Mossa för drygt 50 000 kronor stulen

-Patric-; sa:
haha.. svenskar om allemansrätten, när ska vi fatta att det är en förmån och inte en rättighet..
Vad sägs om mossa i allemansrätten egentligen? jag menar, om jag "plockar" massaved för 50 000 kr på någons mark och staplar den vid vägen för transport så förväntar jag mig nästan att markägaren blir förbannad, gäller inte samma mossa?
 
kul.. citat från artikeln ovan. "Det är en viss känsla att komma så nära en björn. Men jag hann aldrig bli rädd. Det enda jag tänkte på var att få Lowis (hunden) bakom mig. Hon är frugans ögonsten och jag tänkte att björnen får väl ta mig i stället för hunden, fortsätter han."

Kan man ana en hunsad man? eller kanske bara en sann gentleman
 
Strykarräven; sa:
-Patric-; sa:
haha.. svenskar om allemansrätten, när ska vi fatta att det är en förmån och inte en rättighet..
Vad sägs om mossa i allemansrätten egentligen? jag menar, om jag "plockar" massaved för 50 000 kr på någons mark och staplar den vid vägen för transport så förväntar jag mig nästan att markägaren blir förbannad, gäller inte samma mossa?

saxat från Naturvårdsverket:

"Plocka i naturen

Det som är förbjudet att ta i naturen utan markägarens medgivan-de räknas upp i lagboken. Blommor, bär och svamp finns inte med i uppräkningen, och får då plockas fritt. Men lagtexten är ålderdomlig och måste i vissa stycken tolkas med sunt förnuft.

Mossor och lavar finns till exempel inte med i lagtexten, men får ändå inte plockas i större mängder för försäljning. Vissa växter är fridlysta och i naturreservat och nationalparker gäller oftast särskilda regler för vad man får plocka."


ganska tydligt.. de e just detta jag menar, vi e så vana att få göra som vi vill utan att kolla eller ta hänsyn..
 
Nu när preskribtionstiden gått ut kan jag väl erkänna att mitt första jobb (i 9-årsåldern?) var just att kränga renlav! Några tussar i en fryspåse, tillsammans med några lingonkvistar, gick som smör i kvarteret runt advent.. Men så var jag väl en synnerligen söt affärsman oxå får man tro.
(numera är jag knappast varken söt eller affärsman)

/Per
 
Mossplockning

Nu rör det här sig om en mindre industri.
Det är uppköpare som tar hit polacker för att plocka mossa.
Holmen och andra skogsbolag har tecknat avtal med en del uppköpare, som då får ytor sig tilldelade, men dessa plockare "frilansade" väl.

Mitt kontor ligger brevid en av uppköparna, det är en mindre armada av gamla folkabussar som sticker iväg på morgnarna.
Ni kan ju tänka er hur skogarna runt Sveg ser ut efter ett tag (samt vissa påhälsade fritidshus).

Sen börjar bärsäsongen... :(

/BAX
 
fson; sa:
Nu när preskribtionstiden gått ut kan jag väl erkänna att mitt första jobb (i 9-årsåldern?) var just att kränga renlav! Några tussar i en fryspåse, tillsammans med några lingonkvistar, gick som smör i kvarteret runt advent.
Det gör ungar fortfarande, och jag vet inte om de skaffat tillstånd för att plocka några liter vitlav. Tror ändå inte att detta är något problem, lika lite som att barn plockar färska sälgkvistar och täljer visselpipor. Att vuxna människor däremot bedriver sån där j*a rovdrift på naturen är bara så lågt, ett hån mot den allemansrätt som så gott som alla vill behålla.
 
hmm...

...jodå...vi kvinnor kan...hunsa våra män :) om du köper det där miljövidriga tvättmedlet strippar jag här och nu i affären skrek jag en gång i tiden till någon dåvarande pojkvän som snällt köpte det miljövänliga alternativet för husfridens skull...
kram till de som vill från ninapenda
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.