Låter som som tusan när jag bromsar!!

Hej, sedan jag skaffade min montainbike har jag haft problem med att bromsarna låter enormt mycket, vilket gör att man tappar glädjen och känner sig begränsad när man är och cyklar på grov terräng. jag kan även känna att bromsarna inte tar lika mycket när ljudet uppkommer. Värt att notera är att jag är en nybörjare och har inte så bra koll på vad det kan vara, dock så är det hydralbromsar som jag har. Om det är någon som vet vad man kan göra för att få bort ljudet så hade jag varit väldigt tacksam!!
Tack!
 
Hej, sedan jag skaffade min montainbike har jag haft problem med att bromsarna låter enormt mycket, vilket gör att man tappar glädjen och känner sig begränsad när man är och cyklar på grov terräng. jag kan även känna att bromsarna inte tar lika mycket när ljudet uppkommer. Värt att notera är att jag är en nybörjare och har inte så bra koll på vad det kan vara, dock så är det hydralbromsar som jag har. Om det är någon som vet vad man kan göra för att få bort ljudet så hade jag varit väldigt tacksam!!
Tack!

vad för bromsar disk eller klossar?
 
Enligt XXLs hsa så har cykeln skivbromsar.
Dylika är känsliga för föroreningar.
Det är nog det du har på beläggen. Gör rent genom tvätt och belägg ytrengöring.
Har oljudet försvunnit så vet du orsaken.

Ett annat fel kan vara byrålådeeffekt i bromscylindrarna p g a skit. Då måste du ta isär bromsarna rengöra dem samt montera och lufta dem, före du cyklar.

Det är klokt att ha fasta nycklar i rätt dimensioner, rödsprit, rena trasor, bromsvätska och luftningsflaska med slang innan du börjar.

go tur
 
Cykeln köptes för ungefär 2 år sedan och har inte används så mycket på terräng en pga tidsbrist, men jag får testa att rengöra då för att se om det blir bättre, och om det inte funkar så ska jag om jag förstår det rätt lufta bromsarna.

Som jag tidigare skrev så är jag nybörjare på cyklar och undrar därmed om det är bättre att jag lämnar in den eller att jag försöker lösa det själv?