Låter som som tusan när jag bromsar!!

Hej, sedan jag skaffade min montainbike har jag haft problem med att bromsarna låter enormt mycket, vilket gör att man tappar glädjen och känner sig begränsad när man är och cyklar på grov terräng. jag kan även känna att bromsarna inte tar lika mycket när ljudet uppkommer. Värt att notera är att jag är en nybörjare och har inte så bra koll på vad det kan vara, dock så är det hydralbromsar som jag har. Om det är någon som vet vad man kan göra för att få bort ljudet så hade jag varit väldigt tacksam!!
Tack!
 
Hej, sedan jag skaffade min montainbike har jag haft problem med att bromsarna låter enormt mycket, vilket gör att man tappar glädjen och känner sig begränsad när man är och cyklar på grov terräng. jag kan även känna att bromsarna inte tar lika mycket när ljudet uppkommer. Värt att notera är att jag är en nybörjare och har inte så bra koll på vad det kan vara, dock så är det hydralbromsar som jag har. Om det är någon som vet vad man kan göra för att få bort ljudet så hade jag varit väldigt tacksam!!
Tack!

vad för bromsar disk eller klossar?
 
Enligt XXLs hsa så har cykeln skivbromsar.
Dylika är känsliga för föroreningar.
Det är nog det du har på beläggen. Gör rent genom tvätt och belägg ytrengöring.
Har oljudet försvunnit så vet du orsaken.

Ett annat fel kan vara byrålådeeffekt i bromscylindrarna p g a skit. Då måste du ta isär bromsarna rengöra dem samt montera och lufta dem, före du cyklar.

Det är klokt att ha fasta nycklar i rätt dimensioner, rödsprit, rena trasor, bromsvätska och luftningsflaska med slang innan du börjar.

go tur
 
Cykeln köptes för ungefär 2 år sedan och har inte används så mycket på terräng en pga tidsbrist, men jag får testa att rengöra då för att se om det blir bättre, och om det inte funkar så ska jag om jag förstår det rätt lufta bromsarna.

Som jag tidigare skrev så är jag nybörjare på cyklar och undrar därmed om det är bättre att jag lämnar in den eller att jag försöker lösa det själv?

Tack för all hjälp!
 
XXL har ju gratis service och där ingår justering av bromsar så åk dit först
https://www.xxl.se/XXL-cykelverkstad

I värsta fall får du bytaklossar a149 kr

Japp får åka dit och se om dem kan fixa det. Nackdelen är att jag är väldigt ny, så jag har själv inte fått koll på hur man kan byta ut olika delar på egen hand men hade tyckt att det var roligt att kunna det, men vågar inte riktigt ta risken då jag e rädd att jag förstör något ännu mer.
 
Den behöver inte vara långt brukad om den är skitig i bromsarna.

Rengöring är viktig.

Exakt, redan första turen i smuts, regn eller lera brukar ge upphov till dessa fenomen i olika grad. Det är även nu man märker skillnad i bromsverkan på bättre och sämre bromsar, på nya cyklar i butik känns allt bra...
 
Exakt, redan första turen i smuts, regn eller lera brukar ge upphov till dessa fenomen i olika grad. Det är även nu man märker skillnad i bromsverkan på bättre och sämre bromsar, på nya cyklar i butik känns allt bra...

Jag märker stor skillnad nu eftersom bromsarna tar så mycket bättre också, så jag är väldigt tacksam för det jag fått lära mig av er för nu vet jag hur jag löser detta nästa gång det uppstår.

Men var det vibrationer som gjorde att skivbromsarna lät så mycket, med det menar jag att bromsbellägen inte fick ordentligt grepp om skivbromsen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Völund nytt Shimano 8 Speed låter/känns skumt? Mountainbike 2
Mathew Baknavet låter, brummar! Mountainbike 7
bergholm Detta låter ju kul! Mountainbike 1
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
sunderlux Var køper jag fullhjælm i væstsverige? Mountainbike 0
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
densken Har kopt en mtb i usa. Kan jag ta hem denna? Mountainbike 4
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
ÄventyrsCompaniet Upgradera växlar - vad behöver jag ? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
mipert Crafts byxor Kryptonite. Gjorde jag ett bra köp? Mountainbike 16
MaWiMaNa Speciella insexnycklar saknar jag. Mountainbike 6
adh2 drevet "släpper" när jag trampar hårt Mountainbike 7
LeGambleur kan jag kombinera olika växlar /drev/kedjor? Mountainbike 3
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
davbeu Får jag en hyfsad MTB för 5 000 kr? Mountainbike 10
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
mtbsmuffe Rallarleden (ja jag vet igen) =) Mountainbike 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...