Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma!

Provade i affären, eftersom själva idén ju verkar så vettig. Tyvärr inte genomförandet i detta fall. Skorna var stela (på fel ställen), skaviga och plastiga, samt förtvivlat smala om tårna.
Var detta några generationer av deras skor sedan eller rätt nyligt?

Dessa skulle enligt recensioner jag läst vara väl mjuka i sulan och ha den där, på sten, greppiga Vibramsulan. Möjligen lite hala på hala stigar. Men som du säger smala.
 
Idén är fortfarande god. Kanske man borde starta en kampanj på kickstarter. Bred fotriktig skalsko med hållbart, superlätt, dräneringsvänligt kevlarskal, hyfsat mjuk sula, nära zero drop med två par utbytbara innerfoder i nån hållbar och snabbtorkande ull/syntetblandning och slutligen en välmönstrad Vibram megagrip-sula som dessutom är utbytbar (dvs platt, går ej upp på foten)
 
Lite intressant att ingen kommit in på ämnet... Det finns ju en rätt stor kategori människor som som gärna traskar runt lite varstans i naturen, gärna med ryggsäck och mer, militären. Har dom också börjat med lättviktsskor-typ eller är det fortfarande ordentliga kängor som gäller. Man kan ju fundera på vilka kriterier som avgör deras val.
 
Militären?

Det var prov utförda av USA:s försvar som fastställde att 1 kg extra på en fot motsvarade 6 kg i ryggsäcken när det gäller energiåtgång (vid språngmarsch/löpning) så nog är dom medvetna. Det kanske inte betyder lika mycket när man vandrar men det torde ha STOR betydelse. Jag kan föreställa mig att militären måste ta hänsyn till hållbarhet i väldigt stor utsträckning men visst har det dykt upp en del moderna låga kängor i deras sortiment (gäller USA). I Sverige verkar det som om yrkesmilitärerna köper på sig det dom själva vill ha förutsatt att det passar till uniformen.
Sedan är det väl så att militären inte direkt leder materialutvecklingen - titta bara på deras tält, sovsäckar och övrig utrustning. Den kännetecknas inte av låg vikt precis och det kanske beror på att dom för det mesta är fordonsburna (gäller även infanteriet).
 
Det var prov utförda av USA:s försvar som fastställde att 1 kg extra på en fot motsvarade 6 kg i ryggsäcken när det gäller energiåtgång (vid språngmarsch/löpning) så nog är dom medvetna. Det kanske inte betyder lika mycket när man vandrar men det torde ha STOR betydelse. Jag kan föreställa mig att militären måste ta hänsyn till hållbarhet i väldigt stor utsträckning men visst har det dykt upp en del moderna låga kängor i deras sortiment (gäller USA). I Sverige verkar det som om yrkesmilitärerna köper på sig det dom själva vill ha förutsatt att det passar till uniformen.
Sedan är det väl så att militären inte direkt leder materialutvecklingen - titta bara på deras tält, sovsäckar och övrig utrustning. Den kännetecknas inte av låg vikt precis och det kanske beror på att dom för det mesta är fordonsburna (gäller även infanteriet).

I Försvaret är det så att de som bestämmer vad som skall bäras inte är de samma som de som bär. Är det inte man själv som skall bära är inte vikten viktig.
 
Privata skor

Född och uppvuxen i en militärstad med massor av kompisar som blivit yrkesmilitärer så vet jag att många av dom har "privata" skor. Om det sedan är tillåtet vet jag inte!
 
Trail runners (och lätta kängor) är populärt bland specialförband runt om i världen då dom föredrar att vara rörliga. Vet inte om de används vid längre tid ute i fält i våt terräng med tung packning osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Dags för omsulning? Kläder 12
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
CrazyFin Dags för nya byxor! Vilken? Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...