Toa i snön

Jag ska ut på en tält-och bivacktur senare i vinter i funderar lite på hur man sköter toabestyren så det inte ser grisigt ut efteråt, när snön smält bort.

Jag antar att minimikravet är att man eldar upp toapappret efter sig. Men kan man räkna med att det brinner ordentlgt, eller ska man ha med lite sprit extra för att få fjutt på det?

Sen är frågan hur rolig själva skiten ser ut på våren? Om den inte är mer störande än renskit, så kan det ju kvitta, fast det kanske kan bli för mycket på populära ställen. I boken "How to shit in the woods" rekommenderas att man tar med sig skiten hem om man inte kan gräva ner den ordentligt (t ex på vintern), men det känns nästan för ambitiöst. Gör folk det??

Bindor är väl ett problem (visserligen inte för mig men kanske för andra). De lär brinna dåligt, även med sprit, och de lär inte brytas ner så snabbt. Så det är väl inget annat val än att ta med dem tilbaks till civilisationen.

/ Lennart
 
lromberg; sa:
Jag ska ut på en tält-och bivacktur senare i vinter i funderar lite på hur man sköter toabestyren så det inte ser grisigt ut efteråt, när snön smält bort.
/ Lennart
Tar alltid med mig skiten i små påsar för att göda potatislandet hemma :) Ba, skojade. Nej, de få gånger jag varit ute har det blivit en grop i snön och till och med pappret får bli kvar. Snösmälting och vind fixar resten. Är jag en miljöbov? Läs en gammal tråd i ämnet gå på toaletten // Roland
 
Skitsak

lromberg; sa:
Jag ska ut på en tält-och bivacktur senare i vinter i funderar lite på hur man sköter toabestyren så det inte ser grisigt ut efteråt, när snön smält bort.

Plantera korvarna på ställen där förhoppningsvis ingen annan ska vintertälta (skrevor och kuperad mark). Helst inte nära bäckar heller, för den delen. Finns det en renblåst fläck på fjället kan man placera en sten ovanpå?
 
jag funderar på pappersproblemet. det har ju hänt att man lämnat lite papper under en sten någon gång, men helst undviker man ju det.

Jag undrar över det specialpapper som man använder på (segel)båtar, som inte skall orsaka stopp i tanken + att man släpper det rakt i havet sen....

Kan det vara så att det pappret förmultnar snabbare? det vore ju bra med ett papper som man med gott samvete kan lämna under en sten utan att det ligger kvar i flera år, utan förmultnar på ett par månader (dvs sommarsäsongen)
 
Blottnar upp

Kommer inte pappret och skiten att lösas upp då snön kommer så att det inte blir ett problem när all snö är borta.
 
Jag har gjort ett experiment!

Förra vintern så sov jag ett flertal gånger på samma ställe på fjället. Varje gång så gjorde jag ifrån mig på ungefär samma ställe och på samma sätt först så grävde jag en liten grop i snöns. Gjorde mina behov, altås nr 2. Torkade mig med papper lätt allt ligga kvar i gropen och grävde över det. Sen i somras, eller rättare sagt i början av juni så var jag på samma ställe igen. Det fans inte ett spår av toapapper eller för den delen bajs heller. Det enda jag kunde se var att mossan såg lite grönare ut där min vinter toa brukade ligga.

Så jag tro, eller rättare sagt vet nu att om man nu inte torkar sig med en hel rulle så tar naturen hand om både papper och bajs på ett bra sätt. Men det är bara min åsikt, ni andra får göra precis som ni vill.

//Micke
 
Re: Jag har gjort ett experiment!

MikeMike; sa:
Förra vintern så sov jag ett flertal gånger på samma ställe på fjället. Varje gång så gjorde jag ifrån mig på ungefär samma ställe och på samma sätt först så grävde jag en liten grop i snöns. Gjorde mina behov, altås nr 2. Torkade mig med papper lätt allt ligga kvar i gropen och grävde över det. Sen i somras, eller rättare sagt i början av juni så var jag på samma ställe igen. Det fans inte ett spår av toapapper eller för den delen bajs heller. Det enda jag kunde se var att mossan såg lite grönare ut där min vinter toa brukade ligga.

Så jag tro, eller rättare sagt vet nu att om man nu inte torkar sig med en hel rulle så tar naturen hand om både papper och bajs på ett bra sätt. Men det är bara min åsikt, ni andra får göra precis som ni vill.

//Micke

Som arbetandes i mjukpappersbranschen, kan jag meddela att ju mjukare pappret känns i rumpan, desto lättare löses det upp. Sol, vatten och vind kommer att ta hand om allt papper så småningom, sarskilt om man lämnar det helt exponerat för elementen. Dock torde det bästa vara att elda upp det, for finns det någonting som är värre än att se toapapper ligga på fjället. (Säger en som själv syndar ofta)

Kontentan torde vara att köpa med sig rumpvänligt importerat toapapper av eucalyptusmassa. =)
 
Skitsnack

Svårt är det att leva,
Svårt är det att dö,
Svårt är det också att skita i meterdjup snö.

lromberg; sa:
Jag ska ut på en tält-och bivacktur senare i vinter i funderar lite på hur man sköter toabestyren så det inte ser grisigt ut efteråt, när snön smält bort.

Jag antar att minimikravet är att man eldar upp toapappret efter sig. Men kan man räkna med att det brinner ordentlgt, eller ska man ha med lite sprit extra för att få fjutt på det?

Sen är frågan hur rolig själva skiten ser ut på våren? Om den inte är mer störande än renskit, så kan det ju kvitta, fast det kanske kan bli för mycket på populära ställen. I boken "How to shit in the woods" rekommenderas att man tar med sig skiten hem om man inte kan gräva ner den ordentligt (t ex på vintern), men det känns nästan för ambitiöst. Gör folk det??

Bindor är väl ett problem (visserligen inte för mig men kanske för andra). De lär brinna dåligt, även med sprit, och de lär inte brytas ner så snabbt. Så det är väl inget annat val än att ta med dem tilbaks till civilisationen.

/ Lennart
 
Re: Jag har gjort ett experiment!

MikeMike; sa:
Förra vintern så sov jag ett flertal gånger på samma ställe på fjället. Varje gång så gjorde jag ifrån mig på ungefär samma ställe och på samma sätt först så grävde jag en liten grop i snöns. Gjorde mina behov, altås nr 2. Torkade mig med papper lätt allt ligga kvar i gropen och grävde över det. Sen i somras, eller rättare sagt i början av juni så var jag på samma ställe igen. Det fans inte ett spår av toapapper eller för den delen bajs heller. Det enda jag kunde se var att mossan såg lite grönare ut där min vinter toa brukade ligga.

Det intressanta är ju inte hur det ser ut när skiten (och pappret) väl har brutits ner, det intressanta är ju hur det ser ut innan dess och hur fort nedbrytningen går. Mellan vintern då du sket och sommaren när du kollade in läget så fanns det en vår och under den tiden såg det kanske inte så fräscht ut?

Det är väl ingen som kan undvika alla hundskitar som tittar fram ur snödrivorna på våren?
 
I Lars Fälts Bok "Vinterfärden" ges tips på hur man bajsar på vintern. Där tipsas det om hur man kan använda en snöboll som toapapper men även hur man skiter med skidorna på =)

Riktigt bra bok, 139:- på Bokrean
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...