Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3


Från sammanfattningen av G10 (orkade inte läsa hela testerna av båda):

dpreview.com sa:
This is also an interesting time in the high-end compact segment, as the three camera we have compared in this review (the Canon G10, Panasonic LX3 and Nikon P6000) all have different sensors of different resolutions but at about the same size. The G10 has shown what is possible with resolution in a controlled high contrast image at base ISO, but LX3 showed what is possible with current sensor technology in a compact. In the real world, try as you might, it is just not possible to shoot at ISO 80 all the time, and in these conditions the LX3 performed better than the G10 with fewer pixels. The LX3 also has a faster lens which enables it to use lower ISO settings most of the time. The question arises: how good could the G10 have been if Canon had put a LX3 like sensor in it?
 
verkar vara utmärkta kameror. Det finns uttömmande jämförelser på DPReview.

Panasonicen gillar de bättre då den har en större detektor och därför får mindre brus i svagare ljus.

Måste korrigera mig själv. Sensorerna är mycket snarlika i storlek. Panasonicen har 1x1,63 tum och Canon G 10 1x1,7 tum. Panasonicen har ett bländarsteg större linsöppning och 10 Mpixlar mot G10 14,7 Mpixlar och däreför har Panasonic LX3 bättre upplösning i sämre ljus medan Canon G10 har bättre upplösning i bra ljus. Bägge optikerna är mycket bra.

Thure
 
om det är möjligt att ha den i fickan i skidjackan.

LX3 är mindre och tycks ha bättre bildegenskaper, för mig skulle valet vara givet.

LX3: 109 x 59 x 27 mm
G10: 109 x 78 x 46 mm

Min gamla Qtek 9100 mobiltelefon är ungefär 106 x 60 x 24 och är i klumpigaste laget men funkar att ha med i de flesta fickor varje dag (utom i jeansen).
 
@thureb - det är hederligt att du korrigerar dig själv :) Men det är precis som du säger, både optik är mycket bra. En fördel med G10 är att den har inbyggt linsskydd, så när kameran stängs av, då sluts skyddet också.

Men LX3 har däremot linsskydd som man får själv ta av varje gång och även att sätta på det. I nuläget går det inte att köpa reservlinsskydd.... Å andra sidan har the_tnt en poäng - om linsskyddet fryser fast, då är det ju lättare än det inbyggda...

Jag är lite rädd att linsskyddet kan lätt lossna när kameran är i fickan? Annars är jag aktsam med prylar.

I nuläget lockar LX3 mer för mig. Den lilla joysticken var inte så dum att navigera på skärmen. Möjligheten att bestämma in skärpan var också bra! Användarvänligheten är även hög på LX3.

Däremot behöver jag lära mig mer om grunden i fotografering som bländare, slutartid osv. Har förut haft Fujifilm F50 som många gånger levererat fina bilder. Men det är dags för mig att övergå till mer avancerad kamera så jag kan använda kameran mer manuellt. Precis som Ken Rockwells tydliga buskap: Det är inte kameran som är avgörande utan artisten bakom kameran...
 
Men LX3 har däremot linsskydd som man får själv ta av varje gång och även att sätta på det. I nuläget går det inte att köpa reservlinsskydd....
.
.
Jag är lite rädd att linsskyddet kan lätt lossna när kameran är i fickan? Annars är jag aktsam med prylar.

Det följer med ett snöre, i något kraftigt syntetmterial, att fästa i kamera resp objektivlock så risken för att bli av med locket och behöva köpa nytt är minimal.

Jag har inte varit med om att locket har lossnat, det sitter med hakar som släpper när man trycker på två motstående knappar på kanten.
 
Det följer med ett snöre, i något kraftigt syntetmterial, att fästa i kamera resp objektivlock så risken för att bli av med locket och behöva köpa nytt är minimal.

Jag har inte varit med om att locket har lossnat, det sitter med hakar som släpper när man trycker på två motstående knappar på kanten.

Så snöret medföljer, vad bra! Jag har sett bild på det men visste inte om snöret kom med i paketet.

Nu börjar jag fundera.. Var termen "linsskydd" fel? Ska det vara linslock? I engelska står det "lens cap"....
 
Jag har nästa alltid mina

kompaktkameror i en lite väska där jag också förvarar reservbatteriet. Dessa lätta väskor skyddar kameran rätt bra. För de flesta aktiviteter har jag också en rem på kameran som jag kan ha runt nacken. Den lilla väskan sitter upphakad på nackremen så det går snabbt att ta fram kameran och fotografera utan att behöva stoppa undan väskan någonstans.

Lumixen är lite av nördkamera är mitt intryck bra men lite begränsad i och med att den inte har optisk sökare och kortaste brännvidden motsvarar 60 mm. G10 är också nördig, en Canon Ixus är mera allround och större chans att man tycker man har plats med.

Thure
 
Lumixen är lite av nördkamera är mitt intryck bra men lite begränsad i och med att den inte har optisk sökare och kortaste brännvidden motsvarar 60 mm. G10 är också nördig, en Canon Ixus är mera allround och större chans att man tycker man har plats med.

Thure

@Thure: Jag säger inte emot ditt resonemang... Nördiga men praktiska och lätta i dess kategori. OCh det är lätt att ta bra bilder med dem i flera sammanhang...Jag har aldrig ägt eller tagit bilder från SLR-kameror så jag jämför inte med dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
tbergman Canon EOS 300D Fototeknik 21
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
Landrover Canon EOS 650 Fototeknik 11
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1
Robwah-9 Canon S30 Fototeknik 5
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Talen Canon eos 620 Fototeknik 2
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1
von Apfelstrudel Canon Eos 300 vs Eos 50 Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 0
jd Minolta 505 vs Canon EOS 300 Fototeknik 2
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
Tigger Canon EOS 30??? Fototeknik 2
fjelltur Canon EOS 300 Fototeknik 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.