Jag vill ha Ozonhålet tillbaka...

Re: Till den feta lata skoterförarens försvar

Vandrare; sa:
Det kan även vara fina naturupplevelser att köra skoter. Kungskleden i all ära, men det finns ställen där skoter kommer till sin rätt.
Av bilderna att dömma är det bra väder bara 1/3 av tiden.
 
Rungá; sa:
Sedan kommer jag som inte har bil, TV, inte röker, åker kollektivt, har kört skoter tre gånger i livet och har kängor med näbb.

...Därför har jag både kanot och skidor.
Naturligtvis vore det sundaste (och roligaste!) att bo i en koja i skogen (Thoreau!) och odla sitt eget lin istället för GTX, men för mig som har jobb i en stad skulle det vara så drygt att skida/kanota de där milen varje dag till jobbet, och det skulle ta halva sommaren att komma till fjällen, och andra halvan att komma hem igen. Kollektivtrafiken (där jag bor) räcker inte långt för att komma åt naturen, inte ens mina svampskogar skulle gå att hitta i rimlig tid. Och ändå bor jag i Norrland.
 
Strykarräven; sa:
Rungá; sa:
Sedan kommer jag som inte har bil, TV, inte röker, åker kollektivt, har kört skoter tre gånger i livet och har kängor med näbb.

...Därför har jag både kanot och skidor.
Naturligtvis vore det sundaste (och roligaste!) att bo i en koja i skogen (Thoreau!) och odla sitt eget lin istället för GTX, men för mig som har jobb i en stad skulle det vara så drygt att skida/kanota de där milen varje dag till jobbet, och det skulle ta halva sommaren att komma till fjällen, och andra halvan att komma hem igen. Kollektivtrafiken (där jag bor) räcker inte långt för att komma åt naturen, inte ens mina svampskogar skulle gå att hitta i rimlig tid. Och ändå bor jag i Norrland.

Problemet med miljöpolitik illustreras tydligt här, nämligen att det är svårt att lita till den enskildes intiativ. Då vår egen lilla utsläppsmängd (mina 1500 mil i bil varje år till exempel) inte är avgörande för växthuseffekten och då den specifika effekt vi som enskild skapar därmed inte är noterbar, har vi svårt att ta individuellt ansvar för det allmänna bästa (för er som har en eller annan universitetskurs i nationalekonomi är det detta fenomen som kallas "free-riding"). Men det finns en enkel lösning: eftersom det existerar en direkt länk mellan koldioxidmängden i atmosfären och mina kallstarter på morgonen är det bara att höja bensinskatten. Till slut veknar jag och när nivåerna blir tillräckligt höga viker sig även de finniga skoterförarna. Tricket är bara att uppskatta växthuseffektens skador, eftersom skatten måste sättas i relation till den marginella externa effekten av individens konsumtionsbeslut.

(Jo, det uppstår smuggling och sånt vid höga skattenivåer, det är sant, men det är därför vi måste jobba med miljöpolitik både inom EU och på världscenen (Kyotoprotokollet))
 
Märkligt nog röstar ju de flesta av oss i riksdagsval som vi inte kan påverka ett jota. Antagligen gör vi det för att det inte kostar oss mer än att posta ett kuvert en gång vart fjärde år. Att däremot avstå från sin dagliga bilkörning t.o.r. jobbet, dagiset, affären, alla flygresor i och utanför arbetet etc kostar för många dock aningen mer än så. Är svaret då att höja bränsleskatterna i Sverige så att det blir för dyrt för oss som bor här i landet att strunta i den globala miljön? Nja, skulle det förändra något globalt sett? Kommer jänkarna, kinserna m.fl ändra sina resemönster bara för att vi gör det här i Sverige? Nåja, man kanske ska dra sitt strå till stacken så det kan ju vara befogat ur den synvinkeln.

Men alldeles oavsett om vi kan minska utsläppen av växthusgaser några procent i Sverige kommer energianvändningen (med dess tillhörande miljöpåverkan) globalt sett öka dramatiskt framöver i och med att allt fler länder på jorden snabbt höjer sin levndasstandard. I själva verket pågår ju det redan. Hoppet för den globala miljön / växthuseffekten är väl att oljan / bensinen blir så dyr i förhållande till miljövänliga alternativ, förnyelsebara bränslen som raps, etanol mm, att folk jorden över väljer detta istället.

Fick man önska något i det här avseendet vore det väl att mer FOU-pengar satsades på utvecklingen av billiga miljövänliga bränslen.
 
Ni kan vara lugn. Oavsett vad vi gör kommer evolutionen att fortsätta och de mest lämpade arterna överlever när betingelserna ändras. Så har det alltid varit och en dag kommer kanske några andra arter att sitta och resonera över varför människorna försvann. Men tills dess gör jag minsta möjliga.
 
Rolle, visst kan man resonera så, men det ändrar ju inte på någonting globalt sett. Det som däremot gör det är att utveckla ett superbilligt och miljövänligt (förnyelsebart) bränsle som med fördel kan användas i bilar mm. Tar du patent på ett sånt istället för att göra minsta möjliga kommer du inte bara bli världens rikaste man, utan också hyllas som miljöhjälte över hela jorden. En investering för barnbarnen i dubbel bemärkelse alltså. Vad sägs? ;)
[Ändrat av tigertamjaren 2006-03-24 kl 12:58]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klippen Snöskotrar! Varför jag är emot. Miljöpåverkan 96

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.