den till räddning och liknande. Men man kan inte försvara en nöjestur med skotern som en etiskt korrekt handling. Inte heller kan man försvara en nöjestur med båten i skärgårn som etiskt korrekt.

/
 
Visst släpper en snöskoter ut skit i naturen, men om man tittar på snöskoternyheterna så handlar det mest av allt om nya fyrtaktare. Miljömedvetandet har definitivt vaknat även i skoterbranchen.

Om man ska förbjuda skoterkörning i fjällen så måste man ju vara så pass konsekvent att man förbjuder all motortrafik. Vilket innebär att man inte kan räkna med att det finns proviant att köpa i stugorna, ej heller gasol till värme där det erfordras.

Jag tycker inte att skotertrafiken ska vara helt fri i fjällen, men jag tycker inte heller att vi ska förbjuda nöjestrafiken. Det är de facto ett stort fritidsintresse här uppe som, i de flesta fall, bedrivs av ansvarstagande människor.
Om vi tittar lite nyktert på det hela så borde vi kunna hitta lämpliga områden för både skoteråkare och skidåkare.

Tilläggas bör att jag själv tillhör båda grupperna.
 
Man behöver väl inte förbjuda skoteråkning, ska man förbjuda nåt så är det väl nöjesåkning. Och då ska det gälla såväl bilar, som snöskoter eller MC.

Fast förbud är oftast svårt att se till att de följs, ekonomiska styrmedel är för det mesta bättre. Om miljövänliga fordon premieras och miljöovänliga fordon får betala nån form av tilläggsavgifter så kommer folk såklart att byta till miljövänligare fordon och kanske minska nöjesåkandet (eftersom det blir dyrare).

Alla åker ju inte för nöjes skull, det är ju synd på nyttotrafiken om den skulle förbjudas.
 
Införa utsläppsgränser?

Bilprovningen ser ju till att motorfordon som rullat på det svenska vägnätet inte överskrider en viss utsläppsgräns. Borde inte en liknande gräns införas för övriga motordrivna fordon och/eller handhållna bensindrivna maskiner (motorsåg, häcksax, gräsklippare...)?

Nu menar jag inte att herr Svensson ska gå till Bilprovningen med sin gamla motorsåg, men borde inte en sådan gräns kunna förbättra utsläppen på sikt genom att styra nyförsäljningen?

Men det är klart, det kanske skulle bli ett handelshinder... ;-(
 
Skotern är ju ett självklart fortskaffningsmedel uppe i norr. Så dom som inte bor däruppe och är uppväxta med skoter ska nog inte uttala sig överhuvudtaget förrän dom själva tar cykeln eller lokaltrafiken vid alla tillfällen dom ska ta sig någonstans.
 
Ja, fast det var ju inte de som faktiskt har behov av skotern som diskussionen ursprungligen handlade om. Utan snarare de som hämningslöst åker kors och tvärs i naturen, utan minsta tanke på att följa skoterleder - och denna typ av skoterförare är, tyvärr, vanligt förekommande...Att döma av vad jag sett, skulle nog många skoterförare bara må bra av lite motion istället för skoteråkning ;)
 
Re: Ja visst

Wolf25; sa:
Förbjud skoterkörning... den dag det blir förbjudet med motorbåt i Stockholms skärgård.

/Ulf

Och där kom den.

Just detta verkar vara ett mantra. Vad beror det på? Och det är alltså OK att åka båt utefter norrlandsskusten och på landets insjöar?

mvh Christian, som tycker att man bör se till att reglerna för snöskotrar skärps så vi får bort gamla rykande monster.
 
Jamt

_Erik_; sa:
Skotern är ju ett självklart fortskaffningsmedel uppe i norr. Så dom som inte bor däruppe och är uppväxta med skoter ska nog inte uttala sig överhuvudtaget förrän dom själva tar cykeln eller lokaltrafiken vid alla tillfällen dom ska ta sig någonstans.

Jag vill bara poängtera att jag är jamt av födsel, härstammar från Gjurd Bodakarl, har bott i norra Sverige 40 år av mitt liv: Denna levnadsbakgrund har gjort mig än mer mot snöskotrar då jag inte går på allt hycklande skitsnack som försvarar skotrarna i Norrlands inland.
 
Om det inte fanns skotrar i fjällen skulle antagligen ingen åka skidor där heller. Hur många skidspår har ni sett utanför skoterspåret?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Jag vill ha Ozonhålet tillbaka... Miljöpåverkan 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.