Fungerar en multirulle på följande spö?

Jag beställde följande spö utan rulle:
https://www.wish.com/m/c/5822ee71f8c20a08b59e82ca

Jag fiskar nästan aldrig, men vill nu börja lite lätt med att ha med ett mycket lätt spö på mina vandringar förbi små skogssjöar mm. Men jag har väldigt liten erfarenhet.
Jag undrar om det passar med en såkallad multirulle på spöt som jag beställt? Jag beställde det kortaste av dem (1,8m).
Tacksam för hjälp....
 
Haspelspö, står inget om rekommenderad betesvikt, men jag antar att det inte är många gram. Då blir det svårt att kasta med en mulirulle. Skulle kanske funka med något liknande en Abumatic.
 
Skulle inte börja min fiskekarriär med en multiplikatorrulle/ spinnrulle utan en haspelrulle istället eftersom jag har dåliga nerver... Multiplikatorrullen används oftast för lite tyngre drag och har sina för och nackdelar. Nackdelen är att den kan ställa till med sk. skatbon, dvs att den rullar iväg mer lina än den matar ut och lintrassel uppstår, vilket tar en stund stt reda ut.

Idag köper man färdiga satser med både spö och haspelrulle för nybörjare för en liten slant. Helt funktionella grejor för den som är nybörjare eller vill testa att fiska. Dessutom enklare att handha.

För den nostalgiske finns Abumatic som är en ännu enklare konstruktion som ger lite kortare kastlängder än den öppna haspeln men vars knappfunktion ger enkelhet. Och kanske minnen tillbaka till en svunnen barndom. 😊

Bilden visar spinnspön förövrigt inte haspelspön. Finns en bra tråd från 2007 04 som tar upp det här föressten.
 
Senast ändrad:
Skulle inte börja min fiskekarriär med en multiplikatorrulle/ spinnrulle utan en haspelrulle istället eftersom jag har dåliga nerver... Multiplikatorrullen används oftast för lite tyngre drag och har sina för och nackdelar. Nackdelen är att den kan ställa till med sk. skatbon, dvs att den rullar iväg mer lina än den matar ut och lintrassel uppstår, vilket tar en stund stt reda ut.

Idag köper man färdiga satser med både spö och haspelrulle för nybörjare för en liten slant. Helt funktionella grejor för den som är nybörjare eller vill testa att fiska. Dessutom enklare att handha.

För den nostalgiske finns Abumatic som är en ännu enklare konstruktion som ger lite kortare kastlängder än den öppna haspeln men vars knappfunktion ger enkelhet. Och kanske minnen tillbaka till en svunnen barndom. 😊

Bilden visar spinnspön förövrigt inte haspelspön. Finns en bra tråd från 2007 04 som tar upp det här föressten.

Betyder det att en haspelrulle inte passar på det här spöt, utan endast multirulle?
 
Haspelrullen "hasplar" ur sig linan i större bågar och därför behöver första ringen på spöet vara stort för att inte hindra linan. Därför är haspelspöet avsett för haspelrullen genom sin större ring / ringar från början av spöet.

Spinnspöet har små ringar eftersom multirullen inte har samma behov av stora ringar när linan spinner ut.
 
Det spöet du länkar till är inget jag hade funderat på till vandring eller lätt fjällfiske. Beskrivningen lämnar mycket övrigt att önska, men bara order trolling och boat fishing får mig att ana att det är spön avsedda för helt andra betydligt tyngre betesvikter och inte har en lämplig aktion för spinnfiske. Detta antagande styrks även av de kraftiga spöringarna och relativt kraftiga rullfästet (mycket metall = mycket vikt). Dessutom handtag i EVA skum som är sämre, billigare och tyngre än ett korkhandtag.

Som andra tidigare rekommenderat skaffa ett lätt haspelspö för betesvikter upp till 10-15g, lämplig längd kring 6,5-8 fot (195-240cm). Det finns flera 4 eller 5 delade modeller på marknaden, men är det ett teleskopspö du söker är Shimano Exage BX S.T.C 180L eller Exage S.T.C 210L bland de bättre jag hållit i. Levereras med en smidigt transport fodral som rymmer en monterad haspelrulle i 1000 storlek (använder själv en Shimano Symetre 1000FJ)
https://www.skittfiske.se/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=109297

Som redan påpekats, en multirulle är inget för lätt fiske och låga betesvikter (inte heller en lämplig nybörjarrulle då den kräver teknik att hantera). Själv använder jag båda typerna av fiske, och multirulle är oslagbar här på västkusten med stora betesvikter och långa tvåhandskast. För lätt spinnfiske och betesvikter under 20 g är det en öppen haspelrulle som gäller. Tittar du på engelskspråkiga websidor, tänk på att spinrod (=haspelspö) medan baitcasting rod (=multirulle).
 
Det där är nog avsett att vara ett (onödigt tungt?) haspelspö och funkar nog väldigt dåligt med en rejäl
multiplikatorrulle (som en Ambassadeur). Till multiplikatorn, eller en kapslad haspelrulle (som Abumatic)
för den delen), vill man gärna ha antingen en nedsänkt bit av spöet (där rullen fästs) eller en 'pekfinger-
krok' på undersidan under fästet för rullen. Bägge lösningarna krånglar till din typ av användning efter-
som dom gör det hopfällda spöet omfångsrikare inne i ryggans spötunnel.

Ett sånt där spö, speciellt i den korta version du beställt, funkar nog bäst med en liten lätt haspelrulle
som inte rymmer zillioner meter lina (= stor trumdiameter) eftersom vinkeln in mot första spöringen
då blir lite mindre dvs bättre. Jag gick ut och mätte lite på mina tre teleskopspön, avsedda för att följa
med i en ryggsäcks spötunnel, och alla tre har fem spöringar (dvs de är sex-delade) samt:

inleds med en största/första spöring som har innerdiametern 10,75 / 12,0 / 12,0 mm
på ett avstånd av, trumfront till första spöring: 370mm / 500mm / 580mm
på de respektive spölängderna 6 fot (~1,8m) / 7 fot (~2,1m) / 8 fot (~2,4m)
och med de rena spövikterna 110gram / 157 gram / 192 gram (tillkommer alltså rullens vikt)
De rekommenderade betesvikterna anges till 5-30g / 5-30g / 10-30g (och medium action känns de som)

Allt annat lika så kastar de ett 15 grams övningsskeddrag (helt väntat) i direkt relation till spölängden,
dvs om jag sätter samma lilla bakbromsade Cardinal Classic 30 på dem så kastar de olika långt. Man
får det resultat som kombinationen möjliggör... Flätad 0,25-lina (brottgräns ~18kg) säkrar att linan inte
går av innan de minimala dragens krokar man bär med sig (i sådana här omständigheter) rätar ut sig
och släpper. Inga kvarlämnade spöklinor här inte...

Så skaffa dig du en liten lätt haspelrulle till ditt spö, övningskasta sedan hemmavid tills du kan lägga
spinnaren där du vill ha den, och njut sedan av nyfångade abborrar när du är ute på dina avkopplande
promenader! Små 5 eller 10-grams spinnare kan normalfuntade abborrar inte motstå... :)
 
Ja det lutar nog åt en liten haspelrulle. Tusen tack för all hjälp, ett suveränt forum då jag är väldigt nybörjare på fiske.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobiasdr Multirulle linbrott Fiske 4
hhhh Broms på multirulle Fiske 4
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...