Ta med bindorna hem !

Varför kastar man bindor som innehåller massor plast bakom buskar i fjällen? . Gick en tur kring Keb i höstas och vart galen på alla bindor som ligger slängda bakom buskarna. De syns ganska väl när löven fallit! Bindor och toapapper är inte samma sak ! Bindor ska liksom alla andra plastförpackningar tas med bort från fjället igen!!!
 
Toapapper

Instämmer med dig Bamse,

men för att fortsätta skräpdiskussionen, hur är det med toapapper egentligen ? Hinner det förmultna under nån månad, eller ligger det kvar längre, nån som vet ? Hur skadligt för miljön är det med blekmedel i pappret ? Man kanske ska gå över till mossa...

/Niklas, på potträning i upplandsskogarna.
 
Det beror på omständigheterna, är det en "karg" miljö med lite mikroorganismer kan det ta hyfsat lång tid.
De flesta blekmetoder för papper är miljövänliga. men kolla upp hur det är blekt, klor är ju inte bra men det används fortfarande för vissa produkter.
Kolla efter tcf (total clorine free) märkning.
 
Toapapper

För mig är det självklart att man eldar upp toapappret när man går på tur i fjällen på vintern. Varför är det inte lika självklart på sommaren? Man kan visserligen inte lägga det under en sten på vintern, men med tanke på hur många fjällvandrare det finns borde det alltid vara en självklarhet att elda upp pappret - sommar som vinter!
/Johanna
 
Re: Toapapper

nilkas; sa:
Instämmer med dig Bamse,

men för att fortsätta skräpdiskussionen, hur är det med toapapper egentligen ? Hinner det förmultna under nån månad, eller ligger det kvar längre, nån som vet ? Hur skadligt för miljön är det med blekmedel i pappret ? Man kanske ska gå över till mossa...

/Niklas, på potträning i upplandsskogarna.

Elda om möjligt toapapper, i fjällen kan det ligga kvar i åratal utan att det "händer" något.

Som alternativ kan man göra som katterna, krafsa en grop där man dumpar rubbet.

Mvh,

J
 
Det undrar jag också!

Varför?? Är är en mycket bra fråga. Jag undrar också. Jag skrev ett inlägg om nedskräpning där jag tog upp problemet.Jag tror tyvärr att det alltid kommer att förekomma,men jag hoppas att det minskar i framtiden.
 
Re: Toapapper

nilkas; sa:
Instämmer med dig Bamse,

men för att fortsätta skräpdiskussionen, hur är det med toapapper egentligen ? Hinner det förmultna under nån månad, eller ligger det kvar längre, nån som vet ? Hur skadligt för miljön är det med blekmedel i pappret ? Man kanske ska gå över till mossa...

/Niklas, på potträning i upplandsskogarna.

Med få mikroorganismer som det säkerligen är på kalfjället tar det nog sin tid. Vill slå ett slag för det jag anser är det självklara att göra med toapapper, vilket är att man tar sin lilla spade, gräven en hygglig grop och fyller igen gropen. När man ska göra "bummelibang" passar man också på att göra det i gropen, men för Guds skull, LÄGG INTE BARA TOAPAPPET UNDER EN STEN!!! Det ligger skit under varenda sten i svenska fjällvärlden från helags till keb. Inga stenar-Bara gropar!- visdomsord från en orre.
 
Det är för mig en gåta hur man lyckas, men flera gånger när jag plockat skräp längs kungsleden mellan Abisko och Abiskojaure har det legat använda bindor precis vid stigen. Hur tänker man då?

Och som flera redan sagt, så får alla hemskt gärna sluta att stoppa toapapper under stenar. Det tar längre tid för det att brytas ned än de flesta tror. Det är iaf inte borta över en vinter.

Kan även intyga att det ligger skitpapper och skit under stenar även norr om Keb.

Släng i soptunnor eller bränn upp.
 
Måste få skriva av mig lite. Bland det värsta skit jag sett undet en vandring var i somras, i mitten av juli på kullarna nordväst ovanför Vuoggatjålme. Vi kom från Nasafjäll och skulle slå läger några dagar och fiska lite innan bunkring nere vid Vuoggatjålme.

Sjön vi tittat ut på kartan visade sig upptagen; en familj med två vuxna och två barn, två blå kupoltält. Ok, vi knallade vidare en bit upp och fann en "egen" sjö. Ibland, nära kanten, såg vi familjen där nere, som fiskade och allt verkade mysigt. De drog dagen efter, så då gick vi ner och skulle testa fisket i sjön.

Bajskorvar som låg fritt på backen här och där, bindor, toapapper i mängder som fladdrade omkring, plast och annat skräp under varenda sten, bajs och papper också, halvt uppeldade plastflasor i eldstaden bland annan dynga. Vi petade ner deras bajskorvar i en grop och täckte, samlade ihop en hög äckligt använt toapapper och eldade upp det, och tog med oss familjens övriga skräp, en dryg konsumkasse, ner från fjället till sopstationen vid Camp Polcirkeln.

Det kanske värsta av allt var att de två vuxna hade barn med sig. Vad får de för uppfostran när det gäller hur man hanterar sitt avfall? Man tror ju att med all info som finns idag så ska det inte dyka upp nya skitgrisgenerationer, men med sådana föräldrar.... Kvinnan var blond med blå jacka och keps, mannen bar hatt och rutig skjorta; läser ni mot förmodan detta och känner er träffade så skärp till er.

Raskesven
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.