Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-05-11, 11:59
[email protected] bebben_ericson@hotmail.com är inte uppkopplad

fråga Ta med vandringsmat till Island?

Hej på er allesammans,

Jag och min kusin har de senaste åren blivit frälsta på det här med vandring och således också genomfört ett antal utflykter ihop. I sommar planerar vi en tur till Island för att gå Laugavegur.

Parallellt med vandringsintresset så har vårt intresse för matlagning i naturen också vuxit. Genom åren har vi slipat våra kunskaper kring torkning av mat, sätt att laga maten på etc.

Eftersom vi nu i sommar åker utomlands så är det ju lite att tänka på vad det gäller vilken mat vi kan ta med oss till Island. Jag har läst på om vad man får och inte får ta med sig (och det finns säkert nån tråd om detta här i forumet som jag inte lyckats lokalisera). Min fråga blir: Är det nån av er därute som har gjort samma resa/vandring och kan ge lite tips på hur man ska tänka med maten? Kollas man noga i tullen? Vad bör man ha med sig? Vad finns inte att köpa på island?

Vore supertacksam för några goda tankar och ideér.

Tack

/ Sebastian
Svara med citat
Gammal 2017-05-21, 07:37
Tact_Crateleap Tact_Crateleap är inte uppkopplad

Jag undrar samma sak! Ska göra den vandringen i sommar och funderar på hur en ska tänka med mat. Vad kan en köpa där? Vad får en ta med?
Svara med citat
Gammal 2017-05-21, 11:27
Fripp69 Fripp69 är inte uppkopplad

På Island är man relativt restriktiv rörande införsel av mat, fiskeutrustning etc. Mer information finns på isländska Tullverkets hemsida https://www.tollur.is/english/. Restriktionerna finns för att skydda den isländska naturen, för egen del tycker jag att det är ett gott skäl till att respektera dom.

"Vad som inte finns att köpa på Island" är omöjligt att svara på utan att känna till era matvanor. Det finns gott om mat att köpa på Island, det kanske inte är som hemma men ni kommer inte att behöva vara hungriga.

Island är f.ö. obeskrivligt vackert, låt inte importrestriktionerna avskräcka er.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:08.

Logga in

Tips!