Nedskräpning!!

Sommaren är över, har varit hyfsad många bra minnen och naturupplevelser. MEN!!! det var just det. Historien upprepar sig gång på gång nämligen den allt mer ökade nedskräpningen i skog och mark.Det börjar nästan att bli rutin på att altid ta med skräp hem som "folk" har lämnat. jag säger inte att alla gör det de flesta sköter nog sig bra och tänker på de som kommer effter.

Men jag blir så förbanad på dessa människor som gör det. Hur svårt är det att ta med sig skträpet hem igen???

Hur kul är det te x för folk som kanske har rest långt vandrat och när det kommer fram till eldstaden eller stranden så är det första dom ser SKRÄP!!

Bara i mina hemtrakter ser jag ett ökat nedskräpande och det är inte bara närliggande områden utad det börjar även att sprida sig långt in i fjällvärlden. Detta är ett problem som bara accelererar och med tanke på att det är lättare att ta sig ut i naturen med skoter och flyg så måste någonting göras.

Städa ska väl ändå inte vara det första man ska göra när man kommer ut i naturen?????

Vi har en underbar fjällvärld bevara den!!!!
 
Liseberg?

Jag har märkt en förändring när det gäller friluftslivet och det är att naturen betraktas mer och mer som en nöjespark. Den finns där för att jag ska ha så kul som möjligt utan att behöva ta ansvar. Numera kan man ju inte gå över fjället och njuta av naturen, utan man måste springande, cyklande och simmande ta sig igenom så fort som möjligt i en tävling mot andra. Om man nu mer och mer ser naturen som en nöjespark så hanterar man väl den också som en sådan, mao slänger man sitt skräp där man står. Det ingår nämligen inte i mångas uppfostran numera att slänga skräpet i där för utsatta behållare eller ta med det hem. Nån annan plockar säkert upp skiten efter mig tänker man , och dessutom betalar jag ju skatt.
Frågan är mycket viktig, för förr eller senare börjar markägarna tröttna och då är allemansrätten i fara. Då kanske vi får betala för att få tillgång till naturen och då blir det ju en nöjespark. Vill vi ha det så?

Hans
 
Trist

Fiskare; sa:
Vi har en underbar fjällvärld bevara den!!!!

Det handlar väl inte bara om fjällvärlden? Nerskräpningen är lika tråkigt att möta var man än är. Själv bor jag i skåne och hittar ofta sophögar efter folk som har varit ute i naturen. Var ute i hemmaskogen nu i helgen med en kompis. Och då var det inte småsaker som folk hade lämnat efter sej. Det var bildäck, plastsäckar, mjölkakanna osv osv. På ett ställe har någon ställt en utbränd bil mitt i skogen. Men då handlar det säkert inte om någon friluftsintresserad. Men det är lika tråket för det.

Har också upprepade gånger hittat sopor som skogsarbetarna har lämnat efter sig, allt från oljetunnor till mjölk- och matpaket. Jag tycker att de borde tänka lite mer på sin miljö.

/:(
 
Re: Trist

[/QUOTE]

Har också upprepade gånger hittat sopor som skogsarbetarna har lämnat efter sig, allt från oljetunnor till mjölk- och matpaket. Jag tycker att de borde tänka lite mer på sin miljö.

/:( [/QUOTE]

Om det är så att du hittar oljetunnor eller andra allvarliga saker så vänd dig till ditt miljökontor. De är intresserade av sådana tips. Det räknas som miljöfarligt avfall och är straffbart.

Hans
 
Man kan ju undra...

Tänkte själv på samma sak i somras på fjället. Kom ner till vägen mellan Kebnekaise och Nikkaloukta ca 3km från Nikka och skulle slå läger. I stort sett alla plana fläckar utan träd var fulla av skräp. Även runt vindskyddet i Kaskasavagge såg det riktigt risigt ut.

Mest fascinerade var ändå den som orkat släpa en burk bullens pilsnerkorv ända upp i Mormapasset (~1600möh) för att slänga den där!
Om du som slängde den läser detta, förklara gärna hur du tänkte när du slängde den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslmedl snitslade banor blir nedskräpning Miljöpåverkan 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.