Woodstoves

Halloj!

Well, har varit rätt skeptisk till så kallade woodstoves, vad är det för fel med en traditionell brasa! Har då gjort en 180 gr helomvändning! Efter att, med reservation, använt mig av ett dito kan jag konstatera att det är ett fantastiskt fint alternativ till traditionellt eldande och gas- resp T-rödkök, så länge man håller sig till nedan trädgräns. Kräver mycket lite bränsle, det man sparkar undan för att ställa upp bränslekök räcker länge för att hålla igång ett litet vedkök. Några få plåtbitar bildar ett vedkök som sen eldas med "skräpet" på marken bör jämföras fabricerade aluminium gasbehållare samt i plastflaska producerade spritprodukter. Miljömässigt torde det lilla vedköket vara ett väl valt alternativ, riktigt trevligt är det åxå...mysfaktor "el grande" med små resurser.

Fridens!
Anders
 
Jo de är trevliga. Haft 5-6 olika själv men sålt bort de flesta.Behöll bara ett kina-woodgas som jag tyckte va bäst.

Den största nackdelen är all sot som blir och som lätt sprider sig till den övriga packningen efter ett tag. Det blir nån form av sot/tjärabeläggning på byttorna som ger en viss patina och charm.

Använder det mest vid paddling men mer sällan idag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.