Skotrar återigen

Jag har upptäckt att Utsidan verkar sky skotrar som pesten med tanke på att det inte finns något forum för oss som även har detta intresse. Man kan undra om utsidan fungerar som lakej för STF som bevisligen anser att sörlänningars semestrar i fjällen går före lokalbefolkningens intressen.
Frågan är om det är demokratiskt riktigt att man i Sthlm tar ett beslut som begränsar fjällvärldens lokalbefolknings möjlighet att ta sig ut i naturen.
Tyvärr så har skoterförbudet i Kebnekaiseområdet enbart medfört att det nu finns ytterligare ett förbud som lokalbefolkningen måste bryta mot för att kunna utnyttja sin gamla rätt att vistas i sin egen natur. Följden blir att det svenska rättssystemets trovärdighet urholkas ännu mer. Skoterförbudet togs i strid mot kommunala intressen och även mot den lokala STF föreningens vilja.
Nog finns det plats för både skotrar och skidåkare i fjällvärlden. Däremot kan man fundera över en viss begränsning. T.ex om Sverige ska tillåta norrmän att komma och köra i svenska fjäll samtidigt som dom inte får köra i sina egna fjäll. Eller varför inte låta Norrlänningar köra fritt i sin egen natur och förbjuda alla som inte är skrivna i länet.
 
Tja, i utsidans policy http://www.utsidan.se/om_utsidan/policy.htm står det uttryckligen

"På Utsidan kommer du aldrig att hitta länkar till The Snowmobile Homepage, sidor om motorbåtar, motorcyklar eller dylikt. Hänsyn till djur, natur och miljö skall vara ledord för Utsidan."

Jag tror inte detta har att gøra med att Stockholmare skall få gå på ski i fjællen utan att støras av skotrar utan snarare respekt før miljøn. Att køra runt på ett vrålåk som med dålig snø och slæde drar mer æn 3 liter/mil ær inget som jag kommer att tænka på vid orden "hænsyn før djur, natur och miljø".
 
Kan väl inte säga emot.

Visst skotrar är väl inte speciellt milövänliga och det inbillar sig väl ingen heller. Jag har vissa reservationer mot de personer som köper en kortbandad sportmaskin och enbart ägnar fjällvistelsen åt att vråla omkring på dessa. Däremot har jag inget emot den majoritet av skoteråkare, dit jag själv tillhör, som använder skotern som transportmedel för att ta sig till en viss plats. Själv lastar jag alltid på skidor på skotern och åker iväg några mil antingen ut i skärgården eller i fjällvärlden. Sen sätter jag på mig skidorna och utforskar närområdet.
Vi får heller inte glömma barnfamiljer som använder skotern för att ta sig ut på pimpelsjöar eller ut i naturen för att grilla korv. Så till syvende och sist så kör majoriteten av skoterägarna inte speciellt mycket med skotern. Min är 4 år gammal och har gått 400 mil alltså 100 mil per säsong. Säsongen är från januari till mitten på maj vilket gör 25 mil i månaden och då är jag ut ett par tre gånger i veckan.
Att då förbjuda skotertrafik på vissa områden gör att vi som inte buskör eller ser skotern som ett självändamål drabbas hårdast. Dom som flänger omkring i fjällen dagrna i ända kommer dock att fortsätta med detta både på tillåtna och inte tillåtna platser.
Det är väl ändå inte de skötsamma som ska förbjudas att vistas i fjällen?
 

clindh

Forumvärd
Varför inga skotrar på Utsidan?

Eftersom skotern precis som ni skriver är ett transportmedel är den ointressant att skriva om för Utsidan, precis lika ointressant som bilar, motorcyklar, flygplan etc.
Och när skotern inte bara används som transportmedel är den ju ett motorsportfordon och då är den inte heller intressant att behandla på Utsidan.
Så det är ingen bojkott av just skotrar - vi drar alla motorfordon över en kam.
 
Då är jag med.

Visst, det argumentet köper jag och kommer hädanefter att följa. Hoppas bara att man slipper läsa STF floskler om tysta miljöer och "områden av nationellt intresse där lokala intressen måste stå tillbaka". Översatt: svenska fjäll är rekreationsort för stressade storstadsbor som vill vila upp sig en vecka utan att behöva lyssna på motorfordon för att sen återvända till storstaden med alla dess bekvämligheter, bl.a motorfordon.
Slut med skotertjatet i detta forum för min del.

Robert
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.