"Rysk mördarsåpa"

Det låter dock onekligen på intervjun att han (svensken) förväntar sig att övriga deltagare är ett gäng med soffpotatisar. Det får man verkligen inte hoppas, det krävs antagligen att man har lite vildmarksvana för att klara sig i nio månader.

Kika på den där danska överlevnadsserien som utspelar sig norr om Torneträsk. De verkar vara hyggligt kompetenta personer men inte fan verkar det vara lätt...

//A

PS: Danskan går att begripa om man slår på textningen.
 
Den ryska serien är ju bara en variant av den amerikanska serien alone fast med skillnaden att de börjar i lag och bestämmer sedan själva om de vill prova lyckan solo eller fortsätta i lag. Jobbar de i lag får de dela på prispengarna ifall de klarar sig till slutet. Det där om mord och dylikt handlar helt enkelt om marknadsföring och är ett annat sätt att säga att de inte kan ingripa i tid om något sådant händer.
Det fungerar på samma sätt i alone, det finns inga regler mot att deltagarna träffas men terrängen gör det nästan omöjligt.

Här kan man rösta på att den enda svensken som har sökt kommer med
https://game2winter.ru/matsdavidgoldberg?_route_=matsdavidgoldberg
 
Kika på den där danska överlevnadsserien som utspelar sig norr om Torneträsk. De verkar vara hyggligt kompetenta personer men inte fan verkar det vara lätt...

//A

PS: Danskan går att begripa om man slår på textningen.

Den serien gav jag upp efter ett par avsnitt. Inte underhållande att se apatiska puckon gå omkring och deppa och lipa hela dagarna. De hade knappt landat förrän det var dags. De klarade sig inte utan mamma, flickvän, pølsemannen eller en tuborg mer nån timme.
 
Den serien gav jag upp efter ett par avsnitt. Inte underhållande att se apatiska puckon gå omkring och deppa och lipa hela dagarna. De hade knappt landat förrän det var dags. De klarade sig inte utan mamma, flickvän, pølsemannen eller en tuborg mer nån timme.

Men så ser verkligheten ut, och hjälper det då att blunda för den?
 
Envar som genomgått SERE-utbildning kände väl igen sig. Mat och ständig flit är motåtgärderna. Sömn, vila och vilande inför imorgon kan man bara unna sig när man fyllt mage och skafferi, d v s det inträffar inte.

Att ge upp tittandet på alla 10 avsnitten tyder på att vederbörande själv inte bör ägna sig åt uppgiften.
Som tur är är vi alla olika.

Jag tyckte att serien gav en bra bild av olika individers kroknande av olika skäl.

go tur
 
Den serien gav jag upp efter ett par avsnitt. Inte underhållande att se apatiska puckon gå omkring och deppa och lipa hela dagarna. De hade knappt landat förrän det var dags. De klarade sig inte utan mamma, flickvän, pølsemannen eller en tuborg mer nån timme.

Jag såg hela. Tyckte den var intressant. Om inte annat kunde man återigen konstatera, som du är inne på och uttrycker lite föraktfullt, att det är de psykologiska faktorerna som ofta avgör.

mvh
Anders
 
En ny överlevnadssåpa skall spelas in i Ryssland. Deltagarna (varav en möjligen svensk) skall överleva i nio månader i vildmarken där även MORD kan förekomma, de ni gott folk!

http://bloggar.expressen.se/madeofa...marken-inget-som-svensken-mats-goldberg-rads/

Med samma logik bor jag i mördarlandet Sverige. I Sverige (lika lite som i Ryssland) är mord tillåtet, men tyvärr förekommer det ändå och ingen kan med 100% säkerhet garantera att jag inte drabbas.
Således en tämligen typisk kvällstidningsrubrik på något som egentligen inte är något, inte mer än en kontraktuell friskrivningsklausul, kanske delvis skapad för att få medial uppmärksamhet - vilket ju i så fall bevisligen lyckats.
Mord i såpa-direktsändning har lyckligtvis inte hänt ännu så vitt jag vet men fler och fler gränser har ju passerats, t ex att ha sex och idka slagsmål och sextrakasera inför dokusåpa-kameran så vad blir nästa sak för att locka tittare. Jag vill inte ha mer i den riktningen.

/Patrik
 
Mord i såpa-direktsändning har lyckligtvis inte hänt ännu så vitt jag vet men fler och fler gränser har ju passerats, t ex att ha sex och idka slagsmål och sextrakasera inför dokusåpa-kameran så vad blir nästa sak för att locka tittare. Jag vill inte ha mer i den riktningen.

Jag hoppas vi slipper det, men man kan ju inte utesluta det.

Det man skall tänka på är sitt moraliska ansvar. Även om man själv inte är den som agerar så är man ju på ett sätt moraliskt ansvarig ifall man låter det passera eller om man konsumerar "underhållningen". Det är ju trots allt så att om ingen hade konsumerat "underhållningen" så hade den inte producerats - det finns ett orsaksammanhang mellan konsumentens handling och vad som produceras.

Det finns dessvärre konsumenter som inte tar sitt moraliska ansvar (eller har en bristande moral) och skapar efterfrågan av kränkningar av olika slag.

Dessvärre verkar inte strafflagstiftningen ta höjd för detta. Bara för att man inte aktivt deltar aktivt i kränkningen så är man straffrätsligt befriad från ansvar för kränkningen. Kanske är det likadant när det gäller skadeståndsfrågan, men som sagt man kan ju avtala bort skadeståndsansvar endel (olika mycket i olika länder).

Så en kombination av konsumenter som efterfrågar det och att det låter sig produceras utan att producenten behöver ställas till svars riskerar ju att det går på tok för långt helt enkelt.

Tilläggas kan ju att man handplockar deltagare, iaf till vissa dokusåpor. Man kan genom att välja deltagare med omsorg bädda för konflikter. Producenten kan alltså styra vad som kommer hända utan att för den sakens skull nödvändigtvis bli juridiskt ansvarig för vad som händer.

Sen exakt var man drar gränsen för vilka kränkningar som är OK och hur långt samtycket rimligen kan sträcka sig kan man diskutera.
 
Envar som genomgått SERE-utbildning kände väl igen sig. Mat och ständig flit är motåtgärderna. Sömn, vila och vilande inför imorgon kan man bara unna sig när man fyllt mage och skafferi, d v s det inträffar inte.

Att ge upp tittandet på alla 10 avsnitten tyder på att vederbörande själv inte bör ägna sig åt uppgiften.
Som tur är är vi alla olika.

Jag tyckte att serien gav en bra bild av olika individers kroknande av olika skäl.

go tur

Håller med fullständigt! Fann den mer intressant än den Amerikanska motsvarigheten. Kanske för att det var lättare att identifiera sig med naturtypen och att man slapp kaxigheten =)

/ Erik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...