Hur breda är en bred fot? Era mått tack

Hej! Då jag haft problem med framfoten och behöver bredare plats framme vid tårna har jag haft en massa funderingar på detta med skostorlekar och så vidare

Vissa modeller påstås vara bra för de med "Breda fötter".

Jag kom på att jag inte har en aning ifall jag har bred fot eller ej. Jag tror inte det.

Skulle vara trevligt om de som ids skulle kunna mäta sin fots längd och bredd på bredaste stället och skriva vilken storlek ni har på olika märken.
Samt om ni anses ha en bred fot eller ej.
Jag antar att man ska mäta bredden när foten är tryckt mot marken.

Mina mått : bredd; 11(10,5 ena foten) höjd 28(27,5 ena foten)
Jag uppfattar inte att jag skulle ha en bred fot.

Skostorlek på Ecco: 46, Addidas: 46 Meindl: 45 (de är dock för små vid tårna) Keen 45/46
 
När jag fick snidat träläster togs fotlängden, häl till stortå, omkretsen i höjd med bakre stortåleden samt omkretsen ankeln via hälen.

Men olika mäter säkert på olika sätt, höjden har jag dock aldrig sett i skosammanhang.

go tur
 
Det behöver inte bero på att du har bred fot. Jag har själv bl.a. samma problem som du med fötterna och jag har ganska smala fötter, ivf inte breda. För mig är problemet att om inte tårna får "bre ut sig" som det är tänkt att de ska göra när man trampar ner så får jag värk

Det var så jag upptäckte och blev beroende av barfota/minimalistiska skor. Jag behöver egentligen inte den tunna sulan, men jag behöver en superbred tåbox så tårna kan bre ut sig fritt där inne utan att ta i kanterna och jag behöver en böjlig sula och även "ovanläder" som är någotsånär mjukt och böjligt (alternativt att skorna är så höga att tårna kan böjas uppåt inne i skon). När de gör det stretchas senor och muskler under foten ut

Om du kollar på dina fötter när du går barfota så ser du att tårna böjer sig uppåt i framsteget. De flesta skor/kängor är väldigt styva, både i sula och ovanläder, inte en chans att tårna orkar böja skon. Det orsakar för mig smärta i framfoten och under fotvalvet..

Om du skulle vilja prova om detta är problemet för dig, kan jag rekommendera Lems Primal 2.
https://www.lemsshoes.com/shop/men/primal-2.html
Jag har provat flera märken under åren och Lems är de bekvämasta. Vivo var bra, men sneglar nu på mode och gör allt smalare skor. Lems kan egentligen inte kallas barfoot, de har lite tjockare sula, men väldigt böjlig. Minimalistisk är nog ett bättre ord här.. För mig är det bara en fördel att sulan dämpar lite mera. Men böjligheten och zero drop, det behöver jag. Skon får heller inte vara "uppbyggd", platt som en ostskiva är modellen.

Lems finns i Sverige så bor du nära någon av butikerna som för dem kan du prova. Bl.a. Freefoot (f.d. Sköna skor) på Kungsholmen i Stockholm har dem.
http://www.freefoot.se/

Jag har 3 olika Lems och egentligen är Boulder min favorit, men Primal är billigare och ett par sneakers kan man ju alltid ha nytta av, därför jag föreslog dem för att testa.

Kolla här vad som händer med fötterna i vanliga skor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baref...shoes_for_just_a_few_weeks._Plaster_casts.jpg
 
Senast ändrad:
Min högerfot längd 27,4 cm bredd 10,5 cm.

Jag har tycker jag själv lite breda fötter och höga fotvalv. Jag brukar anse att jag har typ 42 i skonummer.

Antar du menar längd på dina 46or.

Thure
 
Mycket intressant tråd. Men ni är ena riktiga tunnisar! Mina fötter är 26 cm långa och 11 cm breda, tänk modell simfenor (korta). Brukar gå sådär halvbra att hitta schyssta dojjor. Jag ligger mellan 43-45 i storlek. Mina få 45:eek:r upplevs dock inte som för långa.
 
Det behöver inte bero på att du har bred fot. Jag har själv bl.a. samma problem som du med fötterna och jag har ganska smala fötter, ivf inte breda. För mig är problemet att om inte tårna får "bre ut sig" som det är tänkt att de ska göra när man trampar ner så får jag värk

Det var så jag upptäckte och blev beroende av barfota/minimalistiska skor. Jag behöver egentligen inte den tunna sulan, men jag behöver en superbred tåbox så tårna kan bre ut sig fritt där inne utan att ta i kanterna och jag behöver en böjlig sula och även "ovanläder" som är någotsånär mjukt och böjligt (alternativt att skorna är så höga att tårna kan böjas uppåt inne i skon). När de gör det stretchas senor och muskler under foten ut

Om du kollar på dina fötter när du går barfota så ser du att tårna böjer sig uppåt i framsteget. De flesta skor/kängor är väldigt styva, både i sula och ovanläder, inte en chans att tårna orkar böja skon. Det orsakar för mig smärta i framfoten och under fotvalvet..

Om du skulle vilja prova om detta är problemet för dig, kan jag rekommendera Lems Primal 2.
https://www.lemsshoes.com/shop/men/primal-2.html
Jag har provat flera märken under åren och Lems är de bekvämasta. Vivo var bra, men sneglar nu på mode och gör allt smalare skor. Lems kan egentligen inte kallas barfoot, de har lite tjockare sula, men väldigt böjlig. Minimalistisk är nog ett bättre ord här.. För mig är det bara en fördel att sulan dämpar lite mera. Men böjligheten och zero drop, det behöver jag. Skon får heller inte vara "uppbyggd", platt som en ostskiva är modellen.

Lems finns i Sverige så bor du nära någon av butikerna som för dem kan du prova. Bl.a. Freefoot (f.d. Sköna skor) på Kungsholmen i Stockholm har dem.
http://www.freefoot.se/

Jag har 3 olika Lems och egentligen är Boulder min favorit, men Primal är billigare och ett par sneakers kan man ju alltid ha nytta av, därför jag föreslog dem för att testa.

Kolla här vad som händer med fötterna i vanliga skor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baref...shoes_for_just_a_few_weeks._Plaster_casts.jpg

Jag skulle kunna tänka mig att formen på såna där skor kunde vara något för mig. Jag har ett par rymliga foppatofflor som känns väldigt sköna för foten de är ju ganska ankformade.

Men jag skulle vilja ha dämpning under. Kanske pga att jag är tung (väger 90kg). Jag upplever att mina problem med mortons lindras av att det är mjukt under foten. Finns det ”halvmininalistiska” skor med vid passform mjuka zero drop böjliga osv men med mjuk sula? Dämpning måste ju inte vara styv tänker jag
 
Mycket intressant tråd. Men ni är ena riktiga tunnisar! Mina fötter är 26 cm långa och 11 cm breda, tänk modell simfenor (korta). Brukar gå sådär halvbra att hitta schyssta dojjor. Jag ligger mellan 43-45 i storlek. Mina få 45:eek:r upplevs dock inte som för långa.
Ansluter mig til sälklubben. 21/10,5 ända ut i tårna. Tunt fotblad, hypersmal häl & vrist :p
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...