Trangia detaljer

Någon som vet varför gasolröret går i en båge över en del av brännaren

Jag gissar att det är för att få någon form av förvärmningseffekt på gasen. Genom att leda röret så tror jag gasen värms upp innan den förbränns. Bra vid kallt väder. Men jag kan ha fel.
 
Risken med hålen åt sidan eller från vinden är baksug och en svetslåga som smälter vindskyddet. Själva kokkärlet kyls normalt av vätskan i kastrullinnehållet.

Jag funderar på om det går åt mindre luft vid gas och eller fotogeneldning i Trangia jmfrt spritbrännare.
I varje fall har min fotogenbrännare gått lite bättre när jag tejpat över några av hålen på nedre vindskyddets sida.

Vattnet som bildas i rökgaserna i större utsträckning vid etanolförbränning kanske betyder nåt?

Thure
 
Fotogen behöver mer syre än gasol (kolatom behöver 2 syre, förbränning av väte kräver 0.5 syre per väteatom) för en viss värmemängd, vilket ger den praktiska verkan ju längre kolkedjor (tyngre bränsle) ju mer sotande låga när det brinner i kopp utan luftinblandningshjälp då andelen kol ökar snabbt gentemot andelen väte i bränslet när man går mot tyngre bränslen.

- I de flesta multifuel-kök kompenserar man med att hålen i munstycket görs mindre ju tyngre bränsle som används för att luftförsörjningen och förinblandning av luft innan förbränningen skall räcka till och inte ge sotig låga, gula lågtoppar och förhöjd CO-bildning, det ger också verkan att värmekapaciteten minskar ju tyngre bränslen som används...

Det är också förklaring varför ren metanol brinner blått då den bara ha en kolatom i molekylen men redan med en extra kolatom (2st) i etanol så tenderar det att brinna med gula toppar i lågan pga. lokal syrebrist vid diffusions-förbränning som i en trangia spritbrännare och redan vid 3 kolatomer som isopropanol så börja det tendera att brinna oljigt och med sotbildning även utan kylande yta.

---

Förvärmningsröret på GB74 brännaren är för att inte riskera att flytande gasol når munstycket och ger eldboll om man välter gasoltuben under användning - det finns också trolige förbränningstekniska fördelar att gasen värms hårt (ända upp till glödtemperatur) och är het när den passerar munstycket in i luftblandningsröret - ev orenheter, olja och fetter som följer med gasen från tuben (finns alltid en smula olja i dessa) förgasas och sönderdelas i mindre delar av hettan innan det når munstycket och behovet av rensning av munstycket minskas (dvs i princip aldrig händer på en GB74-brännare).
 
Reaktionsformel Propan:
C3H8 + 5O2 -> 4H20 + 3CO2 (ger ca 2,2KJ/mol)

Dvs
2,2KJ/5=0,55KJ per luftenhet

Reaktionsformel Etanol:
3O2 + C2H5OH -> 3H20 + 2CO2 (ger ca 1.2KJ/mol)

Dvs
1,2KJ/3=0,4KJ per luftenhet

Antag:
Effekt GB74 = 2000W
Effekt spritbrännare = 1000W

Vilket ger 1,44 (2*0,4/0,55) mer luftbehov.

Slutsats1: ca 50% mer luftbehov
Slutsats2: köksnörderi är kul

Intressant. Blir till att borra upp hålen i underdelen så arean blir minst 50% större o testa.

Jo jag är nörd :)
 
Risken med hålen åt sidan eller från vinden är baksug och en svetslåga som smälter vindskyddet. Själva kokkärlet kyls normalt av vätskan i kastrullinnehållet.

Jag funderar på om det går åt mindre luft vid gas och eller fotogeneldning i Trangia jmfrt spritbrännare.
I varje fall har min fotogenbrännare gått lite bättre när jag tejpat över några av hålen på nedre vindskyddets sida.

Vattnet som bildas i rökgaserna i större utsträckning vid etanolförbränning kanske betyder nåt?

Thure

Intressant Thure, jag tänkte tvärtom att om jag skall få ut mer effekt går det åt mer luft, men å andra sidan är jag kass på kemi. Kan dubutveckla tankarna
 
Vet att detta är tvärtom vad man bör vänta sig utifrån kemin som xxargs beskriver.

Kanske har det med balansen mellan tillflöde av luft underifrån och avflödet av rökgaser uppåt att göra?

Thure
 
Fotogen behöver mer syre än gasol (kolatom behöver 2 syre, förbränning av väte kräver 0.5 syre per väteatom) för en viss värmemängd, vilket ger den praktiska verkan ju längre kolkedjor (tyngre bränsle) ju mer sotande låga när det brinner i kopp utan luftinblandningshjälp då andelen kol ökar snabbt gentemot andelen väte i bränslet när man går mot tyngre bränslen.

- I de flesta multifuel-kök kompenserar man med att hålen i munstycket görs mindre ju tyngre bränsle som används för att luftförsörjningen och förinblandning av luft innan förbränningen skall räcka till och inte ge sotig låga, gula lågtoppar och förhöjd CO-bildning, det ger också verkan att värmekapaciteten minskar ju tyngre bränslen som används...

Det är också förklaring varför ren metanol brinner blått då den bara ha en kolatom i molekylen men redan med en extra kolatom (2st) i etanol så tenderar det att brinna med gula toppar i lågan pga. lokal syrebrist vid diffusions-förbränning som i en trangia spritbrännare och redan vid 3 kolatomer som isopropanol så börja det tendera att brinna oljigt och med sotbildning även utan kylande yta.

---

Förvärmningsröret på GB74 brännaren är för att inte riskera att flytande gasol når munstycket och ger eldboll om man välter gasoltuben under användning - det finns också trolige förbränningstekniska fördelar att gasen värms hårt (ända upp till glödtemperatur) och är het när den passerar munstycket in i luftblandningsröret - ev orenheter, olja och fetter som följer med gasen från tuben (finns alltid en smula olja i dessa) förgasas och sönderdelas i mindre delar av hettan innan det når munstycket och behovet av rensning av munstycket minskas (dvs i princip aldrig händer på en GB74-brännare).

Tack!!! Denna tråd utvecklar sig till en veritabel kurs i förbränningsteknik!
 
Som lock:

Insidan uppåt - om du har någon form av non-stick-beläggning i stekpannan. Detta eftersom
lockets vibrationer (de små som trots allt uppstår) kommer att skava på stekpannans non-
stick-beläggning där ytan vilar mot kastrullens kant.
(Och! Om du sk--er i den ytterst minimala lilla verkningsgradsdifferensen - för då kan du [för-]
värma något i stekpannan/kastrullocket medan du kokar X i kastrullen under...)

Har ni den inte packad med insidan mot kastrullen? Eller har ni en nätpåse eller liknande mellan? Jag har precis köpt en trangiastekpanna/lock för att kunna packa smidigare (jämförst med en stekpanna med handtag), så jag funderade på hur mycket non-sticket nöts.
 
Har ni den inte packad med insidan mot kastrullen? Eller har ni en nätpåse eller liknande mellan? Jag har precis köpt en trangiastekpanna/lock för att kunna packa smidigare (jämförst med en stekpanna med handtag), så jag funderade på hur mycket non-sticket nöts.
Det nöts. På den tiden då jag använde vårt Trangiakök, lade jag emellan den tillklippta vettexduk jag ändå hade med som "kökstrasa", kondenstorkare etc, som mellanlägg i hoppackat läge. Förhindrar också irriterande skrammel från småprylar man vill packa därinne.
 
Har ni den inte packad med insidan mot kastrullen? Eller har ni en nätpåse eller liknande mellan? Jag har precis köpt en trangiastekpanna/lock för att kunna packa smidigare (jämförst med en stekpanna med handtag), så jag funderade på hur mycket non-sticket nöts.

Trangia rekommenderar att man sparar plastfolien som skyddar stekpannans beläggning när man köper ett nytt kök och återanvänder den i packningen. Själv använder jag en multidisk som har flera andra funktioner, men skyddar beläggningen fint även i packningen.
 
Har ni den inte packad med insidan mot kastrullen? Eller har ni en nätpåse eller liknande mellan? Jag har precis köpt en trangiastekpanna/lock för att kunna packa smidigare (jämförst med en stekpanna med handtag), så jag funderade på hur mycket non-sticket nöts.

Klippt till en bit Wettex-duk som passar i stekpannan så slipper du skav. (Men det hade tydligen redan Joanna föreslagit)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.