Dålig service naturkompaniet

Men denna kundvård kostar, och den fr då betalas av andra kunder, dvs dig. Så då får de högre priser, och det brukar leda till att folk köper nån annanstans. Nä jag tycker nog att den som inte kan läsa vad den köper får stå sitt kast.

Fast sen är det ju också så att kundvård betalar sig genom fler kunder = större intäkter = möjlighet till lägre priser för dig och mig :)
 
Fast sen är det ju också så att kundvård betalar sig genom fler kunder = större intäkter = möjlighet till lägre priser för dig och mig :)

Med denna motivering finns det ingen begränsning av vilka gratis förmåner en butik ska ge, varför inte ge bort turmat gratis?

För egen del nöjer jag mig om butiken är rättvis och förutsägbar. Jag är givetvis glad om butiken kan hjälpa mig att lösa problem jag själv orsakat. Men kan dom det inte och ger en god förklaring till varför dom inte har möjlighet att göra det förstår jag inte varför det ska ligga butiken till last.
 
Det här känns som ett problem i tidens anda, det är alltid någon annan som ska ta ansvar och kostnad för individens problem.

Jag anser att man har ett eget ansvar och i det här fallet står det tydligt vad den innehåller och att NK inte tar tillbaka mat är jag tacksam för som kund. Hade det varit ett klädesplagg eller utrustning hade det inte varit något problem.

Så i min mening tycker jag NK agerar på ett korrekt sätt, ibland gör man misstag men man får erfarenhet.

God Jul alla.
 
Företag/säljare är skyldiga att redovisa/deklarera innehållsförteckning, kunden är skyldig att läsa det om nu kund så behöver det.
Så är det i detta fall.Spelar nog ingen roll om det är NK eller någon annan butik.

Dom flesta butiker har policy att inte ta tillbaka vissa varor, speciellt mat.
Butiken kan inte riskera att ta tillbaka en matvara som kan vara skadad utöver det som syns (frost/värme/hål i förpackning etc).

Frågan är: Skulle DU som kund tycka det var så spännande att veta att din mat är retur från någon annan kund?
Butiken kan inte längre garantera kvaliteten som tillverkarna vill de ska ge efter de maten varit hos kund.

I och med detta gör butiken rätt.
Det spelar ingen som helst roll att det gått 2h eller dygn, eller att du har kvitto och paketet är oöppnad.

Det är en kvalitets och säkerhetsfråga.
 
Med denna motivering finns det ingen begränsning av vilka gratis förmåner en butik ska ge, varför inte ge bort turmat gratis?

För egen del nöjer jag mig om butiken är rättvis och förutsägbar. Jag är givetvis glad om butiken kan hjälpa mig att lösa problem jag själv orsakat. Men kan dom det inte och ger en god förklaring till varför dom inte har möjlighet att göra det förstår jag inte varför det ska ligga butiken till last.

Nja, jobbar man med service så vet man förhoppningsvis när både besökaren och serviceinrättningen tjänar på att man är lite följsam och flexibel. I det här fallet tror jag att det hade varit en win-win. Ingen hade förlorat på att butiken tagit den opåverkade varan i retur. Som sagt; vakuumförpackad, icke temperaturkänslig, oöppnad vara.

Klart att butiken gjorde ”rätt”, enligt gängse logik och regler. Men ska man dra DEN logiken till sin spets borde ingen butik någonsin ta något i retur. Bestäm dig innan, ångra dig aldrig, läs på och intervjua tidigare ägare eller skyll dig själv! ...om man ska va sån.

Som tur är har butikerna insett att det inte är en bra strategi. Därav de generösa bytesreglerna i snart sagt alla butikskedjor. Öppet köp t ex är ju ingenting som butiker är skyldiga att erbjuda - men de gör det ändå eftersom de lärt sig att det är en bra idé.
 
Lidl

Jag var idag till Lidl (tar 12 minuter om jag går, 4 minuter om jag cyklar) och köpte juice (princip det enda jag köper där). Nu när jag skulle slänga kassakvittot så kollade jag på kvittot.
Citat
”Öppet köp och bytesrätt 90 dager. OBS Gäller ej bad- och underkläder”.

Nu köper jag inte normalt inte mat där utöver "min" juice men jag undrar om det verkligen är bytesrätt på färsk mat, som om bananer hunnit bli mjuka eller om apelsiner blivit mögliga innan man hunnit äta upp dom?

OT:
Jag får reklamblad från Lidl varje måndag och väldigt ofta är det reklam om kläder i allmänhet underkläder i synnerhet, men det finns inte någon provhytt i livsmedelsaffären.

Än har jag inte sett någon som provat bh eller andra kläder där :cool:
Per
 
Jag var idag till Lidl (tar 12 minuter om jag går, 4 minuter om jag cyklar) och köpte juice (princip det enda jag köper där). Nu när jag skulle slänga kassakvittot så kollade jag på kvittot.
Citat
”Öppet köp och bytesrätt 90 dager. OBS Gäller ej bad- och underkläder”.

Nu köper jag inte normalt inte mat där utöver "min" juice men jag undrar om det verkligen är bytesrätt på färsk mat, som om bananer hunnit bli mjuka eller om apelsiner blivit mögliga innan man hunnit äta upp dom?

OT:
Jag får reklamblad från Lidl varje måndag och väldigt ofta är det reklam om kläder i allmänhet underkläder i synnerhet, men det finns inte någon provhytt i livsmedelsaffären.

Än har jag inte sett någon som provat bh eller andra kläder där :cool:
Per
Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller
•Resor och boenden, till exempel flygbiljetter och hotellnätter.
•Varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel.
•Fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, till exempel kulturevent och fotbollsmatcher.
•Lösnummer av en tidning eller tidskrift.
•Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton.
•Varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits av konsumenten, till exempel underkläder.
•Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (USB-minne, CD, DVD etc.), till exempel appar, musik och datorprogram som du streamar eller laddar ned. Du ska uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt om du väljer att få innehållet levererat digitalt.

https://www.hallakonsument.se/angerratt
 
Flera gånger har jag köpt ost som har blivit dålig i oöppnat skick innan bäst-före uppnåtts. (När det rinner genom förpackningen på ädelosten) och ICA Maxi bytt ut den mot pengar, utan kommentar. Någon gång fick jag tom dubbel ersättnng.

Däremt bör man läsa noga på innehållsförpacknngen om man har en intolerans (som jag) eller inte äter vissa saker, tex kött, palmolja eller kanske skaldjur.
 
Flera gånger har jag köpt ost som har blivit dålig i oöppnat skick innan bäst-före uppnåtts. (När det rinner genom förpackningen på ädelosten) och ICA Maxi bytt ut den mot pengar, utan kommentar. Någon gång fick jag tom dubbel ersättnng.

Ja men då reklamerar du varan, eftersom det är fel på varan.

Det har du laglig rätt att göra enligt konsumentköplagen.
https://www.hallakonsument.se/klaga...-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/

Men om varan är felfri har man ingen laglig rätt att lämna tillbaka den (om den är köpt i butik, för distansköp har man alltid 14 dagars ångerrätt).
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/

När man handlar i butik kan man ju alltid läsa på förpackningen, man kan normalt också prova kläder och ber man personalen om hjälp så kan man oftast få öppna en förpackning för att titta på produkten (gäller då inte livsmedel såklart). Så man har alla möjligheter att i butiken säkerställa att man köper den produkt man vill ha.

En butik kan, frivilligt, ge dig "Öppet köp". Men det finns inget lagkrav på det.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/oppet-kop/

Tanken med lagen är väl att är varan felfri och det är du som köpt fel så kan du lika gärna sälja vidare varan till nån annan till inköpspris. Så därför är Öppet köp frivilligt för butiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ma100 northstar.se långsamt och dålig service Butiker och leverantörer 7
duchess outdoorexperten.se - dålig service! Butiker och leverantörer 14
grodanbolle Haglöfs, dålig service! Butiker och leverantörer 10
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
Calexico Exped service Butiker och leverantörer 18
Argusgranskare Bra service Lundhags Butiker och leverantörer 3
Argusgranskare Perfekt service av Lundhags Butiker och leverantörer 5
60år Bra Service Butiker och leverantörer 1
roger_madsen Service Butiker och leverantörer 2
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...