Hjulskrammel

Hej!
Jag har precis börjat köra inlines för motions skull och attans vad kul det är!
Jag har haft mina inlines i två veckor ungefär, det är ett par Salomon Titanium med 80hjul och abec 5. Det som bekymrar mig är att det skramlar om ett av hjulen på ena skridskon när jag åker och när det går fort nedför känns det lite "svajigt". Är det kanske någon som har en idé om vad jag eventuellt ska skruva på eller smörja eller hitta på för att åtgärda det hela?
 
Gå tillbaks till affären o klaga

Klaga där du köpte dom!!!

Att bara köpa ett hjul/lager är svårt och en hel uppsättning bra hjul kostar typ 800 sek!!

Så bara stå på dig för du har väl kvittot kvar?!

Stefan
 
Reklamera!!

Om du köpte dom nya, så ska du självklart reklamera dom!!!!

Men annars kan du se om skruven till hjulet år åtdragen. Men det kan nog va bra att lossa hjulet och se om det finns några synliga defekter. Möjligt att lagret är lite dåligt.
 
Fetta in lagren

Mina lager går att plocka isär genom att montera isär hjulen och pilla bort den lilla fjäderbricka som håller fast dammkåpan som skyddar lagret. Det är pilligt, men möjliggör både rengöring och infettning. Lägger man på ordentligt med fett slipper man skrammel (åtminstone ett tag), möjligen går det lite tyngre, men det är marginellt. Såvitt jag vet är ABEC märkningen ett toleransmått men säger egentligen inget om kvalitén på lagren.

Lycka till! /Erik
 
Re: Fetta in lagren

Lindblom; sa:
Mina lager går att plocka isär genom att montera isär hjulen och pilla bort den lilla fjäderbricka som håller fast dammkåpan som skyddar lagret. Det är pilligt, men möjliggör både rengöring och infettning. Lägger man på ordentligt med fett slipper man skrammel (åtminstone ett tag), möjligen går det lite tyngre, men det är marginellt. Såvitt jag vet är ABEC märkningen ett toleransmått men säger egentligen inget om kvalitén på lagren.

Lycka till! /Erik
Det du beskriver tycker jag snarare är "rassel" som uppkommer av småsand och smuts. Om det är nya inlines som skramlar och känns ostabila så skulle jag reklamera varan. Jag gav nyligen en länk till en sida som är OK om man vill veta hur man sköter sina lager.
http://www.inlines.nu/reportage/rengoring/rengoring.htm
 
Hej,
skull avvkta i det längsta med att plocka isär lagren för rengöring, eftersom man därefter får göra det med jämna mellanrum.

Verkar ju osannolikt att endast ett hjuls lager blivit smutsigt. Beskrivningen att det känns "svajigt" verkar snarare tyda på fel på lager alt. ej åtdraget tillräckligt.

Kan oxå vara ide att ta ut hjulet, plocka ur lagren (ej plocka isär lagren) och kolla så att spacern (den lilla metalltub som fungerar som distans för lagren) ser ok ut och framför allt att den finns där! Har stött på andra som köpt inlines där denna har saknats på vissa hjul...

Passa på att kolla så hubben (plastekrarna) på hjulet ser ok ut. Det kan hända att dessa går sönder, även om det är tämligen ovanligt.

Gå tillbaka till butiken med dina inlines och be dom kolla dina hjul och lager!

Mvh
J
 
Hej! Tack för era tips!
Drog åt hjulen så mycket jag bara kunde, och det verkar som att det hjälpte. Men "skramlar/rasslar" det igen inom en vecka tar jag tillbaks dem till affären. När jag var ute igår var det bara jag själv som vinglade och det är ju i sin ordning! Plocka isär lagren verkar läskigt, det får vara till senare :)

MVH / Elna (som väntar på att det ska sluta regna)
 
Jonas.O; sa:
skull avvkta i det längsta med att plocka isär lagren för rengöring, eftersom man därefter får göra det med jämna mellanrum.
Varför i hela friden menar du att man behöver rengöra lagren oftare bara för att man en gång har gjort det? Det är ju inte precis keramiska lager vi menar eller?
 
Endast egen erfarenhet (och till viss del även andras erfarenhet). Nya lager kan jag köra på i ett år eller mer utan rengöring, förutsatt man aktar sig för väta. När jag väl rengjort dom upplevera jag att det krävs tätare serviceintervaller (flera ggr per säsong) för att upprätthålla rullförmågan.

Ofta kommer nya lager infettade med fett som duttats ner mellan lagerkulorna. Om man lyfter på sidoskydden ser man att detta fettet ofta fördelat sig på sådant sätt att det bildar en effektiv barriär som förhindrar smuts och sand att tränga in, eller iallafall fördröjer detta. Av ngn anledning uppever jag att man inte får denna effekt lika bra efter att ha haft isär och servat lagren första gången.

J
 
Jag tror det är inbillning. Rullskidlager fettar jag in för att skydda lagren mot väta, grus och salt. Men att det skulle vara skillnad mot om man aldrig öppnad dammskyddet tror jag inte på. Inlines vill jag ska gå fort, så därför oljar jag in lagren (främst med teflonoljesprej). Så då får man väl sköta dem lite oftare, men jag sprejar oftast in ny teflonolja utan att öppna lagren, säkert var 5-10 mil. Öppna och rengör lagren gör jag oftast bara några gånger per säsong.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.