Gratisprogram för att komprimera MPG?

förmodligen trasig eller propertiär filformat som inte käns igen - AVI är bara en container och i den kan själva bildfilen och ljudfilen kräva en rad olika typer codecar - bara för att det står 'avi' så betyder det inte att det går att spela upp.

har man strul så föreslår jag att man tittar på http://www.videohelp.com/ och kanske provar ett flertal olika program mm. innan man lyckas med en fungerande konvertering - speciellt om det är propertiär format du har råkat ut för.

Jag gissar att handbrake är precis som virtualdub 'bara' är en skal och ramverk för att hantera en rad olika codecs mot varandra på ett bra sätt - det är ändå kvaliteten på codecarna som slutändan bestämmer om du kan titta och öppna en fil eller inte, och det verkar vara öppning och läsning av filen som är problematiskt.
 
H.264

H.264 får även min röst som lämpligt format att komprimera till, vad man ska använda för att göra det har jag dock ingen koll på. Jag använder Adobe Premiere CS3 för redigerandet och den exporterar så snällt till H.264.

Lägg lite tid på att hitta en bra kompromiss mellan komprimering och kvalité. Jag har nästan uteslutande exporterat 640 x 480 @ 30 fps med en target bitrate på 3 Mbps och max på 8 Mbps, detta för uppladdning på Vimeo/YouTube. Andra upplösningar/framerates kräver så klart andra värden...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.