Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-12, 21:26
JohannesStolt JohannesStolt är inte uppkopplad

Rapadalen, en vecka?

Hej, försöker få till en tur till Rapadalen i sensommar med min sambo, vi har båda fjällvandrat tidigare. Finns det några tips på turer där man får uppleva Skierfe och sedan djupare in i Rapadalen med en tidsåtgång på cirka en vecka (exklusive tågresorna)?
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 21:34
smux smux är inte uppkopplad

Ni hinner gå från Kvikkjokk till Saltoluokta via Kungsleden inkl ett besök på Skierfe på en vecka, men vill ni in i Sarek behöver ni mer tid.
Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 14:35
shiloh shiloh är inte uppkopplad

Hur långt brukar ni vandra i fjällterräng per dag? Finns ett par olika rutter man kan ge sig på, och hinna med, på en vecka.
Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 15:43

Citat:
Ursprungligen postat av shiloh Visa inlägg
Hur långt brukar ni vandra i fjällterräng per dag? Finns ett par olika rutter man kan ge sig på, och hinna med, på en vecka.
Visst, under bra omständigheter, relativt långa dagsetapper och utan större marginal för överraskningar och dåligt väder finns det några möjligheter på att se mer av det inre av Sarek på en 6-7 dagar. Men det kräver samtidigt att man är någorlunda van att gå utanför led och att vada så att inte dessa moment skapar fördröjningar. 8-9 dagar är mer rimligt som kortaste tid och ger lite mer marginal.
Det tar ju viss tid att nå nationalparken från alla tillgänliga start/slutpunkter men den tiden kan ju kortas om man flyger in eller startar ex vid Sitoälvbron.
Startar man vid Sitoälvbron vis Aktse-Skeirfe till Biellevallda höga vägen och vidare ut till Suorva kan man nog fixa det på 6 dagar under bra förutsättningar, men det är rejäla etapper och dåligt väder kan lätt kräva extra tid.

Senast redigerad av smux den 2019-06-13 klockan 15:54
Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 18:42
shiloh shiloh är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg
Visst, under bra omständigheter, relativt långa dagsetapper och utan större marginal för överraskningar och dåligt väder finns det några möjligheter på att se mer av det inre av Sarek på en 6-7 dagar. Men det kräver samtidigt att man är någorlunda van att gå utanför led och att vada så att inte dessa moment skapar fördröjningar. 8-9 dagar är mer rimligt som kortaste tid och ger lite mer marginal.
Det tar ju viss tid att nå nationalparken från alla tillgänliga start/slutpunkter men den tiden kan ju kortas om man flyger in eller startar ex vid Sitoälvbron.
Startar man vid Sitoälvbron vis Aktse-Skeirfe till Biellevallda höga vägen och vidare ut till Suorva kan man nog fixa det på 6 dagar under bra förutsättningar, men det är rejäla etapper och dåligt väder kan lätt kräva extra tid.
Tänkte t.ex. Sorva -> Rapadalen -> Skierfe -> Salto. Det går du på 5-6 dagar utan problem.
Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 10:57

Citat:
Tänkte t.ex. Sorva -> Rapadalen -> Skierfe -> Salto. Det går du på 5-6 dagar utan problem.
Jag vill nog med min egen referens ha några dagar extra på den turen, men det är som sagt inviduellt. Här är en lite reseberättelse från ett annat par på just denna sträcka:
https://www.utsidan.se/cldoc/v ... -27-juli.htm
Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 11:42
fowwe fowwe är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg
Jag vill nog med min egen referens ha några dagar extra på den turen, men det är som sagt inviduellt.
Håller med, skulle personligen också räkna med minst 7 dagar för sträckan. Samt en, gärna 2 extradagar. Om man har tänkt att gå på bara 5-6 dagar blir det långa vandringsdagar i motspänstig terräng där man ofta måste navigera utan stigar. Dessutom behöver väder, vattennivåer och annat vara gynnsamt så att man inte blir fördröjd eller måste ta tidsödande omvägar.
Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 11:55
Calexico Calexico är uppkopplad nu

Citat:
Jag gick på 5 dygn 2016 och fick mina extradagar i Saltoluokta istället, men gick ensam och med lätt packning, så jag kunde pinna på rätt snabbt. Går man i sällskap så tycker jag man i regel tar det lugnare och hinner se mer :-)

( Jag tror sprang ikapp paret i länken här ovan också faktiskt när de satt och åt lunch strax innan Sitojaure. Ett av deras foton nedanför stupet ser ut som där jag också gick, om det var ner i ravinen vid Lulep Vassjajågåjs. Måste nästan varit där om de sen gick söder om toppen 1112)
Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 12:22
fowwe fowwe är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Calexico Visa inlägg
( Jag tror sprang ikapp paret i länken här ovan också faktiskt när de satt och åt lunch strax innan Sitojaure.
Sprang?!
Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 12:37
Calexico Calexico är uppkopplad nu

Citat:
Ursprungligen postat av fowwe Visa inlägg
Sprang?!
ja typ eller mer åt powerwalking eller rask stavgång kanske..ha ha
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:12.

Logga in

Tips!