Alternativ till Lundhags Tanner Chukka

Värt att tillägga att den senare nämna skon är en sk "minimal"sko med sula mjuk som en trasa och ingen stabilitet eller vridstyvhet i sulan. Det är väl ingen man rekommenderar nån som ej är specialintresserad
För vardagsbruk skrev TS, det är varken särskilt tunn sula eller väldigt mjuk på den där. Men visst, Varning! akta er! Ni kan få friska fötter.
 
Skobutiken Lester i Göteborg har många fina kängor! Finns som fysisk butik och som e-butik.

Till exempel:
CHIPPEWA - LUGGED BOOT - 2799 kr (Har vibram-sula och är på det sättet kanske mest lik Lundhags-kängan)
IMG_4200.jpg
Lite för "slitna" i stilen från början. Jag vill slita in mina själv :)

CHIPPEWA - 6" SERVICE BOOT 2499 kr
IMG_7094.jpg


Om du ökar budgeten några hundralappar finns ju både Red Wing och Wolwerine inom räckhåll också.
Var inne på HepCat i Lund igår och sprang, utan att ha läst ditt inlägg först, på Chippewa Service Boot. Tyckte de var riktigt snygga, och satt bra på foten också.

Testade sedan Red Wing 9011 som också var riktigt snygga i verkligheten.

Efter att ha vankat fram och tillbaks i butiken länge och väl med båda kängorna måste jag nog ändå säga att Red Wing-kängan passade min fot bättre. Jag har en typisk nordisk bred plattfot i storlek 42.

Men priset avskräcker :(
 

Bilagor

  • chippewa_serviceboot.jpg
    chippewa_serviceboot.jpg
    172 KB · Visningar: 1,772
  • red-wing-shoes-9011-backman-black-001.jpg
    red-wing-shoes-9011-backman-black-001.jpg
    27.5 KB · Visningar: 1,786
Även dessa, Grenson, om man kan leva med att handla på Ebay http://www.ebay.co.uk/itm/321791569340
994e90fa616cc91f012da36608c8c2a6.jpg

Snygga! Trevligt pris också. Kan man få ny sula på dem i Sverige om/när det behövs?

Och en liknande variant från Clarks i samarbete med Norton
http://www.ebay.co.uk/itm/322516692656

48d3aa17256bb7bd5bdb0a88a89d33f3.jpg
Jag är ju MC-åkare i blodet, så dessa tilltalar ju såklart mig :) Men det blir dyra kängor - måste ju köpa en tidsenlig motorcykel också om jag ska ha dem! :D
 
Snygga! Trevligt pris också. Kan man få ny sula på dem i Sverige om/när det behövs?


Jag är ju MC-åkare i blodet, så dessa tilltalar ju såklart mig :) Men det blir dyra kängor - måste ju köpa en tidsenlig motorcykel också om jag ska ha dem! :D
Gällande Grenson-skorna så är det ju ett par randsydda. En riktig skomakare byter sulan. Gällande Clarks-Norton kängorna så har jag köpt boots i samma stuk. Bootsen är rätt tunga och klumpiga. Gissar att kängor man knyter sitter bättre och är något nättare, men av dessa två skulle jag välja Grenson.
 
Red-Wing har dubbel randsöm, Goodwell invändigt och Mokasinytterskon har yttre randsöm. Reparerbara och omsulningsbara flera gånger.

go tur
 
Oooh, vad många snygga skor!

Jag kan inte uttala mig om de andra modellerna, men jag har Red Wings Chelsea boots. De är helt fantastiska. Jag tvekade när jag köpte pga priset, men de är värda varenda krona. De är sköna, funkar i alla väder, och snygga på det där gedigna sättet. Mina absoluta favoritskor.

En liten anekdot: I affären berättade butiksägaren att det kommit in en amerikan med ett par gamla Red Wing shoes. Dessa hade han ärvt av sin far. Skorna var många årtionden gamla och rejält använda, och sulorna bytta ett par gånger, men de var fortfarande fina. Kanske låter som en story butiksägaren använde för att lura på mig ett par, men han är en kompis så jag tror honom.
 
Mina Iron Ranger är nog 12 år gamla nu. Några sulbyten är gjorda och premiären gjordes på en festival i 10 cm lera i 12 timmar. Fortfarande som nya.
445e4aacd6177912b704cd0349d6b8ea.jpg

c2bf7604676463638ffb79839cf76bc5.jpg
 
Har i princip bestämt mig för Redwing. Men vågar inte beställa online. Ska köpa i en riktig Redwingaffär så att jag kan få hjälp med att välja rätt storlek.

Detta innebar ju att jag behövde skicka tillbaks kängorna jag hade hemma från Outnorth. Tyvärr har de bara 30 dagars öppet köp, men efter att ha pratat med deras support var det inget problem att skicka tillbaks dem trots att det gått någon dag mer än 30. Bra service!
 
Denna verkar rätt ok. Men kolla upp storlek noggrant. De har historiskt varit små i storlek. Vet inte hur det är nu.

https://www.lemsshoes.com/men/mens-boulder-boot/



a261f48e53a84f0d790aa80360032dc0.jpg

Vet att denna är ute ur diskussionen, men "just for the record", Lems har sina egna storlekar som ser ut som europeiska storlekar men inte är det. Tror de har en tabell på sin sajt. Jag fick hjälp med storleken i butik, tack och lov. Hade jag beställt själv hade det blivit fel. De är inte ens konsekventa. Fick köpa två storlekar större på Boulder och Primal2 och en storlek större på Nine2Five. Och då har jag i åratal köpt "för stora" standardskor för att de inte ska klämma ihop tårna. Så antagligen får man lägga till en storlek till för normala människor. Rekommenderar starkt att prova Lems i butik om man har möjlighet. Finns ivf ett ställe i Stockholm som har hela sortimentet, f.d. Sköna skor på Hantverkargatan. De verkar ha blivit uppköpta eller gått ihop med nåt annat företag nu och sajten har blivit sämre, men förhoppningsvis är det samma hjälpsamma kille som har butiken. De har även butiker i andra städer ser jag.
http://www.freefoot.se/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.