Lugna fjällslingor?

Jag, sambo och hunden hade planerat att gå Jämtlandstriangeln i slutet av juli eller början på augusti. Den har främst lockat då den längdmässigt varit bra och att det är en slinga, vilket är bekvämt om man tar bilen upp. Jag är dock själv något allergisk mot väldigt folktäta vandringsleder då jag tycker det tar från fjäll- och vildmarkskänslan och har hört från kollegor som varit där under samma period att det är väldigt packat.

Finns det någon som sitter på tips om liknande leder (start och mål på samma plats, etapper på ca 2 mil och två-fyra dagars vandring) i fjällvärlden som är lite lugnare? Vi tältar, inte ute efter stugor ska tilläggas.

Även öppen för vildmarksleden i exempelvis Dalarna.

Tack! :)
 
Åk till samma ställe, men välj t ex Bunnerfjällen i stället, eller välj vilket annat område som helst utan leder och stugor
 
Om ni tältar och inte vill ha mycket folk i närheten så välj ett annat område, eller gå utanför lederna. Man behöver inte vara jättelångt bort från lederna för att vara ensam.
 
Var i grövelsjön förra veckan och det verkade rätt lugnt.

Vi tog bara dagsturer. Men det går att gå en loop från grövelsjön till norska sidan mot byn sylen, därifrån mot sjön hävlingen sen till storvätteshångna och slutligen tillbaka mot grövelsjön. Borde ta 2-3 dagar ungefär beroende på tempo.

På norska sidan av gränsen i Femundsmarka finns det också leder att lägga till om man vill få fler km.

Kolla lite på området på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Finns många leder markerade!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.