Upp- och nervända björkar

Jag var en del i Blekinge och lufsade runt under våren och sommaren nu i år. Och på en del ställe inne i skogarna lade jag märke till en för mig märklig sak angående björkar. De växte nämligen som ett upp- och nervänt U. Alltså med en normal stam halvvägs upp, men sen har de börjat växa neråt igen så att trädkronan pekar neråt marken. Någon som kan ge en förklaring till fenomenet?

/g
 
KLAGER; sa:
Har de inte bara böjts av blötsnö? Det brukar vara vanligt om de står lite glesare tex intill skogsvägar.

Det har jag faktiskt inte tänkt på eftersom jag var där under sommarhalvåret. Men det kunde röra sig om ganska så stora träd och jag såg det även inne i tätare skog. Men borde de inte i så fall dra sej uppåt mot ljuset igen när snön smält och inte fortsätta neråt.
 
Håller med KLAGER, björkar som fått ge sig för snötyngden brukar inte komma tillbaka, dom kan resa sig till viss del, men inte till fullo.

Det är oftast långa smala björkar med litet kvistverk som trillar dit.

/BAX
 
Har björkar väl böjt sig av blötsnö (björkar med en diameter upp till 15 cm i brösthöjd brukar kunna böja sig) så rätar de nog aldrig upp sig igen, möjligtvis så kommer toppen att böja sig uppåt igen. Granar och speciellt tallar knäcks bara av blötsnö.
 
Blötsnö och böjda björkar

Det har ju kommit en hel del blötsnö de senaste åren, och träden verkar ha väldigt svårt att återhämta sig. De väljer ett liv med krökt rygg vilket ställer till det med framkomligheten..
Så jag är benägen att hålla med alla kommentarer på den ursprungliga frågan.
/KJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aik_putte Göra upp brasa Miljöpåverkan 8
Boludo Lätt upp, tungt ner? Miljöpåverkan 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.