Hur få bort hjulen på Bauer inlines?

Jag försöker ta isär mina hjul på ett par Bauer inlines som är några år gamla.
Skruvarna lossnar på ena sidan men på andra snurrar dom bara. Jag är lite konfunderad över detta, har försökt att låsa hjulet med mejsel o sånt men det vill sig inte.
Hur ska jag göra???????????
 
Hmmmmm....det är inte som så att dina hjulaxlar består av en lång skruv vilken går in i en annan gängad kortare axel på motsatta sidan (alt. vice versa)? Isåfall borde du kunne ta en lång insexnyckel eller liknande och trycka in den på motsatta sidan för att trycka ut den kortare gängade axeln. Den borde inte vara förankrade ngnstans nu när den motsatta axeln är bortskruvad.

Lite knepigt förklara, kanske en bild kan förklara vad jag menar.

http://www.epuck.com/webapp/wcs/sto...d=-1&categoryId=4928&parent_category_rn=4922#

Mvh
Jonas


[Ändrat av Jonas.O 2006-04-03 kl 20:54]
 
Det är precis sådär jag tror det ska vara, men det sitter stenhårt :-(
Jag har tryckt i en liten mejsel o klappat till med hammare, efter en natt i 5-56, sitter stenhårt.
Får väl investera i nya blades istället, men jag gillar dom här.

Gick o pillade lite mer nu.
Det var så att man skulle ta bort ena skruven, stoppa in en insex i hålet och hålla imot och så skruva ur den andra skruven.
I lagernavet sitter alltså en gängad hylsa.
Frågan är nu vad jag gör, försöker få ut hylsan eller finns det nya lager med sådan gängad hylsa i?

Kan man packa i nytt fett i lagrena o hoppas på ett par säsonger till?
Andra lager jag har plockat isär har ju haft en låsbricka i et spår, är det kanske lika här, fast så pyttigt att jag inte ser ordentligt? ( ja, jag är gammal)

[Ändrat av gundj 2006-04-03 kl 21:54]
 
Det slog mig att det KAN vara som så att du har gängade spacers, vilket innebär att två gängade axlar går in från varsitt håll. Antar att om man skruvar ut den ena kommer den andra bara gå runt därefter tillsammans med spacern. Borde finnas ngt specialverktyg för att hålla fast spacern medans den andra skruvas ut.

Kan du skruva ut den andra sidan om du först skruvar i den motsatta så att säga?

Har du skruvspår/insexspår på varje sida?

Mvh
J
[Ändrat av Jonas.O 2006-04-03 kl 21:53]
 
Va bra att det löste sig!

Kan du inte använda spacern igen?

Lagren plockar du bara isär, (ja de kan ha en låsbricka som behöver petas ut med en nål el. dyl.), tvättar med ngt lämpligt och fettar/oljar in igen. Snurrar de ok så är det bara att köra ett tag till på dom.

J
 
Hoprostat

I biltillbehörsfirmorna finns Caramba gammal beprövad tysk rostlösare, appliceras rikligt, vänta en dag/natt.
Nästa metod är värme, du kan behöva svalka ner lager och hjul med en våt trasa, men gasolflamman har hjälpt mången gång.
Slagskruvmejseln och rätt bit/hylsa och ett snärtigt slag, förutsatt att motänden sitter fast.
Med passande verktyg och skruvstycket - tredje handen brukar de flesta öppna sig.
Går inte detta sätt såg/skärskivan i muttern och dela den med huggmejsel. Går inte det avlägsna huvudet på skruven och driv ut det med en dorn av rätt diameter.

God tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sallle Varför ta bort bromsen? Inlines 1
srpp Flytta hjulen, hur? Inlines 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.