Ren överbetning en myt!

tigertamjaren; sa:
Hm, kommer någon åt artikeln? Jag kan bara läsa abstractet, men för att komma åt hela artikeln krävs konto hos BioOne. Abstractet är kort och säger inte mer än artikeln i Fjällfokus. Tigern, om du har kommit åt artikeln kan du väl maila den till mig (via kontaktformuläret)?

Äntligen vinter och kallt :) Isläggning :)

Staffan
 
Renbetning, skyldes i mörklägg av kalhyggenas skador..

Ingen tvekan att skogstrakthyggesbruket med giriga kalhyggens skador orsaka t ENORMA skador på marklavar och där man inte ens giddes plocka ihop hyggesskräpet i trevliga högar som kunnat enklet ge en enorm skyddsfaktor för harar, skogsfågel, morkulla, småfåglar och insekter.. Har kunnat göra så på en markplätt, inga problem. Det gav uppsving direkt på flera arter fåglar och hare. Samt en hel del skalbaggar.
Men har visat att man skiter i det..
Ren-antalet har också utsatts för förfalskningar liksom samisk historieförfalskning från Uppsala-historiker i årtionden..
Det nåddes riktigt en topp under början 1980-talet som sen kraschade då renar svalt ihjäl, samtidigt som början av 90-talet gavs flera töperioder med Caevvi', ispansar på markbetet vintertid.
Att det låg kvistavfall sen som ytterligare spärr i att nå marklavarna, gav man fullkomligt fan i...
Några 'Samråd' hölls aldrig med samer, och staten var lika desperat efter hårdvaluta till en misslyckad lyx-tillvaro man tagit sig an i politiskt synsätt, kallad 'välfärd'.. dvs villa, flera bilar, flera skotrar för enbart nöjen, sommarstuga, en charterresa varje år eller två, semestrar, och ditten och datten i fritid. Man undrade då, är det nån som överhuvudtaget jobbar ens.. För pengarna i kapital kom ju norrifrån.
Det som Liza Marklund och andra röda troll, fortsätter att ljuga om, på uppdrag... naturligtvis.
Man kan ju ifrågasätta när det blir en balans..och om man tänker försöka förinta samers lagliga egendomsrätt och renskötsel helt. Historien återkommer nu i full kraft, och lär göra sitt för att få balansen i ekonomi hanterad.
Renstammen har varit nere i en lågfas, med urusla kalvfödslar under början av 1990-talet. Inte sent har svenska o finska foderföretag utnyttjat detta, fräckt skyllt på samer och renskötsel och sen sålt renpellets.. med andra handen. Smaklöst.
Skogsskövlingarna har nu gått så långt att folk friställs, och sågverken får inte in tillräckligt med skogsråvara. Man är också överetablerade därmed. Girigheten gjorde bort sig... Har man inte en tro på privata företagandet, så ska man inte leda ett land. Tror man inte på folks iniativförmåga som byggt upp lagar och ekonomi, då ska man ta sin olle och vandra iväg nån annanstans..
Och börjar man fiffla med renstams påverkan på fjället som funnits i 100 000 år i olika svängningar, då är man ju dum i huvve.
Det är ju söderut inte heller så att det är överbetat. Och extensiv renskötsel, med myndigheters giriga krav...är ju bara att åter bese hur man ska få situationer att myndighets-styras åt h-e.. Naturligtvis finns det ett tak.. både för statsfinansen i de nordiska länderna, som för renstam lokalt.
Och renskötselns naturliga ekonomiska form är den intensiva formen av renskötsel, i mindre bisyssla. Inte i stora hjordar för villa-amorteringsekonomier och egoism. 'Tar inte jag, så tar nån annan..'
Man får vackert skaffa sig andra sysselsättningar också och se an i framtiden vad man kan vara bra på...
Kött till statliga slakterier och uppköpare, kanske inte är melodin mer.. men husbehovskött, ska fortsätta som den uppfinning i smart upplägg, renskötseln ankom efter 'Lockrenjaktens' uppkomst i vildrenjakt -Kadde, Goadde.. Och den är äldsta företagsformen man känner till i renskötsel. Så som den blev..

Man kan ju inte skälla o gorma, ty näringsförbuden har varit systematiska med Länsstyren och diverse nationalparker, i förbud på flera lager i taktik att jaga bort samer som annat folk. En rävig taktik i kända öststats-deportationer vare sig det är kalmucker, tatarer, tjetjener eller samer.. och det lönar sig dåligt historiskt, har det alltid visat sig.
Ingen kan ju påstå att nån kan planera företag med 1 års näringstillstånd.. som det är nu. Eller göra nåt i transport med ett flygförbud i en industripark som kallas nationalpark'.. 100% stängt för verksamhet, tills all skog är bortrakad, gruvor tömda.. visst finns det ett monopol-trick i det här.

[Ändrat av Kirunafjällis 2003-12-23 kl 15:25]
 
Intressant diskussion det här. Nu har jag inte läst Ambioartikeln, eftersom den inte finns online på Göteborgs databaser. Om intresse finns kan jag låna den dock. Jag tycker inte man kan prata om överbete av ren på fjällen. Det måste väl ändå tämligen självklart vara vinterfödotillgången som sätter begränsningarna för renhjordarnas storlek (utan stödfodring vill säga).

I Sverige är ju renarna i fjällen på sommaren och i skogslandet vintertid. I Norge är de väl ute vid kusten på sommaren och närmare fjället på vintern. Om jag inte kommer ihåg helt galet så har de inte samma migrationsmönster i Finland. Tror de håller till i ungefär samma område året runt. Det är här förklaringen ligger tror jag.

I Sverige är ju inte problemet att fjällen överbetas, utan att vinterbetesmarkerna gör det. Och lite lavar i skogarna kan väl ändå inga turister bry sig om ;)

Vi turister ska väl snarare vara glada att det finns renar i fjällen som betar ner lite av all den risvegetation som annars skulle finnas överallt. Gräs och (vissa)örter gynnas framför risvegetation med ett betestryck. Detta eftersom de är mycket mer beteståliga än ris. OCh alla turister borde ju gilla blommiga, gräsbevuxna fjäll, istället för tråkiga kråkbärsris.......

Återkommer efter jag läst Moens artikel i Ambio.
 
Durin; sa:
I Sverige är ju inte problemet att fjällen överbetas, utan att vinterbetesmarkerna gör det. Och lite lavar i skogarna kan väl ändå inga turister bry sig om ;)

Skogsägare har inte riktigt samma intressen som turister har! Dessutom har vildrenen utrotats i Sverige, en av de få däggdjuren som utrotats i Sverige.
 
KLAGER; sa:
Skogsägare har inte riktigt samma intressen som turister har! Dessutom har vildrenen utrotats i Sverige, en av de få däggdjuren som utrotats i Sverige.

Nej, givetvis har inte turister samma intressen som skogsägare har. Det var ju lite skämtsamt skrivet, därav smileyn. Det konstiga var ju att det var överbetning på fjället som diskuterades.

Jag har ingen som helst koll på vilka skador som uppstår i skogslandet av en flock renar, förutom då att lavtäcket avbetas.

Vad vill du med nästa påstående? Att tamrenen inte får förstöra fjäll/skog men vildrenen får? Jo, det är ju sant att vildrenen utrotats, men det är nästan en automatisk följd av den nu extensiva renhållningen som bedrivs. Som Frazze Fjällis skrev, så är den urprungliga renhållning intensiv, med en liten flock tama renar istället för stora hjordar "otama".
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.