Inlines för nybörjare- börja vart?

Absolut viktigast är att skon passar och att skenan sitter rätt under foten, foten skall lika gärna vilja tippa inåt som utåt.

Det är dålig ekonomi i att köpa skridskor med dåliga hjul/lager för att byta upp sig senare. Hjul+lager kostar så mycket mer löst än på skridskor så att om man tror att man kommer fortsätta åka är det bättre att försöka köpa "rätt" redan från början.

Skillnaden i hårdhet är sällan kritisk (även om det finns skillnader), säger du att du skall ha en skridsko för motionsåkning så funkar säkert det du får. För en nybörjare så är antagligen "för mjukt" att föredra framför "för hårt", det är bekvämare på dåligt underlag och hjälper till att hålla farten nere i nedförsbackar.

5-hjulingar kräver en del av sin åkare, och har dessutom ofta lägre skor än 4-hjulingarna. Inte den typiska nybörjarutrustningen om man inte redan har mycket liknande erfarenhet/träning att utnyttja, skridsko, utförsåkning - nåt som ger starka ben/fotleder och bra balans.

Personligen är jag väldigt nöjd med mina 4-hjulingar på lång skena, för mig är det den perfekta balansen mellan stabilitet, komfort och vändbarhet. Reglerbar rocker är också väldigt trevligt för att hitta den kompromiss mellan vändbarhet och stabilitet som man trivs med.

Plast/metallskena - Sannolikt är en metallskena stabilare, men det finns många olika plaster och beroende på vikt och åkstil kan en plastskena mycket väl vara tillräckligt stabil. Om skridskon passar i övrigt så skulle inte jag rata ett köp pga plastskena.

Sist men inte minst: Använd hjälm! Visst är risken betydligt större att man får skrubbsår och handledsskador snarare än skallfrakturer, men det är en så onödig risk att ta.
 
Re: Re: Torr slät marmor

Jonas.O; sa:
Torr marmor är en hit oxå alldeles säkert. Här i Gbg saknar vi dock dessa gator i ngn större utsträckning ännu så länge. Men få kanske ta en tur till Västerås för att testa dessa ypperliga inlinesbanor :)

J

Standare knepet för att hitta lite marmor, att njuta av. I och utanför banker.

Per
 
Det resulterade i Stadiums Rev. märke.
Min kille valde Bauer eller vad det hette.

Det blev en lång skena med ABec 7 och 84mm hjul, 4hjul.
 
dengo; sa:
Det resulterade i Stadiums Rev. märke.
Min kille valde Bauer eller vad det hette.

Det blev en lång skena med ABec 7 och 84mm hjul, 4hjul.

Berätta gärna vad ni tycker om respektive sedan. Planerar att köpa ett par i samma syfte som du men har lite svårt att bestämma mig för vilka. Har sett ett par Revolution ("Pro speed x2" tror jag) för halva priset på stadium 699/1399 men såg att den modellen blev återkallad förra året pga fabrikationsfel. Käner inte till om märket är pålitligt men det måste väl vara åtgärdat? annars vågar dom väl inte sälja dom? Nåväl, hoppas kunna hamna under 1500:- till slut så 699 låter väldigt lockande ur den synvinkeln.

Hälsningar
 
MrOctober; sa:
dengo; sa:
Det resulterade i Stadiums Rev. märke.
Min kille valde Bauer eller vad det hette.

Det blev en lång skena med ABec 7 och 84mm hjul, 4hjul.

Berätta gärna vad ni tycker om respektive sedan. Planerar att köpa ett par i samma syfte som du men har lite svårt att bestämma mig för vilka. Har sett ett par Revolution ("Pro speed x2" tror jag) för halva priset på stadium 699/1399 men såg att den modellen blev återkallad förra året pga fabrikationsfel. Käner inte till om märket är pålitligt men det måste väl vara åtgärdat? annars vågar dom väl inte sälja dom? Nåväl, hoppas kunna hamna under 1500:- till slut så 699 låter väldigt lockande ur den synvinkeln.

Hälsningar

Ja det var dom jag köpte. Var på väg köpa ett par K2 (minns inte modell) men den hade flexibel sula eller vad det hette och hälen kändes "glappt" så det blev dessa då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Joakim Ambrosson Snabba inlines Inlines 16
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
dabac Cykelfärddator till inlines! Inlines 5
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2
lisaelin Inlines med barn i bärstol? Inlines 14
skaladbanan Inlines som glappar Inlines 4
tryffelsvinet Är inlines ute? Inlines 29
Jonas.O Diskussionslista inlines Inlines 0
kjersti Behöver inlines tips i Stockholm Inlines 5
Tranan Åka inlines i Malmö? Inlines 5
Keras2006 Träningskompis inlines i Uddevalla? Inlines 3
Jonas.O Inlines med klapp...... Inlines 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...