Dagens ungar

Tid och pengar

Jag tror att de flesta föräldrar har en vilja att vara ute mer med sina barn men i dagens samhälle så är "tillsammans" tiden mycket mer begränsad än förr.
Av alla jag känner så jobbar båda föräldrarna heltid vilket är ett krav om man ska ha råd att existera någorlunda drägligt. (jag bor i Sthlm)
När jag var yngre kunde min mor säga upp sig och vara hemma med mig och min brorsa tills vi var runt 8 år, idag är det att betrakta som lyx.

Idag är också skiljsmässor betydligt vanligare än förr och det är nog inte så lätt att få tiden att gå ihop som ensamstående förälder.

Vad jag vill ha sagt med mitt inlägg är helt enkelt att jag tror de flesta skulle önska mer fritid och större möjligheter att komma ut med sina barn men de yttre omständigheterna begränsar detta.

//Uffe
 
bullerbyn 2003

Jag tänker ibland på Astrid Lindgren och Bullerbyn. Hon har ju själv påpekat att böckerna beskriver mycket av hennes egen uppväxt. Hon påpekar också tydligt att de vuxna inte hade tid med barnen och de var tvugna att hitta på saker själv, vilket naturligtvis blev lek i naturen eftersom det var det som fanns till hands.

Jag tillhör kategorin som tror att vi är ungefär samma människor förr som idag. Jag tror också att föräldrar har ungefär lika mycket tid för barn idag som förr. Och jag tror att om Astrid var barn idag och skulle skriva om detta i en framtid skulle det handla om Internet, pokemon och andra prylar som dagens barn sysslar med. Barn gör och har alltid gjort det som är roligt.
 
Re: Tid och pengar

uao; sa:
Jag tror att de flesta föräldrar har en vilja att vara ute mer med sina barn men i dagens samhälle så är "tillsammans" tiden mycket mer begränsad än förr.
Av alla jag känner så jobbar båda föräldrarna heltid vilket är ett krav om man ska ha råd att existera någorlunda drägligt. (jag bor i Sthlm)
När jag var yngre kunde min mor säga upp sig och vara hemma med mig och min brorsa tills vi var runt 8 år, idag är det att betrakta som lyx.

Idag är också skiljsmässor betydligt vanligare än förr och det är nog inte så lätt att få tiden att gå ihop som ensamstående förälder.

Vad jag vill ha sagt med mitt inlägg är helt enkelt att jag tror de flesta skulle önska mer fritid och större möjligheter att komma ut med sina barn men de yttre omständigheterna begränsar detta.

//Uffe

Jag har haft barn i både fotboll och handboll och hockey också. Tänk att det är så lätt att få föräldrar till lagledare, kioskföreståndare, reseledare, för att inte tala om dessa långa bilskjutsar runt halva Sverige. Där går dagar av passivt väntande för många föräldrar. Vet ej om idrotten är bättre organiserad och på något sätt erbjuder bättre villkor, eller om det finns ett större intresse för idrott än för friluftsliv. Kanske drömmer föräldrarna om sina barn som idrottsproffs? Jag har alltid upplevt en konkurrens om barnen i dom här verksamheterna. Personligen hatade jag att stå i kiosken och sälja godis till barnen i idrottshallen hela dagen, och en gång körde jag handbollslaget till skogs. Sedan slapp man i alla fall skjutsa! Hur gör ni friluftsintresserade föräldrar idag?
\C
 
Re: Re: Tid och pengar

cwmint; sa:
Hur gör ni friluftsintresserade föräldrar idag?

Jag svarar från "andra sidan" så att säga. Jag är scoutledare men mina barn är ännu för små för scouterna. Inom scouting upplever jag att det är ett stort problem idag med ledarrekrytering, det är svårt att få föräldrarna att ställa upp.

I vår kår har vi infört en slags "arbetsplikt", i början av terminen/läsåret får föräldrarna ut en lapp med olika aktiviteter där det behövs hjälp med folk. De får då möjlighet att teckna sig för det de tycker verkar kul att göra, och "först till kvarn" gäller för de saker där det är begränsat med plats.

Vi har 25 barn i vår avdelning, hittils i höst har jag fått in hela TVÅ sådana föräldrakontrakt. Det verkar tyvärr som om många föräldrar ser scouterna som en bra barnvakt.

Å andra sidan var väl mina föräldrar inte bättre när jag var scout, de hade mer inställningen att "vi betalar hellre en tusenlapp än står och bakar bullar en eftermiddag". Fast numera sitter farsan med som kassör i en ridklubb (det började när syrran började rida men sen blev han kvar).

Sen är det ju också så att allt börjar bli mer och mer kommersialiserat. Allt kostar pengar. Att åka en vecka på scoutläger kostar kanske 1500 spänn bara för lägret (sen ska ungen kanske ha utrustning inför lägret också). Argumentet brukar bli "ja men jämför med vad ett fotbollsläger kostar", men samtidigt måste det ju finnas ganska många som inte har råd att ge sitt barn en sån semester. Jag tycker synd om de familjer som har två eller tre barn i kåren, hela deras semesterkassa ryker antagligen om barnen ska på läger.

Jag vet inte om det ser likadant ut i t.ex. Friluftsfrämjandets verksamhet, jag inbillar mig att där har man en lite större bas av friluftsintresserade vuxna (men samtidigt kanske de är mer intresserade av sitt eget friluftsliv än att hjälpa andras barn med det?).
 
Re: Re: Re: Tid och pengar

nermander; sa:
Jag svarar från "andra sidan" så att säga. Jag är scoutledare men mina barn är ännu för små för scouterna. Inom scouting upplever jag att det är ett stort problem idag med ledarrekrytering, det är svårt att få föräldrarna att ställa upp.
-----
Jag vet inte om det ser likadant ut i t.ex. Friluftsfrämjandets verksamhet, jag inbillar mig att där har man en lite större bas av friluftsintresserade vuxna (men samtidigt kanske de är mer intresserade av sitt eget friluftsliv än att hjälpa andras barn med det?).

Det är helt klart att man har en bättre bas med 500 medlemmar i en förening på en liten ort. Då finns det ju en basorganisation som tar hand om administration och marknadsföring. Eget friluftsliv är något småbarnsföräldrar sällan hinner med, det är ju bl.a. därför jag propagerar för att dom skall bli ledare. Då kommer man ut helt legitimt, upprätthåller sina kunskaper, får nya erfarenheter och har ett rätt skapligt friluftsliv. Och som sagt, kul är det också!

Vi har också haft förmånen att ha ett antal unga ledare, själva i 20-årsåldern som tagit hand om grupper av barn, strövare/frilufsare. Det blir nog ännu mer spännande för barnen, än att vara ute med någons föräldrar!
Tyvärr växer inte sådana ledare på träd, men när dom finns blir dom en stor tillgång.
Det är något för utsidans alla unga medlemmar att ta till sig. Varje avdelning av Friluftsfrämjandet skulle ta emot er med öppna armar.
\C
 
Re: Re: Re: Re: Tid och pengar

cwmint; sa:
Vi har också haft förmånen att ha ett antal unga ledare, själva i 20-årsåldern som tagit hand om grupper av barn, strövare/frilufsare. Det blir nog ännu mer spännande för barnen, än att vara ute med någons föräldrar!
Tyvärr växer inte sådana ledare på träd, men när dom finns blir dom en stor tillgång.
Det är något för utsidans alla unga medlemmar att ta till sig. Varje avdelning av Friluftsfrämjandet skulle ta emot er med öppna armar.
\C

Förstår att det är bra med sådana ledare och att ni inom friluftsfrämjandet gärna tar emot dem med "öppna armar". Vad görs för att få tag i dessa ledare då? Har själv varit ledare inom fotboll och där har vi också haft problem med ledare och speciellt. När vi tidigare frågat i de äldre lagen i samband träningar och liknande om de skulle kunna tänka sig att vara ledare i ett av ungdomslagen är det nästan aldrig någon anmält sig frivilligt. Har därför övergått till att fråga dem enskillt och då fått betydligt bättre resultat. Efter enskillda samtal i laget jag tränade var det 4st som ställde upp och nu 3 år senare är fortfarande 2 av dem ledare i föreningen. Vilket får ses som väldigt bra.
 
data/tv spel

För att komma tillbaka til roten så tror jag att ungar sitter mer inne nu dels för att det är mer lättillgängligare än innan. Tex stor del av svenskarna har dator i sina hem (så var det inte på 70-80 talet) plus att it samhället styr mr in på vär vardag än många vill inse.
 
Bu och blaha...

...jag minns minsan hur jag och mina kamrater brukade pula in tändstickor i kottar o leka ladugård (stavas det så? Laggård kanske?). Det var tider det, muuuuu sa dom. Lång innan Hillebergtälts o Goretex.

Muuuuuu!
 
Det var bättre under kriget

Detta var det bästa inlägget jag läst på Utsidan - någonsin.

Allt har nog alltid varit bättre förr. Hur klarar förresten tyskarna av den diskussionen? "Det var bättre på 40-talet!".

Ulf (som har barn som tittar på TV, spelar dataspel, läser serietidningar, lyssnar på rockmusik OCH är med i Mulle)
 
Re: Det var bättre under kriget

UlfRikard; sa:
Detta var det bästa inlägget jag läst på Utsidan - någonsin.

Allt har nog alltid varit bättre förr. Hur klarar förresten tyskarna av den diskussionen? "Det var bättre på 40-talet!".

Ulf (som har barn som tittar på TV, spelar dataspel, läser serietidningar, lyssnar på rockmusik OCH är med i Mulle)

Vill förtydliga mig lite. Det var Kalle Esbos inlägg jag tyckte var på pricken.

Ulf
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...