Knep för näthängmatta?

Jag tänkte göra en liten "gear hammock" och tog en gammal näthängmatta jag hade och klippte av på mitten. Men nu när jag försöker sätta linor på den så lyckas jag inte få den att forma sig som jag vill...

Jag trodde knepet var att spänna långsidorna lite mer än mitten, för att den på så sätt ska "säcka" lite på mitten så det man lägger i den hamnar under "vridpunkten" (annars så "välter" den liksom).

Men hur jag än gör så blir det mitten av hängmattan som blir mest uppspänd. Jag har insett att det beror på att när jag drar i fyra hörn så blir diagonalen mest sträckt (eftersom nätrutornas linor bildar diagonalen så blir det ju inte töjbart på den ledden).

Jag vet ju inte riktigt hur originalet var gjort, det såg ju ut som om det var gjort just bara så att det var linor i kortsidorna....

(Nåt som precis slog mig: problemet är bergis att min bit är kvadratisk? jag måste klippa den rektangulär för att det ska funka? eller är jag ute och cyklar? Borde kunna testa det genom att sträcka ena långsidan och sen mitten....)

Är det nån som hållt på med nät eller sett nån instruktion på webben om hur man gör?

Hängmattor med tyg verkar betydligt enklare än med nät...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Knep när kraftiga tyger & sömmar ska sys Gör det själv 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...