Alternativ för dagsvandring höst/vinter

Mjuka eller snarare stretchiga byxor t ex Mammut Ultimate är skönare att vandra i än typ fjällrävens G1000. Finns massor av såna modeller att välja på.

Undvik Goretex till vandring det ventilerar för dåligt men funkar förstås som regnplagg.

Fleece har en del nackdelar som att det inte är så varmt per vikt och att det fäller mikroplastfibrer som miljön inte gillar. Ull är vettigare IMHO. Dun har suverän isolation per vikt. Även jag rekommenderar en dunrastjacka på dagsvandringar.

Håller med om att du klarar dig alldeles utmärkt med det du redan har.

Thure
 
Det också. Det gör man på stan i Lundhagsbyxor också och det hindrar ju knappast nån.

Nu var det lite kardborre på den där, sprättar man bort det är den ju rätt lik en vanlig fjällrävenjacka. Men finns säkert många vindjackor, polycotton eller liknande om man söker lite som inte är svindyra.


Men till viss del kan jag hålla med. Buffalo har rätt schyssta vindanoraks i Pertex för bra pris till hyfsat modernt friluftsfrämjandet utseende. Typ denna.
http://www.ebay.co.uk/itm/272314969613

Många svär ju vid ull. En hyfsat bushig, möjligen muppig ullflanellskjorta är inte så dumt. Men lite oklart hur bra den står mot vind.

https://bisonbushcraft.co.uk/collec...wear/products/guide-shirt?variant=14915128390
 
Senast ändrad:
Googlade Pendleton wool shirts. Ser fina ut. Men brukar bli dyrt att köpa konfektion från USA pga tull moms etc. Finns de att beställa inom EU?

Thure
 
När jag var ute och sprang i vinter så hade jag på mig betydligt mindre än det där. I princip underställ, en löpar-t-shirt, löparjacka och löparbyxor. Ett par ullstrumpor i löparskorna, och sedan mössa, halsduk och vantar i merino. Oftast fick jag lov att ta av mig vantarna, öppna löparjackan i halsen och vira upp halsduken eftersom jag blev för varm. Tror jag skippade t-shirten efter några rundor också. Nu blir man ju varmare av att springa än att gå, men jag tror du har mer än tillräckligt ihopplockat och du kommer säkert att skala bort en del allt eftersom.

Ha så kul!
 
Googlade Pendleton wool shirts. Ser fina ut. Men brukar bli dyrt att köpa konfektion från USA pga tull moms etc. Finns de att beställa inom EU?

Thure

Second sunrise (fd. unionville) på katarina bangata i sthlm säljer lite pendletonpryttlar, men inte skjortor. Be dem ta in vettja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
tooomas Vandringsjacka för sommar-sensommar-höst Kläder 32
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
snowdog Vår höst jacka Kläder 1
sooman Kajakkläder: Höst/tidig vår Kläder 0
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
JohnS Vinter-/höst-jacka för Skåne Kläder 8
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.