Forma skorna med värme?

Är det någon som har erfarenhet av att forma inlinesskorna med värme? Jag tänker speciellt på Salomon Pilot V Pro men tekniken borde vara samma på andra inlines...

/Fredrik
 
Hej,
jag har format mina inlines skor genom att värma dom i ugnen. För att få bra passform har jag vart tvungen göra det två gånger men jag tror jag kommer göra det ytterligare en gång till innan vårsäsongen. Iallafall kan det bli fråga om punktvis omformning gm att använda värmepistol.

Det första du måste ta reda på är om dina skor verkkligen går att omforma genom att värma. Bäst är väl att kontakta leverantören eller tillverkaren och höra hur det förhåller sig.

Det kan skilja i proceduren om hur skorna skall formas, spec. vilka rekommenderade temperaturer och tider. Jag följde råden för hur Powerslides skor skall formas. Tyvärr verkar inte dessa finnas tillgänglig på nätet ännu men annars finns andra råd att följa. Efter att ha värmt skorna tog jag på mig dom (med tunn strumpa), snörade hårt och lät skorna långsamt kallna.
Bäst är nog att höra med Salomon om just din modell verkligen går att omforma.

Ta det försiktigt bara så inget går fel!

Mvh

Jonas
[Ändrat av Jonas.O 2006-04-05 kl 15:50]
 
När jag köpte mina Salomon så formade vi dom i butiken, med deras specialvärmare. Jag fick löfte att komma tillbaka och använda den igen vid behov. Kolla om du har nån lokal vänlig handlare?
 
Tack för svar!

Själva skon(Salomon) kan man inte forma men innehållet(stoppningen) ska gå att värma och forma, ungefär som en slalompjäxa eller längdskidåkningspjäxa. Läste på Madshus hemsida om att man kunde värma med hårtork(inte varmluftspistol) och sen stoppa i foten.

Ugnsbakningen är nog tänkt för lite dyrare skor där man kan forma om själva skalet.

Men frågan är som sagt hur varmt det ska vara med just Salomon, iofs är det kanske svårt att mäta hur varmt det är så det är väl bara att pröva.

Varför jag undrar beror på att jag upplever skorna som lite för små i tårna men tror att nästa storlek blir för stor. Så är det nägon som vet om skorna töjer sig (Salomon Pilot V Pro)?

/Fredrik
 
Hej jag har ett par salomon som är ca 3 år och dom värmdes och formades i butiken när jag köpte dom efter en säsong eller så så tyckte jag nog att dom satt lite lösare och att jag fick remma fast dom betydligt mer än tidigare fast dom är fortfarande efter 250-300 mil väldigt sköna att ha på sej / Björn
 
Var och pratade med folk på Stadium som berättade att de värmer skridskorna till 250 grader och att en hårtork inte ska vara några problem om man bara får det tillräckligt varmt(jag var rädd för att man kunde värma för mycket).

Men man behöver inte värma skridskorna alls om man inte vill eftersom de så småningom ändå formar sig efter fötterna.. (svampigt innehåll enligt annan diskussion :)

Angående storleken så känns de lite för små när man sitter och känner efter, men helt okej när man är ute och åker...

/Fredrik
 
Hej,
egentligen formar man inte sko-"stommen" på de modellar som avses i tråden utan bara innanmätet. Formbara skor är oftast uppbyggda av kolfiber och har ett termoplastskikt som kan formas efter uppvärmning.
 
Jag har ett par Salomon Pilot V, femhjulingar och har börjat få ont på vänster fotknöl som krockar med muttern som håller fast övre delen av skon. Som det låter går inte ytterskalet att forma om och mina försök med varmluftspistolen har inte gjort någon nytta.

Vad ska jag göra? Det är inte roligt att få ont i foten!

Någon som har ngt bra tips hur jag kan vadera muttern/innerskon? Troligen är det den svampiga stoppningen som inte längre klarar av att fylla ut mellan mutter och knöl. El´ler så är det bara att jag börjat åka längre turer.

Går det att köpa en ny (lägre?) sko och flytta över skenan till?

TIPS!?

/Andreas
 
ala; sa:
......................................

Går det att köpa en ny (lägre?) sko och flytta över skenan till?

/Andreas

Kan du skruva av ramen från skorna samt att avståndet mellan fästpunkterna är enligt den standard som finns (165 eller 195 mm) kan du sätta skenan på en annan sko. Vanligast ännu så länge är nog 165 mm. Ibland kan dock ramen anpassad för en speciell typ av sko, vilket kan göra att man kan få en lite konstig placering av ramen på en annan sko vad gäller fram/bak positionering.

Har du testat med att mixtra med sidoplaceringen av skenan? Ibland kan det göra susen och avlasta uppkomna "hotspots". Har funkat för mig vid flera tillfällen när sådana har dykt upp. Kan bero på förändrat åksätt, slitna hjul, ändrade åkvanor mm.

Ett billigare alternativ till ny sko som skulle kunna funka är att använda en neoprensocka (halvmodell) som finns att köpa i olika tjocklekar (1-3 mm). En sådan skulle kunna fungera som utfyllnad i dina befintliga skor och skydda din ankel från de hårda punkterna. Har bara sett att dessa finns att köpa i USA ännu (http://www.ezeefitsports.com) men jag köpte mina därifrån och det funkade bra. Jag kör med 1 mm för att motverka skavsår men har testat 3 mm också i andra sammanhang.

Lycka till
J
 
Sidojustering kan nog vara en bit i det hela eftersom problemet bara uppstår på vänster fot. Något tips på hur man testar sig fram med justeringen? Det är den yttre fotknölen som gör ont.

En bit neoprengummi som täcker själva skruven skulle ju också kanske kunna funka. Det känns som om den håller formen bättre än tex en bit liggunderlag eller skumgummi. Jag får väl börja experimentera lite till innan jag börjar fundera på ny sko.

Tack!

/Andreas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...