Skoterförbud inskränker av allemansrätten!

öringen; sa:
Fast jag håller med om mer skoterförbud. Låt rörelsehindrade och näringsidkare köra, vi andra kan åka skidor :)

Instämmer i ovanstående. Skotrar för nytta helt okej. Skotrar för nöjesåkning....i vild natur....mycket tveksamt.
 
I allemansrätten ingår allemansskyldigheten att inte störa. Skotrar stör ju helt klart genom sitt bullrande.

Norska myndigheter var smartare och införde på tidigt skede vidare restriktioner för skoterkörning än svenska dito. Nu är det svårt att backa, införa långtgående restriktioner, och lära gamla hundar sitta.

Raskesven
 
Varför så fort?

Detta med skoterkörning är inte enkelt, och idag är det väl omöjligt att ansluta sig till norrmännens linje. Vad som däremot kanske inte skulle vara helt omöjligt vore att starkt begränsa skotrarnas motorstyrka och fartresurser. Då skulle ju de som kallar skoterkörning "rörligt friluftsliv" *L* ändå kunna ägna sig åt detta. Jag kan inte se nån som helst anledning till varför en vanlig skoter ska gå att köra fortare än, säg 30 km/h. Med en sån begränsning skulle ju både buller och aktionsradie minska.
//Anders
 
Fredrik S; sa:
Det här har jag hittat, skrivet av naturvårdsverket:

Snöskoter

Fråga: Ingår körning med snöskoter i allemansrätten?
Svar: Motortrafik ingår inte i allemansrätten, men det är ändå i grunden tillåtet att köra snöskoter på snötäckt mark. Förutsättningen är att marken under snön inte tar skada.

OK, något krystat svar. Men då är det en inskränkning av Terrängkörningslagen istället för allemansrätten han borde ha åberopat. Tycker ändå att så våldsamt allvarligt är det inte att han använde sig av allemansrätten ändå. Det är ju ändå en slags rätt att få köra skoter oavsett vad folk på Utsidan tycker om det.

Jag personligen bekymrar inte mig för folk som vill ta sig till sina sommar/fjällstugor med skoter. Andra tar sig sina stugor med båt eller bil. Just i det här fallet ville ju mannen slippa en omväg runt sjön.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat medlemskap 1003 Brist på respekt för allemansrätten.... Miljöpåverkan 108

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.