Stabilt kök för matlagning

Imponernade ambitöst test, hatt(-brännaren)en av för det. :)

Men en fråga om skruvarna som du ställer grytan på - är de fasta = ej avtagbara? Då sticker de ju ut hela tiden och tar plats och fastnar i saker då köket är ihopapackat?

Eller sitter de med en mutter på undersidan så man kan skruva av dem då man packar ihopa köket?

För bara nedstuckna (ej fästa på undersidan) i ett hål känns väl svajigt, eller hur.

Jag blottar min okunskap om pop-skruvar, popnitar känner jag till men inte pop-skruvar.

/Patrik
 
Kul data Odd.

Stämmer med mina erfarenheter av 4,5 L lägerkitteln ovanpå skruvar på undre vindskyddet med KAP-Arktic och fotogen. Samt yttre vindskydd https://www.globetrotter.de/shop/tatonka-kocher-windschutz-121766/

För att minska uppvärmningstiden har jag kommit att värma 1,5 L vatten i stora 1,75 L kastrullen i normal Trangia 25 konfiguration innan jag byter till 4,5 liters kastrullen.

Vind kyler ju tyvärr av 4.5 literskastrullen vilket riskerar att öka matlagningstiden vid t ex pastakok till en grupp en hel del.

Thure
 
Litar man inte på sin kommersiellt köpta fotogen så är det frysen som gäller

Är det så kallad "lysfotogen" jag är ute efter eller? Säkerhetsdatabladen anger <0,1% benzen på de jag tittat på. Dock hittar jag inget om paraffinering och temperaturer. ("Sönderfallstemperatur
Ingen information tillgänglig") Flygfotogen är väl inte så lätt att få tag på gissar jag.

Spännande arbetsplats! Du känner ingen Westerberg (från Gräsö tror jag)?
Borde ha samma arbetsplats som du men ni är väl många.
 
Jag blottar min okunskap om pop-skruvar, popnitar känner jag till men inte pop-skruvar.

Rivnuts heter de väl på engelska. Jag tror att den korrekta svenska termen är mutternit.

De är alltså som själva den mjuka delen på en popnit, men är gängade i hålet så efter att man nitat fast dem kan man skruva ut verktyget och skruva i en skruv.
 
Rivnuts heter de väl på engelska. Jag tror att den korrekta svenska termen är mutternit.

De är alltså som själva den mjuka delen på en popnit, men är gängade i hålet så efter att man nitat fast dem kan man skruva ut verktyget och skruva i en skruv.

Är det alltså "en mutter man klämmer fast i hålet" - då förstår jag nog - lite som en gipsexapnderskruv (hondelen) fast för att fästa i tunnare matrial.

Det där var ju en användbar pryl - på flera ställen på min bil finns en kusin till denna - en dubbelvikt bricka med gängade hål som hamnar mitt för varandra och det funkar ju på liknande sätt om man ska fästa något nära en fri kant och lätt att få färska gängor - bara att byta bricka. Men för med permanent montering och långt från fri kant så funkar ju mutternit bra. Och då förstår jag hur det kan bli stablit och packvänligt i Odds trangia-kosntruktion.

/Patrik, man lär sig något nytt varje dag
 
Är det så kallad "lysfotogen" jag är ute efter eller?
Ja, normalt är det "lysfotogen" eller "campingfotogen" som du köper - och om du då är tveksam över dess (vinter)kvaliteter så får du svaret efter något dygn i frysen. Det är nog bara vid kyla under rejäla vinterturer som du alls behöver bry dig...
Säkerhetsdatabladen anger <0,1% benzen på de jag tittat på.
Dock hittar jag inget om paraffinering och temperaturer.
Nej, ev. risk för paraffinutfällning i kyla är inte något som de behöver ange - för det är en så udda egenskap att bry sig om i vår minst sagt udda lilla hobbyniche - att det normalt inte noteras alls. Och där det, i större volymer, har betydelse - så ingår det redan i bränslestandardens grundkrav. Som t.ex. för flygfotogen...
Flygfotogen är väl inte så lätt att få tag på gissar jag.
Jag har ett drygt helfat stående, om du tittar förbi här med en dunk - så kan du få den fylld...
Spännande arbetsplats! Du känner ingen Westerberg (från Gräsö tror jag)?
Borde ha samma arbetsplats som du men ni är väl många.
Anders? Inte närmare bekanta - men vi har säkerligen träffats där ibland.
Ja, en bild på undersidan av nedre vindskyddet hade varit informativ.
OK, vassego...
 

Bilagor

  • PICT8907-72dpi.jpg
    PICT8907-72dpi.jpg
    66.5 KB · Visningar: 628
Och där det, i större volymer, har betydelse - så ingår det redan i bränslestandardens grundkrav. Som t.ex. för flygfotogen...
Jag har ett drygt helfat stående, om du tittar förbi här med en dunk - så kan du få den fylld...
Anders? Inte närmare bekanta - men vi har säkerligen träffats där ibland.

Tack för det fina erbjudandet! Man vet aldrig, du bor ju i ett vackert område värt att besöka! Har varit på Gräsö en gång och Östhammar två gånger.

Jag avsåg hans bror Hans men han jobbade visst inte kvar på kärnkraftverket. Kul att du hade koll på hans bror iallafall!

Tack för all hjälp Polar300 och alla ni andra! Nu är allt beställt, bara ett samtal till Trangia, vänta på paketen, för att sedan kunna testa kvar... Spännande!
 
Hm, lägerkittlar...

Polar300;782217 den 7 juni då Odd påstod: sa:
Jag har bara lägerkittel till mitt lilla T27 (och alltså bara skruvmodifika-
tionen i det köket) så du får tänka upp skalan lite på bilderna nedan.
Ibland bevisas man ha fel fortare än man tror är möjligt:
Nu fyra dagar senare har jag en lägerkittel (som ett T25 får plats i) också. Hittade den i en
skrubb när vi arbetade med att flytta ut grejer ur mina föräldrars hus. Lägerkitteln låg tillsam-
mans med ett (tyvärr defekt) Primus 2251 gasolkök - som jag minns från alla min barndoms
somrars fjällpromenader med familjen under 60-talet - och en Trangia kaffepanna på ~1,4 liter.
Så nu har jag en av vardera lägerkitteln... /Odd

PS
Storgrytan var säkert jämrans bra att ha när mamma skulle brassa
snabbmakaroner, eller potatismos, åt oss alla fem invid någon fjällbäck...
 

Bilagor

  • PICT8908-72dpi.jpg
    PICT8908-72dpi.jpg
    85.3 KB · Visningar: 559
Jaha, där ser man... Utrustningen lite mer komplett nu då!

Härliga minnen också! Hoppas på att kunna skapa lite sådana med familjen också!
 
Efter Odds sporrande test blev det till att köra ett eget. Inte så snofsigt med gängad nit men tre bultar med brickor, mutter och vingmutter blev det för att fixa det lite snabbt.
Tog 2 liter vatten i Trangias 4,5 liters kastrull och körde igång. Utomhus ca 10 grader, vindstilla med vindskydd (modell "höga plåtarna" som finns att köpa). Använde den inbyggda Primus Omnifuelbrännaren med "Bernies hund hatt ljuddämparen" på och alkylatbensin.
Började en bra bit ifrån men ändå mycket lägre än vad avståndet med de inbyggda stekpannestöden är. Med lock på till stormkokande vatten ca 10 minuter. Sänkte sedan maximalt så det blev ett minimalt utrymme mellan kastrullen och brännaren då blev tiden till stormkok 7,5 minut på två liter i denna 4,5 liters kastrull. På spisen tog det 11 minuter...

Ett riktigt bra resultat. Tack Odd för inspirationen till detta!
 
Fantastisk läsning!
Även jag har uppskattat trangiaprincipen under fjällvandringar då det är stryktåligt, lätthanterligt och säkert. Likt flera andra har jag också funderat på möjligheten till större kittlar då behovet snabbt uppstod i samband med att vi på tre år fick tre barn. Av förklarliga skäl har det inte gått att ta sig ut på några längre strapatser de senaste åren och jag har istället vistats alltför många timmar på Youtube och Utsidan för något slags utlopp eller substitut.

Efter att ha plöjt igenom flera trangia-trådar här förstår jag att flera rekommenderar att använda tre skruvar och vindskydd för att komma närmare brännarlågan. Efter att även ha jämfört måtten på trangia-delarna samt grytor och kittlar fick jag en idé som jag hittills inte sett någon göra: att använda nedre vindskyddet upp och ner. Detta möjliggör användande av större grytor och i kombination med de tre skruvarna hamnar grytan på lagom nivå från lågan samtidigt som ett ett hyggligt vindskydd bildas, nästan lika bra som det ursprungliga.

Undre vindskyddet till 25-köket inrymmer 2,5-literskitteln och det undre vindskyddet till 27-köket inrymmer 1,5-literskastrullen, se bilder. Som underrede ser ni att 27an används under 25an och kläms ihop av brännaren samt skruvarna. Egentligen räcker brännarens fjädersprint för att hålla ihop övre och nedre men då behövs något slags grytstöd som jag inte har kommit på än hur det ska se ut. Då 27-vindskyddet används som huvudvindskydd är det tre skruvar även under som utgör underrede, här skulle det säkert bli snyggare/bättre med gängstång som går rakt igenom.

Ett annat alternativ skulle ju vara att helt enkelt vända trangiat upp och ner, men då måste hål borras för slang och tilluft tänker jag. Hur som helst är jag lite glad över den här upptäckten som kommer att möjliggöra större kärl-volymer utan så värst mycket större packvolym utan att tappa jättemycket i funktion. Vad tycker ni?

Mvh
Anders
image0.jpeg
image1.jpeg
image2.jpeg
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
adventure_transport Optimus Hiker stabilt? Kök och brännare 3
psg90 stabilt Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.