Laga hål i fleecetröja?

Jag "visste" i höjd med att jag googlade termen efter ditt förra inlägg.

Sen finns det ju ett och annat att säga om att läsa hela inlägg, och inte hänga upp sig på ett felaktigt hanterat ord. Om jag nu avslutar mitt inlägg med "Om du lägger lite tid på det kan du sannolikt få det snyggare för hand." jämfört med symaskin, så är det väl sannolikt att nej, jag vet inte den exakta definitionen av "tråckla", vilket är helt ok att påpeka, men då behöver du kanske inte *också* klaga att det minsann inte går att få det bra om man "tråcklar".

Inte hjälpsamt, och inte trevligt.

Eh, nej, det har stor betydelse om den pågående negativa miljöpåverkan under dens livstid är större än den miljömässiga kostnaden av att tillverka och transportera "en ny tröja" till TS dörr, per ditt förslag.

Hej. Föreslå inte då att han ska tråckla.

Fleecens livslängd närmar sig konsummärket (evighet). Polyester är inte nedbrytbart. Dvs miljöpåverkan kommer fortgå ad infinitum. Vilket jag påpekade i mitt förra inlägg. Energiåtgång kan inte jämföras med konstamt förgiftande av havet. Kan du inte förstå skillnaden på dessa storleksordningar rekommenderar jag en grundläggande bok i ekotoxikologi.
 
Du verkar dra stora växlar utan att veta särskilt mycket. Så här säger bland annat en snubbe som forskar på IVL Svenska Miljöinstitutet:
-Folk älskar att bli upprörda över plast. Med full rätt eftersom de inte bryts ner. Men det är en helt annan sak än att det är farligt.
(http://www.gp.se/nyheter/sverige/bomull-kan-göra-mer-skada-än-fleece-1.52105)
Inte heller har de siter som kommer fram först när man googlar på microplast och fleece (bland annat havet.nu och naturskyddsföreningen) gått så långt som du, utan de rekommenderar helt enkelt att man inte tvättar fleeceplagg så ofta.
Många påpekar istället att detta är ett nytt forskningsområde och att vi helt enkelt inte vet.

Så du får nog gräva upp den där "grundläggande boken i ekotoxikologi" och hosta upp lite referenser är jag rädd, för resten av världen verkar inte vara lika bombsäker som du.
 
Du verkar dra stora växlar utan att veta särskilt mycket. Så här säger bland annat en snubbe som forskar på IVL Svenska Miljöinstitutet:

(http://www.gp.se/nyheter/sverige/bomull-kan-göra-mer-skada-än-fleece-1.52105)
Inte heller har de siter som kommer fram först när man googlar på microplast och fleece (bland annat havet.nu och naturskyddsföreningen) gått så långt som du, utan de rekommenderar helt enkelt att man inte tvättar fleeceplagg så ofta.
Många påpekar istället att detta är ett nytt forskningsområde och att vi helt enkelt inte vet.

Så du får nog gräva upp den där "grundläggande boken i ekotoxikologi" och hosta upp lite referenser är jag rädd, för resten av världen verkar inte vara lika bombsäker som du.

Hej. Det brukar dröja innan forskningsrön från peer-review artiklar sipprar ner från vetenskapliga journaler till myndigheter och konsumentföreningar. Kan rekommendera verktyget google scholar eller ett besök på närmaste universitetsbibliotek. En stor del av (forsknings-)världen talar heller inte svenska. Sen finns det en sund princip som brukar gälla i sådana här fall, nämeligen försiktighetsprincipen. Många forskare har påtalat att det finns en statistisk säkerställd påverkan på gigantiska marina ekosystem från microplast som bland annat kommer från fleece, är fleece verkligen nödvändig för vårt liv och uppehälle? Eller finns det sunda alternativ? Hmmm för mig är det en s.k. no-brainer. Men av din argumentation ser jag att du kommit till en annan slutsats vilket till slut kommer säga mer om dig än om mig.
 
Hej. Det brukar dröja innan forskningsrön från peer-review artiklar sipprar ner från vetenskapliga journaler till myndigheter och konsumentföreningar. Kan rekommendera verktyget google scholar eller ett besök på närmaste universitetsbibliotek. En stor del av (forsknings-)världen talar heller inte svenska. Sen finns det en sund princip som brukar gälla i sådana här fall, nämeligen försiktighetsprincipen. Många forskare har påtalat att det finns en statistisk säkerställd påverkan på gigantiska marina ekosystem från microplast som bland annat kommer från fleece, är fleece verkligen nödvändig för vårt liv och uppehälle? Eller finns det sunda alternativ? Hmmm för mig är det en s.k. no-brainer. Men av din argumentation ser jag att du kommit till en annan slutsats vilket till slut kommer säga mer om dig än om mig.
Jag kommer till slutsatsen att det säkerligen inte är bra med fleece, men att det knappast är ställt utom tvivel att den energi + vatten + diverse kemikalier som kommer att gå åt för att skapa en ny tröja och transportera den hem till TS är en mindre miljöpåverkan.

Kort sagt, det saknas sunda alternativ.
 
På vilket sätt hjälper ert tjafsande TS grabb som gillar sin tröja?
Tja, den rann ju upp i gros påstående att det vettigaste att göra var att kasta tröjan och köpa en ny (vilket jag som sagt inte är övertygad om är miljömässigt bäst), samt min felaktiga användning av viktig syterminologi.
 

clindh

Forumvärd
Sluta tjafsa om termer och varandras sömnadskunskaper. Diskussion om fleeces nackdelar är intressant, men inte i denna tråd - den handlar som bekant om att laga ett litet hål, inget annat. Ta gärna upp det till diskussion i Miljöforumet t.ex. /adm
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eribur Laga hål (pertex quantum) Gör det själv 12
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
PetNor Alternativ lagningssats till Neoair? Gör det själv 7
rplnd1 laga hål i tarp Hilleberg UL? Gör det själv 6
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
erik morvall Laga hål i myggnät Gör det själv 7
tango Laga/ersätta skosnörögla? Gör det själv 3
Rune E Laga gummisulor Gör det själv 6
Nisse87 Laga en Paris-pulka Gör det själv 6
Djj1927 Laga kompass. Gör det själv 3
tango Laga blixtlås i sovsäck? Gör det själv 8
SkytteS Laga kniv med glappt hjalt Gör det själv 18
statemachine Laga gore-tex handske Gör det själv 3
FrökenGuppy Laga kanot Gör det själv 1
Skärgårdsbon Laga Arcteryx limfog vid blixtlåset? Gör det själv 4
statemachine Laga Gore Tex jacka Gör det själv 1
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Steer086 Laga ryggsäck där dragkedja lossnat Gör det själv 2
Askel Laga reva i Hestra work glove Gör det själv 1
skallagrimson Laga Gore-Tex Gör det själv 12
centipod Tips: Laga vindögd kikare Gör det själv 0
avslutatmedlemskap160620 Laga dragkedja Gör det själv 8
pacific Laga lossnad sömtejp? Gör det själv 5
IslandTraveller Laga dragkedja? Gör det själv 4
tango Hur laga gummimatta? Gör det själv 4
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
Frostfödd Laga en stretchjacka Gör det själv 2
Kisuris Laga turåkningspjäxor Gör det själv 3
thureb Laga yttertält Gör det själv 13
äventyrssugen Laga regnställ Gör det själv 13
benny Laga paddel? Gör det själv 1
L.A. Laga plastpjäxa? Gör det själv 2
jonand2 Laga storskor Gör det själv 1
honkydory Laga trasig dragkedja! Gör det själv 7
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
andreaze Laga ryggsäck Gör det själv 5
islägg Laga blixtlås Gör det själv 8
Sjobbe Laga Haglöfs paclite Gör det själv 2
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
EvilEmil Laga membranfabrikat med värme Gör det själv 0
EBx laga sovsäck Gör det själv 4
Tidenztand Laga climer 35 Gör det själv 1
jamo Hur laga reva i GTX Paclite-byxa Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Avslmedl Laga kapell till cykelkärra Gör det själv 4
Mindcrime Laga dunjacka? Gör det själv 3
larsanden Laga Camelbak? Gör det själv 10
storfiskarn? laga regnjacka Gör det själv 3
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.