Rädda raderade bildfiler

Av misstag har jag raderat bildfiler på ett Compact Flashkort. Jag har letat på webben och hittat ett gratisprogram som heter Recuva. Har någon testat detta eller hittat något annat pålitligt och 'ofarligt' program. Jag sitter med Windows Vista (32). Alla tips/råd mottages med tacksamhet.
Torbjörn
 
Jag är inte heller insatt i denna problematik, men, när jag köpte mitt nuvarande minneskort (Sandisk SD Extreme III) så ingick det något program för att själv kunna få fram raderade bilder. Det fanns dock ett "villkor" och det är detta som kanske kan vara matnyttigt för dig. Det skulle endast gå att återskapa bilderna om man inte åter lagrat information på dess plats i minneskortet. Om man hade ett fullt minneskort och raderade allt av misstag skulle det alltså gå att få fram alla bilder såvida man inte knäppt en enda bild ytterligare. Hade man däremot redan fyllt upp halva minneskortet med nya bilder, och alltså "skrivit över" hälften av de raderade filerna, skulle det bara gå att rädda de bilder som inte skrivits över med ny data, dvs. den sista hälften av de raderade bilderna.

Om denna princip gäller även på din typ av minneskort, vilket kanske inte är helt orimligt att tänka sig, är alltså ett hett tips att inte lagra någon ny data på minneskortet innan du återskapat dina raderade bilder.
 
Kameran hade av någon anledning lagrat bilderna i två mappar. Jag förde över innehållet i ena mappen och raderade denna - trodde jag! I själva verket var det den ännu ej överförda mappen jag raderade. Jag misstänkte att jag skulle lämna kortet 'i fred' för att kunna ta fram filerna igen. Därför har jag satt in ett annat kort i kameran. Tack för din bekräftelse på detta.
Torbjörn
 
Kortet har ett vanligt filsystem. Så egentligen finns det en uppsjö med program du kan använda. Jag brukar köra med RescuePro som jag fått med när jag köpt minneskort.

Ken Rockwell skriver om det här: http://www.kenrockwell.com/tech/sandisk-rescuepro.htm

Någon som köpt ett Sandisk extra kanske har kvar sin lapp och kan dela med sig. Jag hade ju redan en kopia och har nu slarvat bort lappen om en till. Men för den som har 2 kan det ju inte vara olagligt att ge bort ena licensen.

Christian
 
Torbjörn, letade lite i högarna. Skicka mig ett privatmeddelande om du vill ha min extralicens av rescuepro. Det är en länk och en kod på 24 positioner.

Christian
 
Brukar inte vara några konstigheter, så länge man inte skriver mer data till kortet. Finns en uppsjö program, kommer inte ihåg vad jag använt.
 
Kan bara rekomenedera RescuePro. Enkelt att handhava och man brukar få tillbaka alla bilder om man som tidigare nämt inte skrivit över dem.

Lycka till
 
Efter att ha tittat runt lite i 'räddafilervärlden' och kunnat konstatera att mina filer skulle blivit väl dyra så prövade jag gratisprogrammet RECUVA med gott resultat. Snabbt och enkelt. Tack för alla inlägg i frågan.

T
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.