Projekt - Addera dunlager i ME Arete Hooded Jacket

Hej,

Jag köpte in en ME Arete Hooded Jacket som jag är riktigt nöjd med, dock är luvan för stor (den sjunker liksom ner framför ögonen och skymmer sikten litet). Fick därför en idé att sy in ett extra lager med dun som då, så att säga, "höjer upp" luvan. Är det här en dålig idé?

http://www.mountain-equipment.co.uk/arete-hooded-jacket

Jag har tänkt som så att jag köper PTX Quantum + 860 fill power-dun + en sylvass tunn nål att sy för hand med.
Om ni ser min bifogade, halvdana paint-illustration av luvan i genomskärning ser ni att det finns ett yttertyg, dun, samt ett innertyg sytt i box wall-konstruktion. Därefter ytterligare ett innertyg. Jag border kunna sy mina egna box wall-konstruktion på insidan?

Tacksam för alla tips och råd!
Jonathan
 

Bilagor

  • 20161222_ME_hood.jpg
    20161222_ME_hood.jpg
    9.5 KB · Visningar: 409
Huvan har väl måtten för att du förutsätts bära en tjock vintermössa. Har du prövat med en dylik på huvudet före du provar huvan?
Min vinterpälsmössa fyller rejält och fyller inne i dunjackors huvar.

go tur
 
Alltså, det verkar inte som att jackan är gjord för att ha en rejäl mössa under. Har en ullmössa från Fjällräven och det funkar något bättre. Mejlat lite med Mountain Equipment och det är ju mer av en lättviktsdunjacka som tex. kan användas på klätterklippan med ögla för karbinhake, luvans passform skall vara slimmad.
Jag hade tänkt använda jackan som ytterskal vår/höst, extra mellanlager vinter, samt vid mer stilla/kyligare aktiviter även på sommaren t.ex. fjällvandring.

Hur som helst, är det någon som har erfarenhet av att sy i lite tunnare funktions-material/tyger likt denna jacka? Hade varit ytterst tacksam för lite tips i vad som kan vara bra att tänka på, dels för att det ska bli ett välgjort arbete men framförallt vill jag inte skada jackan.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...