Felköp? Vandringsbyxor G-1000

Jag är inne på mitt andra par Vidda Pro och jag har aldrig haft problem med sömmarna. Byxorna har hängt med på fjällvandringar, vandringar i Skåne, hundpromenader, osv, och hållit för allt. Att jag bytte beror på att de förra blev för små :)
 
G1000 byxor är sköna att vandra med, lagom varma, täta och håller även myggen på utsidan. Jag har dock ingen erfarenhet av Fjällrävens elstiska paneler, de byxor jag använder är av enbart G1000.
Enda problem jag haft med sömmar är grensömmen som man kan behöva syna (lätt åtgärdat hos skräddaren annars). Nötningståligheten på G1000 är dock lite sämre, så efter att slitit ut några par i baken genom att sitta på stenar använder jag idag sittunderlag där så är möjligt.
 
Grensömmen går utan undantag alltid först. Har en vän som är scoutledare och de hade upplevt samma sak.

Sömmar som är sydda med femtrådsoverlock (dubbel-lock) som är vanliga i FRs produkter kan vara känsliga om inte maskinen är bra inställd och griparna är bra. FR jobbar ofta med samma underleverantörer under lång tid så det är underligt hur deras QA-avdelning släppt igenom så många dåliga plagg. Har själv fått sy om mängder med sömmar på mina FR-byxor. De jag har kvar. De är inne på sitt tionde respektive tolfte år nu. Men det är mer lagningar än tyg nästan, och det tyget som är kvar är änna tunt.
 
Alla firmor kan göra misstag och släppa "måndagsexemplar" men normalt skall ett pat FR G1000 byxor vara ett bra val. För 10-15 år sen var det si och så med FR kvalitet men numera tycker jag att de gör bra grejor. En viktig sak du skriver är ju att de "är så jäkla bekväma" och det ät ju viktigt. Du kan hitta billigare som kan vara bra eller inte alls bra beroende på vilken väv man fått tag på. Är ganska säker på att FR har god koll på sin G1000 väv.


Håller inte ritktigt med För 12-15 årsedana var kvaliten mycket bra på FR G1000 kläder men sedan kom en period då sömmarna var extremt dåliga man spräckte grenen på 10 timmar i skogen. Har inte använt någrga nya byxor av FR under de senaste 7 åren förutom FR tajts som jag bara har använt i 5 km och efter det så är sömmarna slitna så jag har inte vågat använda dem mera. (men de var väldigt sköna) Upplever att G1000 väven på min senaste jacka 3 år gamal är mycket tunnare än vad materielet var förut. Har även flera kompisar som har haft N0.1 serien av kläderna och de har ochså haft problem med att tyget spricker. det kam vara samma med FR som med försvarmakten att leverantören försöker blåsa kunden. Uppleveer att FR är lite ojämna i kvaliten har saker som är extremt tåliga och saker som har gått sönder väldigt lätt.
 
Tänk så olika uppfattning man kan ha om samma produkter.

Jag har köpt en hel del på itab, deras T&P håller hög kvalitet enligt mig, däremot passar deras kläder ofta dåligt på min kropp. De är pösiga på vissa delar och tajta på andra, något som för mig är ovanligt eftersom jag är ganska rak och smal. Detta fenomen är vanligare på billiga märken enligt min erfarenhet.

Fjällräven har motsvarat mina förväntningar, jag har inte haft sönder något plagg därifrån, däremot har de blivit utslitna men det är först efter många år av flitigt användande till friluftsliv och annat aktivt vardagsliv. Däremot kan man ju ha synpunkter på prissättningen av en del kläder...
 
Förutom ett par som sprack i grenen nyårsafton 1991 i Wien så har mina G-1000 byxor alltid hållit bra. Bra allroundbyxa som tål bra med slitage i förhållande till vikt.
 
Har ett par Fjällräven Grönlandsbyxa från sent 80-tal, de är outslitliga!
Det som gett sig är resårerna i bensluten, i annat fall inget problem med sömmar ed.
 
G-1000 är en bra väv, och FR:s sömmar är såvitt jag vet inte mycket sämre än andras. Man ska inte generalisera sin upplevelse av "måndagsexemplar" på sociala medier. En svala gör ingen sommar.

Mina nya Vidda har släppt sömmar nere vid fästanordningarna vid byxslutet, samt innersömmen där nere. Jag har då inga andra friluftsmärken som kostar multum som har så dåliga sömmar som de varor jag fått från FR (endast Vidda byxorna x2). Jag köpte nya Vidda främst för de är så sköna.
"måndagsexemplar" pff. Man kan väl generalisera så gott man vill om produkten man får är kass. Det är varumärkets problem om de släpper så mycket "måndagsexemplar" att det blir ett relevant problem för dem. De borde sy sina kläder bättre om de ska ha 1500kr för dem. Men jag kan sy enkla sömmar bättre själv(åtminstone med bättre tråd), så det är lugnt, och sömmerskorna i asien vet hur man syr en grensöm så den håller längre efter att ha lagats än vad den höll som ny.

I övrigt håller jag med om T&P. Jag köpte för 400kr ett par byxor där för 3 år sedan som enkelt kommer hålla 3 år till.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
Tobias.H Prisvärda vandringsbyxor Kläder 18
amundsen Vandringsbyxor - storlekar? Kläder 2
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
FruNalleman Vandringsbyxor för gravida/stora magar? Kläder 8
Madou Vandringsbyxor i stora storlekar för tjejer? Kläder 14
Wilkas Vandringsbyxor Kläder 9
naturlovisa Vandringsbyxor, hjääälp! Kläder 3
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
markusbacka Vandringsbyxor till tjej med LÅNGA ben sökes! Kläder 6
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
Nauti Förstärkta vandringsbyxor för korta personer Kläder 19
danisko Passform på vandringsbyxor Kläder 5
MagArne Prisvärda vandringsbyxor Kläder 12
aik_putte Vandringsbyxor, Fjällräven vs. Haglöfs Kläder 7
baseman Vandringsbyxor för mig 190cm Kläder 8
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
sajberjohan Vandringsbyxor Kläder 25
zzeezz Vandringsbyxor? Kläder 40
Vandringsbyxor Kläder 6
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
MAW G-1000 anorak för 4500? Kläder 146
Noffaren Färga en G-1000 jacka? Kläder 11
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
pelka Fjällräven PAK5 G-1000 Trousers! Kläder 1
Snubblaren G-1000 jacka? Kläder 17
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
LarssonMik skinn eller g-1000 Kläder 3
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.