Monsen på villspor

Det är heller ingen slump att allt mindre av "Mitt i naturen" handlar om vardaglig svensk natur och i stället allt mer om Antarktis och Kenya, typ. Varför måste allt handla om elefanter och valhajar? Vad är det för fel på skogstordyvlar och bofinkar?

Jag saknar verkligen "gamla" Mitt i Naturen med Martin Emtenäs som sitter i en evighet i svensk natur och väntar på nåt speciellt djur som inte verkar dyka upp... och utspätt med småputtriga amatörfilmer med halvdålig kvalitet. På riktigt saknar jag det, inte ironi!
Mycket hellre det, än nån som kliver runt i fjärran land och är arg på fisket av gulfenade tonfiskar. Sånt ser man ju redan på kabelkanaler eller typ Uppdrag Granskning, men ingen annanstans ser man nordisk natur. Eller nån som går en guidad tur upp till Kebnekaise och får det att verka som något halvt omöjligt eller för avancerat för vanligt folk.
Håller med tidigare inlägg, tur att SVT köper in så många bra norska naturprogram!
Men man känner sig som en gnälltant... det var bättre förr, ju förr dess bättre! ;)
 
Jag saknar verkligen "gamla" Mitt i Naturen med Martin Emtenäs som sitter i en evighet i svensk natur och väntar på nåt speciellt djur som inte verkar dyka upp... och utspätt med småputtriga amatörfilmer med halvdålig kvalitet. På riktigt saknar jag det, inte ironi!
Mycket hellre det, än nån som kliver runt i fjärran land och är arg på fisket av gulfenade tonfiskar. Sånt ser man ju redan på kabelkanaler eller typ Uppdrag Granskning, men ingen annanstans ser man nordisk natur. Eller nån som går en guidad tur upp till Kebnekaise och får det att verka som något halvt omöjligt eller för avancerat för vanligt folk.
Håller med tidigare inlägg, tur att SVT köper in så många bra norska naturprogram!
Men man känner sig som en gnälltant... det var bättre förr, ju förr dess bättre! ;)

Ja, det är trist att det inte går att göra naturprogram bara med kunskap, en kamera och berättarteknik numera. Det måste till ett team av raketforskare som med hjälp av utrustning för 200 miljoner filmar när valar parar sig på åtta kilometers djup. Helst filmat inne från honans livmoder.
Framför allt gör det naturen till något exotiskt och exklusivt. Bofinkar och skogstordyvlar blir grått och ointressant.
 
Nja, jag tror inte att det är så enkelt. Om man tittar på t.ex. program om sportfiske i SVT så verkar det råda något slags förbud att visa såna program. Detta trots att sportfiske i undersökning efter undersökning visar sig vara det fritidsintresse som samlar flest svenskar. Jämför med hur mycket utrymme som curling, hästsport, damfotboll eller opera får varje månad... Om det nu finns nästan två miljoner svenskar som ser sportfiske som ett viktigt fritidsintresse, hur många kan säga samma sak om curling? Trots detta har det knappt sänts ett enda program om sportfiske i SVT sedan 80-talets "Visst nappar det". Ungefär samma sak gäller för friluftsliv och fjällvandring. Det är väldigt svårt att förstå varför. Om man bara minskade ner på sporthysterin ett par procent (typ från 50 timmar i veckan till 49...) så skulle vi kunna ha fantastiska, folkbildande program om friluftsliv, vandring och fiske varje vecka.

En mycket tänkvärd reflektion av Mats.

Den av mig nyligen upptäckta paraply-organisationen Svenskt Friluftsliv som uppbär stora summor från staten att distribuera vidare borde driva den här frågan. Vi har ju nyligen härifrån väckt tanken på en Allemansrättens dag där just denna organisation hamnade i fokus som rätt kanal att driva frågan. Vad vore inte naturligare än det. Nu vet jag inte mer om organisationen än vad som står på deras hemsida men hoppas det är en fungerande organisation för sitt ändamål och inte endast en födkrok för de som är satta att förvalta organisationen.
Kanske en vitamininjektion skulle vara på sin plats?

Det är helt klart en diskriminering av det Svenska friluftslivet av SVT och ett trist betyg när Norska friluftsprogram ständigt får ersätta svensk produktion.
 
Sen Korsnäsgården har det hänt mycket, men inte till det bättre. UteMats inlägg var klockrent.

Friluftsliv skall vara enkel och inte kräva jordenruntresor samt utrustning för en jordenruntresa.
Det är vida roligare med egna resor.

Här nere i Skåne kan man utmärkt kombinera natur med kultur men få saluför möjligheten.

Nya Monsen förefaller vettig och pekade på att inte ens experten klarar sig utan karta och kompass.

go tur
 
Jag saknar verkligen "gamla" Mitt i Naturen med Martin Emtenäs som sitter i en evighet i svensk natur och väntar på nåt speciellt djur som inte verkar dyka upp... och utspätt med småputtriga amatörfilmer med halvdålig kvalitet. På riktigt saknar jag det, inte ironi!
Mycket hellre det, än nån som kliver runt i fjärran land och är arg på fisket av gulfenade tonfiskar. Sånt ser man ju redan på kabelkanaler eller typ Uppdrag Granskning, men ingen annanstans ser man nordisk natur. Eller nån som går en guidad tur upp till Kebnekaise och får det att verka som något halvt omöjligt eller för avancerat för vanligt folk.
Håller med tidigare inlägg, tur att SVT köper in så många bra norska naturprogram!
Men man känner sig som en gnälltant... det var bättre förr, ju förr dess bättre! ;)

Halaj!

Jag gillar inte heller det nya formatet. Jag gav det några program, sen gav jag upp.
Men det går en finsk serie naturprogram i exakt samma gamla stil som mitt i naturen hade förr: http://www.svtplay.se/ut-i-naturen
Genuscertifierat är det också, eftersom det är en kvinnlig och en manlig programledare.


//T
 
Den enda typ av program i den här stilen som sänds på svt är norska inköp. Jag har funderat på vad det beror på. Norge verkar ha en levande vandringskultur som går hand i hand med medier och offentlighet. Det finns ju allt möjligt från Norge med fokus på vandring eller livet i utmarkerna, Lars Monsens program, "Drömturen", "där ingen trodde någon skulle bo" "Vildmarksjäntor" + annat.

Jag tror det kan bero på att den mediala offentligheten i Sverige hyllar iden om Sverige som en "urban" kultur och att det anses lite "töntigt" med natur och vildmark? Lagidrott och extremsport är lite coolt - men "skogsmulliga" aktiviteter anser tvjournalister vara nåt förlegat och töntigt. Det kanske rentav uppfattas som "reaktionärt" enligt nån konstig associationskedja med nordisk natur och käcka vandraremän=halvnazistiskt ? Sverige vill man mer se förknippas med Brooklyn. Eller nåt.

Synd!

Bra reflektion ! Det är klart att centraliseringen i Sverige satt sina spår i människor och det människorna producerar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Med Monsen på villspor Böcker, film, media 8
Otto Støver Monsen på villspor Böcker, film, media 42
silenhag På tur med Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 9
mickere Nordkalotten 365, et år på tur med Lars Monsen Böcker, film, media 5
JohnnyL Monsen, gör det igen 🙂 Böcker, film, media 16
dalnyn Lars Monsen minut för minut Böcker, film, media 15
Johan123 Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 53
thureb Monsen hundspannskarriär Böcker, film, media 7
Kilo Lima Ingen Grenser med Lars Monsen Böcker, film, media 10
thegedd Lars Monsen Nordkalotten 365 Böcker, film, media 30
seobserver Timra Stuga, gratisbok på engelska Böcker, film, media 1
stranbo Åka vasaloppet på tandemskidor Böcker, film, media 0
Småtärna Serie om Grönland på dansk TV Böcker, film, media 0
isaktamio Kritik på mina video klipp! Böcker, film, media 15
veni Serie på TV Fakta, Alone Böcker, film, media 2
Moga Flora med på vandring: Padda eller e-boksläsare? Böcker, film, media 12
Brune Vita blixten på SVT play Böcker, film, media 2
majjen Publicera samma text på fler ställen? Böcker, film, media 12
Glännman Tips - Ut på tur Böcker, film, media 1
desireman Intressanta personer att följa på instagram? Böcker, film, media 4
laurentiusweg Grundsten På Fjälltur eböcker någonstans? Böcker, film, media 1
Pumba Tipps på föreläsningar dokumentärer mm Böcker, film, media 0
Raskesven Musiken på Nat Geo Wild? Böcker, film, media 0
desireman Nu på söndag på Discovery: 22:00 Uppdrag: Seven Summit Böcker, film, media 0
halvklart till mulet Year of Adventures - äventyrs-TV på lördagar Böcker, film, media 0
Bulgakov Kartor från Michelin- var finns komplett sortiment på nätet? Böcker, film, media 2
Headheretic Bra program på TV10 Böcker, film, media 1
desireman Snygg bakgrundsbild på Kebnekaise? Böcker, film, media 10
Emmma tips på ny fågelbok Böcker, film, media 9
trollstoll vandra på island Böcker, film, media 9
LindLou Hur får man tag på "västerviks föraren"? Böcker, film, media 0
Hallå! Söker tips på filmredigering Böcker, film, media 2
Wolf25 Grundsten - på fjälltur Böcker, film, media 5
Emiliaskersund Vildmarkstidningar på tyska? Böcker, film, media 2
peter1969 Packraft på TV i kväll! Böcker, film, media 5
johre Mount St. Elias på bio? Böcker, film, media 0
plaskdaja Kommentarer på freeride.se Böcker, film, media 0
obbelix Tips på bra pocketbok Böcker, film, media 42
1340 TV tips, Mästarnas Mästare på SVT ikväll 20:00 Böcker, film, media 1
thage Hyra klätterfilmer på nätet? Böcker, film, media 0
plaskdaja TV tips, 7 Summits på TV4 Sport ikväll 19.00 Böcker, film, media 3
KLAGER Ny faktakanal på nätet: Böcker, film, media 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...